UA / RU
Підтримати ZN.ua

Нова сторінка столітньої історії

Невеличке містечко Кань-сюр-Мер на півдні Франції. Тихий літній вечір. Мадам і мсьє у вечірньому вб...

Автор: Людмила Носарєва

Невеличке містечко Кань-сюр-Мер на півдні Франції. Тихий літній вечір. Мадам і мсьє у вечірньому вбранні (французька публіка, яка відпочиває тут, а також у сусідніх Каннах і Ніцці) займають місця в літньому театрі під відкритим небом. Усі вони прийшли, щоб уперше почути українських оперних артистів зі Львова, які приїхали на міжнародний фестиваль «Голоси маєтку Ренуара».

Колись усесвітньо відомий художник, мандруючи Францією, прямо закохався в це невеличке місто над морем і залишився в ньому жити. Купив будинок на прекрасному гірському схилі, де ріс багаторічний оливковий сад. По смерті Ренуара будинок цей став музеєм, а потім, уже в недавні часи, на мальовничому схилі розбили тераси, встановили крісла для глядачів (загалом на дві тисячі сидячих місць, але можна примоститися, якщо є бажання, і прямо на травичці), а внизу побудували велику закриту стаціонарну сцену з усім необхідним устаткуванням та обладнанням. Отож, сьогодні природа, чудова музика, прекрасні голоси зливаються воєдино в уподобаному свого часу великим живописцем місці...

Фестиваль класичної музики в Кань-сюр-Мері — щорічний. Нинішнього року він відбувався вшосте. Колись у затінку оливкових дерев лунала іспанська, німецька, американська музика. Нині фестиваль присвячувався російській класиці.

Львівський театр опери та балету (солісти, хор, оркестр і балетна група, загалом 150 чоловік) привіз у Францію на «Голоси маєтку Ренуара» фрагменти зі спектаклів П.Чайковського «Євгеній Онєгін», О.Бородіна «Князь Ігор», М.Глінки «Руслан і Людмила», М.Мусоргського «Хованщина» й виступив на фестивалі з двома концертами. Особливий колорит у програму театру вніс відомий оперний співак Сергій Лейферкус (нині живе і працює в Англії), який дуже успішно виступає на багатьох престижних сценах Європи та світу. Співак високо оцінив майстерність львівських артистів, особливо заслуженої артистки України Людмили Савчук і народного артиста України Олександра Громиша, з якими безпосередньо працював на сцені. Він зауважив, що театр достойний справжнього великого визнання. Це підтвердила і французька преса, яка активно відгукнулася на виступ львів’ян. Чому для виконання російської класичної музики запросили український театр? Очевидно, зіграла свою роль відстань від України до Франції, а головне — рекомендації головного диригента фестивалю Григорія Пантелейчука, який раніше працював зі Львівським оперним і високо оцінює його успіхи на оперній сцені. Пантелейчук, що понад десять років живе у Франції, — визнаний музичний авторитет у цій країні. Він одержує запрошення для участі в найпрестижніших музичних заходах, зокрема й на музичний фестиваль на півдні Франції. Нинішнього року вибір диригента впав на Львівську оперу, і французька публіка не була розчарована, хоча спочатку французи зустріли львів’ян насторожено-спокійно, не знаючи, що їх очікує цього вечора. Але поступово атмосфера теплішала, а наприкінці виступу елітні глядачі не приховували своїх емоцій і задоволення, від душі аплодували й викликали артистів на «біс». Є надія, що про Львівський оперний ширше заговорять в оперному світі, хоча театр успішно виступає і на своїй рідній батьківщині, і за кордоном.

Так, лише під час сезону, що недавно завершився, артисти театру побували на гастролях в Італії, Австрії, Польщі, Німеччині. Наприкінці серпня колектив театру вже традиційно виїжджає на відомий польський фестиваль оперного мистецтва в Криніци, де представить оперу відомого польського композитора С.Монюшка «Страшний двір», останню прем’єру сезону, приурочену Року Польщі в Україні. Прем’єра викликала величезний інтерес. Польський режисер-постановник і автор сценічної версії Роберт Скольмовський створив яскраве, колоритне, видовищне оперне полотно. Актори, не лише солісти, а й міманс, численний хор, мали кожен свою лінію, свій образ і мусили викладатися повністю. Не тільки розкривалися молоді таланти, а й досвідчені майстри сцени отримували другий подих. Отож, попереду — екзамен на європейській сцені, а потім — робота в себе вдома, бо саме цією оперою Львівський театр імені С.Крушельницької відкриватиме восени свій черговий театральний сезон. У його репертуарі будуть і останні постановки попереднього сезону. Крім «Страшного двору», це два одноактних балети Алли Сіренко (живе в Англії, але постійно працює зі Львовом) — «Ніч Фредеріко Гарсіа Лорки» та «Маленький принц» за Сент-Екзюпері, а також повністю оновлений балет «Есмеральда». Отож, театру є з чого розпочинати нову сторінку своєї понад столітньої історії.