UA / RU
Підтримати ZN.ua

Перший український Гендель

Першу українську постановку опери Ґеорґа Фрідріха Генделя кияни побачать 12 і 13 жовтня.

Автор: Юлія Пальцевич

Її активно готує незалежна платформа Open Opera Ukraine за підтримки Українського культурного фонду, програми Culture Bridges та НСТДУ. До здійснення цього проекту залучені німецький диригент Йорґ Халубек, режисерка Тамара Трунова та український дует дизайнерів одягу Finch.

Після "Дідони й Енея" Генрі Перселла, успішно показаної два роки тому, "Ацис і Галатея" стане другим великим бароковим оперним проєктом від Open Opera Ukraine. "Поставити оперу Генделя - виклик і для нас, і загалом у контексті розвитку оперної галузі в Україні, - зазначає генеральна продюсерка Open Opera Ukraine Галина Григоренко. - Оскільки, за окремими винятками, опери Генделя в нас майже не звучали, широка авдиторія просто не обізнана з цим пластом музики. Але це так само, як не вивчити азбуку: ми не можемо слухати музику пізніших часів, якщо не обізнані з творами, які з'явилася раніше. Це як milestone, межа, яку треба перейти, щоби рухатися далі й розвиватися".

Музичну реалізацію взяв на себе Йорґ Халубек - диригент, органіст і клавесиніст, професор Штутґартської музичної вищої школи, авторитетний інтерпретатор музики бароко. На його рахунку - понад два десятки постановок опер Монтеверді, Генделя, Глюка, Моцарта, новознайдених оперних творів німецьких та італійських композиторів бароко, сценічні версії пасіонів та кантат Й.С.Баха, співпраця з режисерами Каліксто Бієто, Гаррі Купфером. "Для мене це незвичайний, надихаючий досвід, - поділився своїми враженнями від перших репетицій Йорґ Халубек. - В українських музикантів своя манера інтерпретації старовинної музики, барокової зокрема. І це дуже цікаво, бо в кожній країні є свої особливості, тому завжди цікаво побачити це й почути".

Одна з ключових ідей проєкту - опера без стін, opera for all, опера як жанр, який відкривається кожному. "Важливо наблизити цю історію до глядача - так, щоб він міг ототожнювати себе з оперними персонажами, знаходити в них щось співзвучне", - вважає режисерка-постановниця вистави Тамара Трунова. "Нам важливо змінити ставлення до опери. І один зі шляхів - показати, що немає різниці між тими, хто сидить у залі, і тими, хто діє на сцені, - коментує Анна Гадецька, програмна директорка Open Opera Ukraine. - Тому ми звернулися до українських дизайнерів Finch. Вони створили дуже сучасну колекцію, яка комунікує безпосередньо з глядачем...".

Іще одна особливість цієї постановки - два склади виконавців. Партії солістів виконуватимуть молоді українські співаки, відібрані ще півтора року тому через кастинг. Більшість їх - недавні випускники Національної музичної академії. Однак вони вже встигли проявити себе на міжнародних змаганнях. Виконавиця партії Галатеї Інна Гусєва влітку нинішнього року стала фіналісткою поважного вокального конкурсу Cesti Competition у рамках фестивалю старовинної музики в місті Інсбрук (Австрія).

У бароковому оркестрі зібрані музиканти з усієї України, а також декілька гостей з-за кордону. Родзинка звучання - дві барокові поздовжні флейти, сконструйовані на базі української хроматичної сопілки, на яких гратимуть львів'янки Божена Корчинська та Наталя Павлів. В оркестрі використовуються аж три клавесини, на одному з яких, за традицією бароко, буде грати диригент-постановник.

Показ 13 жовтня організаційно та фінансово підтримують Посольство Італійської Республіки в Україні та Італійський інститут культури в Україні. Вони, зокрема, привезли для партії Ациса іменитого тенора Леонардо Кортеллацці - співака, який уже встиг проявити себе і як бароковий виконавець, і як інтерпретатор сучасної музики.

А завдяки сприянню Українського культурного фонду 12 жовтня до події зможе долучитися будь-хто у будь-якій точці світу, де є пристрої для зв'язку та доступ до Інтернету: платформа OpenTheatre здійснюватиме онлайн-трансляцію вистави.