UA / RU
Підтримати ZN.ua

Національний музей у новому році відкриє таємний спецфонд

У січні 2015-го знаменитий музей на вулиці М.Грушевського запросить відвідувачів до "Спецфонду". Це новий проект (куратор Юлія Литвинець), який презентує унікальні маловідомі художні роботи, датовані 1937–1939 рр. Тобто найнапруженішого періоду сталінського лихоліття.

Автор: Леся Ільєнко

У січні 2015-го знаменитий музей на вулиці М.Грушевського запросить відвідувачів до "Спецфонду". Це новий проект (куратор Юлія Литвинець), який презентує унікальні маловідомі художні роботи, датовані 1937–1939 рр. Тобто найнапруженішого періоду сталінського лихоліття.

У музеї кажуть: "Провідні художні інституції на теренах колишнього СРСР мають особливі зібрання, відомі музейникам як "спецфонди". Та їх призначення - не збереження виняткових шедеврів чи рідкісних творів. Артефакти, яким "пощастило" потрапити в такі зібрання, як мінімум мали бути сховані подалі від людських очей, як максимум - знищені…"

І в Національному художньому музеї України (колись Державному українському музеї) також є спеціальний секретний фонд, який сформувався в 1937– 1939 рр.

Саме до цього фонду з різних українських музеїв потрапляли твори "ворогів народу" - "формалістів", "націоналістів"... Тобто тих, що не вписувались в офіційну художню політичну доктрину радянської України. Про яких казали, що вони спотворюють прекрасну реальність або ж загрожують новому суспільству своїми незрозумілими образами.

Як зазначають наші музейники, більшість імен і творів на довгі роки були викреслені з історії українського мистецтва. Так до Спецфонду НХМУ потрапили твори Олександри Екстер, Олександра Богомазова, Давида Бурлюка, Віктора Пальмова, Олекси Грищенка, Онуфрія Бізюкова, Неоніли Гриценко, Семена Йоффе і багатьох інших художників.

Надважливий факт, про який повідомляє Національний музей: інвентарна книга Спецфонду 1939 року налічує 1747 позицій! Серед них - живопис, графіка, обкладинки книг, фотографії, скульптура, посуд, теки з музейними справами, плакати, хрести, ікони, книги, дипломи, листування, вирізки з газет. "Своїм порятунком вони мають завдячувати... війні, яка відсунула на другий план боротьбу з "ворожим" мистецтвом, та відданості музейників своїй справі", - кажуть у музеї.

Наприкінці ХХ ст. почалася робота з переведення "опальних творів" до основного фонду. Як відомо, деякі з них уже повернулися до нас, як-от полотна Віктора Пальмова, Василя Седляра... Але в музеї є твори, яких ніхто не бачив понад вісім десятиліть!

Тож проект "Спецфонд" і започатковує важливу місію - реабілітувати призабуті й заборонені яскраві сторінки вітчизняного мистецтва.