UA / RU
Підтримати ZN.ua

Неприродний відбір

Україна любить вибори. Вони проходять весело й радісно. І наприкінці головне — підрахунок! Це, зви...

Україна любить вибори. Вони проходять весело й радісно. І наприкінці головне — підрахунок! Це, звичайно, лихоманить найбільше: протягом усього періоду проведення відбірного конкурсу були і вибухи емоцій, і різке невдоволення, і навіть листи до президента України. Спочатку про дрібничку. В самих конкурсних програмах чомусь не показали процедури жеребкування номерів виступів. Погодьтеся, що це важливо — перший номер у тебе чи останній! Важливо не тільки для конкурсантів, а й для телеглядачів.

Але повернімося до підрахунків. В НТКУ рахували голоси уболівальників, і на додачу – цифру, яку виводило журі. Для початку телеглядачам взагалі «забули» повідомити деякі правила голосування. Ну, наприклад, те, що з одного телефонного номера не можна дзвонити більше, ніж двадцять разів. З огляду на досить серйозну вартість одного телефонного дзвінка з ПДВ, це видавалося не зовсім логічним, а то й дивним. Гроші ж мої — скільки хочу, стільки й телефоную! Тим самим миттєво відрізали від участі в голосуванні не тільки фан-клуби, а й, для прикладу, цілі школи в сільській місцевості або інтернати, де є всього лише один телефонний апарат. Представники Національної телекомпанії відрапортували: діти мають о цій порі спати, і крапка! Але я дуже сумніваюся, що більш дорослу аудиторію те, що відбувалося на екранах УТ-1 під назвою «Ти — зірка!», масово зацікавило. Все це призвело до справжнього вибуху невдоволення в Інтернеті.

Більш серйозне… Було утаємничено і вкрай закрито процедуру голосування членів журі. Нагадаю, що в нашій сорокасемимільйонній європейській країні знайшлося цілих чотири з половиною члени журі. Половина – це п’ята особа, яку запрошували на кожен етап голосування окремо. Всі намагання журналістів на всіх (аж трьох!) пресових конференціях довідатися, за якими критеріями і яким чином журі голосує, залишилися марними. Представники НТКУ договорилися навіть до того, що журналісти для отримання цієї інформації мають надіслати окремі журналістські запити. Після такого вже просто незручно було навіть подумати про те, в який спосіб формувалося саме журі.

А взагалі, «папірці з оцінками журі запечатують в окремі конверти, які завіряються нотаріусом». Під уже майже регіт хтось із присутніх на останній пресовій конференції журналістів, вочевидь пригадуючи епопею року 2005, припустив, що не відомий країні герой-нотаріус, очевидно, виграв у жорстокій боротьбі тендер за скороченою процедурою. Ще більше загострило ситуацію з оцінкою результатів громадськістю й те, що під час фіналу телеглядачам «забули» показати не тільки, як голосувало журі, а й як голосували самі телеглядачі. Кількість поданих голосів була оприлюднена лише на пресовій конференції і становила: Тіна Кароль – 8755, Ірина Розенфельд – 2397, Кирило Туриченко –1659. Слід зазначити, що протягом проведення конкурсу загалом повідомлень та дзвінків телеглядачів надійшло близько 78500. І оскільки ці телеглядачі перебувають явно в «цільовій аудиторії потенційних рекламодавців», то говорити про низькі рейтинги відбірного конкурсу на УТ-1 просто смішно. Хоча, як вимірюють рейтинг у нашій країні, знає вже, напевно, й дитина.

Склалася й досить дивна ситуація навколо авторських та суміжних прав на пісні, які прозвучали на конкурсі. Нагадаю, що спочатку чарівні й талановиті юні створіння співали 12 українських пісень, потім дев’ять зарубіжних хітів і на додачу – ще шість пісень, які брали участь у «Євробаченні». Дамо спокій Європі. А ось із використанням вітчизняних умів і талантів слід уважно розібратися. Нагадаю, що використання чужої інтелектуальної власності без укладання відповідних угод в Україні заборонене. На запитання, які я поставив президенту НТКУ пану Докаленку з цього приводу, чіткої і зрозумілої відповіді не отримав. А ось що викликало справжній подив – це відповідь керівника юридичного відділу НТКУ пані Клименко. Станом на 15 годину 53 хвилини 13 березня 2006 р. НТКУ лише проводить попередні перемовини з відповідними організаціями в Україні, які опікуються питаннями захисту інтелектуальної власності, і жодних угод НТКУ не укладало. Тому було вкрай промовистим «хі-хі» на пресовій конференції у ході багатослівних відповідей фахівця українського рекордингу. НТКУ навіть «забула вказати» авторів вітчизняних аудіовізуальних творів-пісень у титрах під час ефіру (про всяк випадок переглянув свій відеоархів!).

І ще про одну амнезію. Глядачам, знову ж таки, «забули» пояснити, що саме та пісня, яку співають виконавці у фіналі, і представлятиме Україну в Греції. Не довгі ноги і не розлогі перса, не розцяцьковані костюми чи вишукані зачіски, а ПІСНЯ. До того ж на пресовій конференції після фіналу виявилося, що телеглядачі можуть почути зовсім не той варіант пісні, за яку голосували. Телеглядачі, виявляється, почули «демонстраційну версію». А пісня ще буде «доопрацьовуватися» — в студії її «удосконалюватимуть і дороблятимуть».

І про веселе. Нагадаю, що «декорація», яку придбала НТКУ в 2005 році для «Євробачення» в Києві, «потягнула» на скромних мільйонів 10—11. Керівництво УТ неодноразово і публічно заявляло, що її використовуватимуть в інших проектах каналу. Активно й ефективно. Минув практично рік, відколи та «декорація» стала їхньою власністю. «Євробачення-2006» — чим не привід використати таке файне майно? А ось і ні. Навіть пресову конференцію проводили в декорації нового ток-шоу УТ «Толока», розклавши всюди банери з назвою «Ти — зірка!»: замаскували. У глибині декорації іронічно виблискували величезні фотографії іншого багатомільйонного українського добра — золота скіфів.