UA / RU
Підтримати ZN.ua

ПУШКІНСЬКА ТЕТЯНА В ЯПОНСЬКОМУ ТРАКТУВАННІ НА УКРАЇНСЬКІЙ СЦЕНІ

Любов японців до російського класичного балету зародилася понад півстоліття тому. Відтоді вони — справжні балетомани, що боготворять російську класику...

Автор: Ольга Стельмашевска

Любов японців до російського класичного балету зародилася понад півстоліття тому. Відтоді вони — справжні балетомани, що боготворять російську класику. До того ж вони ще й фанати — з превеликою старанністю навчаються в російських педагогів: запрошують їх до себе на батьківщину й освоюють академічну школу в провідних хореографічних училищах Росії, України, Білорусі. Результати їхньої працьовитості не змусили на себе чекати — наприкінці XX століття Японія перетворилася на «балетну державу», в якій є першокласна трупа («Токіо балет», який гастролював у Києві), престижні міжнародні конкурси, відомі танцівники, які працювали або дотепер працюють в знаменитих західних трупах. Адже за рідкісним винятком кращі виконавчі сили завжди залишають японські острови в пошуках щастя та світового визнання. Зате відомих балетмейстерів в галузі класичного балету ця країна не мала і, очевидно, дотепер не має.

Ще 1990 року керівник «Токіо балет» Т.Сасакі на прес-конференції, присвяченій тридцятиріччю трупи, зазначив, що для постановки національних балетів доводиться запрошувати європейців, яким вони цілком довіряють. І насамперед Моріса Бежара, який поставив ряд балетів на японські сюжети. Серед них — «Кабукі», балет за назвою «М», присвячений долі Місіми... Чимало працював у Японії і Джон Ноймайер, інші знаменитості. Та японська хореографічна думка далі використання кімоно досі так і не пішла.

Цілком можливо, нас у цьому переконають уже скоро: 15, 16, 17 січня нинішнього року на сцені Національної опери України фірма «Антреприза» представить киянам і гостям столиці гастролі японської балетної трупи «Шамбр вест». Ми побачимо спектакль «Тетяна» за мотивами пушкінського «Євгена Онєгіна» (лібрето Хіроакі Імамура) на музику П.Чайковського. Гастролі пройдуть під патронатом Посольства Японії в Україні в рамках невеличкого туру трупи: після Києва японці відправляться в Санкт-Петербург, а потім до Москви. У Північній Пальмірі гастролі трупи «Шамбр вест» із вищезгаданим спектаклем включені в програму святкування 300-річчя Санкт-Петербурга. Це не перші гастролі трупи в Східній Європі. У серпні 2000 року трупа під керівництвом Х.Імамура успішно гастролювала в Таллінні, Санкт-Петербурзі та Москві.

Директор фірми «Антреприза» Роман Єфімов підкреслює повноцінність гастролей. З Японії приїжджають 65 чоловік — солісти, кордебалет, технічний персонал. Японська балетна трупа працюватиме в супроводі Симфонічного оркестру Національної опери України ім. Т.Г.Шевченка (диригент Олексій Боклан). Київська прем’єра «Тетяни», яку побачать глядачі, цікава різноманітними сценографічними (дві машини декорацій!) спецефектами (японці все-таки!), постійною зміною вишуканих костюмів, у яких японці спробували скрупульозно відновити моду часів Пушкіна.

Вимогливі та досвідчені балетомани, знаючи, що класичний балет Японії — явище запозичене, можуть, звичайно, скептично поставитися до подібних експериментів із рідною класикою. От саме їм і хотілося б нагадати, що наслідують тих, кого люблять. Отже, на нас очікує самобутнє трактування класичного твору, яке, до речі, ніколи досі не передавалося мовою танцю. Крім того, всім відома фанатична працездатність японців, які домагаються й у мистецтві теж вражаючих успіхів. Так, у танцівниць «Шамбр вест» — прекрасний апломб, ніжна, витончена виконавча манера. А танцівники демонструють весь набір підтримок і стрибків, нітрохи не поступаючись будь-якому європейцю. З огляду на те, що перші уроки в галузі класичного балету японці отримали півстоліття тому від радянських наставників, вони схильні як до драмбалету, так і до танцювальних «узагальнень», популярних у нас у 60—70-ті роки. «Розмова» руками, набір основних па класики плюс алегорії — улюблені прийоми в балетах трупи.

«Шамбр вест» французькою означає «західна кімната». Це словосполучення — похідне від місця розташування театру в Японії, на захід від центру Токіо. Трупа існує 14 років, і поруч із варіаціями нових трактувань класичних балетів випускає й оригінальні балети в постановці худрука Хіроакі Імамура (разом із главою балетної школи при «Шамбр вест» Юріко Кавагучі, обидва — провідні танцівники трупи).

З моменту заснування колективу випущено одну за одною дванадцять прем’єр: «Лускунчик» П.Чайковського (1989), «Іспанський балет» на іспанську мелодію (1990), «Жізель» А.Адана (1990), «Лебедине озеро» П.Чайковського (1991), танцювальна сцена з опери «Кармен» Ж.Бізе (1992), «Попелюшка» С.Прокоф’єва (1993), «Коппелія» Л.Деліба (1995), танцювальна сцена з опери «Травіата» Дж.Верді (1996), «Небесна поема» М.Ісидзіма (1996), «Сайге під мрячним дощем» Дзіро Со (1998), «Північне світло» (Nothern Light) М.Ісідзіма (1998) і «По дорогах» (On the Road) С.Амано (1999), що були високо оцінені критикою й любителями балету.

2002 року балет «Тетяна» був удостоєний Гран-прі на фестивалі мистецтв, організованому з ініціативи департаменту культури Японії. Автори балету — художній керівник і провідний соліст трупи «Шамбр вест» — Хіроакі Імамура і соліст — Юріко Кавагучі.