Під час Міжнародного фестивалю сучасного мистецтва «Два дні і дві ночі нової музики» («2Д2Н»), який відбувався в Одесі вже п’ятнадцятий раз, про кризу практично не говорили. На ювілейному музичному форумі учасників було навіть більше, ніж зазвичай: три сотні замість традиційних двох. Чотири оркестри в програмі — такого не було і в найкращі часи.
Арт-директор фестивалю, одеський композитор Кармелла Цепколенко, пишається родзинкою нинішньої програми — великою кількістю альтів. Назву австрійський ансамбль PLUS, що складається тільки з альтистів, і румунську альтистку Корнелію Петрою, яка з програмою Mirabila Viola («Дивовижний альт») виступила соло. За правилами «2Д2Н», іноземні учасники виконують хоча б по одній п’єсі українського композитора, а твори одеситів майже завжди звучать на фестивалі вперше.
Президент фестивалю професор Фрайбурзького університету музики Бернхард Вулф привіз своїх вихованців-перкусіоністів, які експериментують із тембрами і ритмами (комбінації з семи нот для створення оригінальних мелодій людством уже вичерпано, залишається дзенькати тарілочками і бити в барабанчики).
Знову ж, на «2Д2Н» — парад українських композиторів. За два дні до початку «цілонічних неспань» у режимі двох концертів-прелюдій у залі філармонії відбувся вечір музики Мирослава Скорика (композитор запропонував організаторам подумати про введення до програми конференції музикознавців).
Протягом двох днів і двох ночей публіка почула польський оркестр «Симфонія Ювентус», дует «Фенікс» (Бельгія), фортепіанний дует «Рунедако» (США), гітарний дует «Фреву» (Норвегія), ансамбль «Нова музика в Україні» та інші колективи. Серед учасників були виконавці і композитори з Австрії, Швейцарії, Румунії, Китаю, Ізраїлю, Фінляндії, Литви.
Як розповів «ДТ» керівник оркестру з Польщі Роман Ревакович, усі привезені в Одесу номери програми створювалися «на замовлення», за спеціальним грантом, покликаним пропагувати творчість польських поетів. Є чого повчитися у сусідів...
Фото: Олег Владимирський |
Прозвучали також твори для шена соло Джона Кейджа, Рьота Мікамі і Чжао Сяошена. Приємно, що авангардні пошуки йдуть шляхом використання оригінальних інструментів, а музична ексцентрика на кшталт співучих пилок і запальничок, які ритмічно спалахують, відступає на другий план...
Нова міні-моноопера Кармелли Цепколенко для бас-баритону та ансамблю, яка отримала назву «Цього вечора «Борис Годунов», стала кульмінацією другого фестивального дня. Зробивши паузу в створенні камерних опер, знаменита одеситка накопичила сил. Нова опера чітка за формою, гротескно-іронічна за змістом.
Вишуканий мінімалістичний перформанс «Подія» на музику Карлхайнца Штокгаузена і Людмили Юріної у виконанні українського піаніста Євгена Громова, поставлений хореографом із Києва Ларисою Венедиктовою, викликав сумні асоціації з нашим тоталітарним минулим і його ідеєю «людей-гвинтиків», зовні скутих, проте шматованих внутрішнім протестом, що виражалося в ламаній пластиці танцівниць. Нічна програма передбачала цікаві соло, зокрема виступ швейцарської скрипальки Габріеле Бруннер із великою програмою, виконання молодим одеським віолончелістом Степаном Макієнком «Монологу для віолончелі» російського композитора Антона Ровнера, в чиєму творчому багажі вже є сольні твори майже для всіх інструментів оркестру.
Ну і, звісно, не можна оминути увагою незвичний швейцарський дует, який складається з вокалістки Франциски Вельті й тубіста Лео Бахмана. Їхня програма виявилася найскладнішою для сприйняття, але ж фестиваль дає зріз нових пошуків останнього часу, і всі стилі заслуговують на увагу слухачів. Немає жодних сумнівів, що фестиваль «2Д2Н» переживе будь-які кризи, оскільки натхнення від валютної біржі не залежить.