UA / RU
Підтримати ZN.ua

Музична шкала. CD-антологія сучасної української музики: далі буде

У концертному залі Національної спілки композиторів України презентували CD-антологію сучасної української музики...

Автор: Катерина Константинова

У концертному залі Національної спілки композиторів України презентували CD-антологію сучасної української музики. Таким чином вітчизняна дискографія поповнилася колекцією із семи альбомів, записаних скрипачкою Богданою Півненко, диригентом Валерієм Матюхіним і Національним ансамблем солістів «Київська камерата». Ентузіасти пообіцяли не зупинятися на досягнутому. Незабаром має вийти понад 50 дисків класики композиторів-сучасників.

Характеристики ансамблю «Київська камерата» більш ніж захоплені... «Це один із прогресивних колективів, який спеціалізується переважно на камерній музиці. Репертуар колективу дуже й дуже різноманітний — від музики раннього бароко до недавніх творів композиторів ХХI століття». (Цитата з прес-релізу.)

Однак головна сфера діяльності «Камерати» — це виконання і популяризація музики сучасних українських композиторів.

Можна сказати, що своє пряме призначення вони і спробували реалізувати в аудіопроекті. Адже багатьом слухачам сучасна українська музика не дуже-то й відома. Зате заклики: «Потрібно просувати і популяризувати сучасних композиторів!» — звідусіль.

Композитори Ігор Щербаков, Євген Станкович, Валентин Сильвестров
Почин зроблений. І до CD-антології увійшли твори Євгена Станковича (камерні твори), Мирослава Скорика (сонати №№1, 2), Ігоря Щербакова (камерні симфонії), Володимира Зубицького (Камерна симфонія №3 і Концерт для скрипки і камерного оркестру), Олександра Левковича (Камерна соната №1 і «Елегія Суму»), Валентина Сильвестрова (Камерні твори)... І покійного Олега Ківи (Камерні твори).

До речі, у записуванні диска брала участь і Ніна Матвієнко. Ще з 1991-го вона співробітничає з Національним ансамблем солістів «Київська камерата». І Валерій Матюхін першим «вирахував», наскільки цікавим буде поєднання академічного камерного оркестру і магічного голосу народної співачки.

На жаль, сучасну камерну музику сьогодні слухає мало людей. Але це не тільки справжня музична шкОла, а й музична шкАла сучасних художніх цінностей... Того, чим кожна країна вправі пишатися. Не тільки ж назад оглядатися. Тому й видання такої «української антології» — річ важлива.

Валерій Матюхін повідомив, що планує виконувати ці твори зі своїм оркестром у різних країнах. А генератор ідеї — скрипачка Богдана Півненко. У супроводі «Камерати» вона виконує всі сольні скрипкові партії в диско-записах.

«Це мотор, який увесь час працює, тому і результат наявний!» — каже про скрипачку Матюхін. Може, завдяки такій своїй репутації, Богдана й заручилася його підтримкою. До того ж приблизно півтора року тому на студії «Інтервал» разом із цим же колективом був записаний диск Євгена Станковича.

Планів у колективу громаддя. Проект буде продовжений. Наприклад, є ідея запустити записи фолк-музики, диски грузинського, естонського мелосу.

— Наше записування проходило в Будинку звукозапису. І все виходило легко, просто, — розповідає Богдана. — Режисери звукозапису там чудові. Я записувала диски на восьмому місяці вагітності. Тому вони такі дорогі для мене. Хочу, щоб подібні проекти продовжувалися. Адже Валерій Матюхін — відомий піаніст. На початку квітня хочемо дати концерт із творів Валентина Сильвестрова, де соло піаніста — маестро Матюхін. Потім запишемо два диски. Сам композитор відповів згодою, тому що відвідував наші репетиції. Важко сказати, хто з представлених на семи дисках українських композиторів-сучасників мені подобається більше... У кожен диск я вклала душу. До того ж працювала над дизайном самих дисків. Дуже близькі мені твори Зубицького, Щербакова. Із задоволенням граю і слухаю цих композиторів. Так, багато хто каже про мою експресію на сцені... Але, слово честі, навмисне нічого не роблю. Просто так відчуваю цю музику. Хочеться розширювати і розширювати діапазон...

У вільному продажі диски поки представлені не будуть. Сьогодні їх можна замовити лише на сайті «Київської камерати». На запитання, чи не бояться музичних «піратів», вони в один голос сказали: «Ми здаємося!» Адже в Україні це було б небаченим культурним проривом, якби музику композиторів-класиків намагалися виставити на сайти пірати!

Що стосується якості звучання музики на представлених аудіоносіях, то композитор Ігор Щербаков сказав: «Задум композиторів удався. Але однаково потрібно зважати на те, що це все ж репродукція, а не оригінал. І нюанси десь можуть бути втрачені. Та найголовніше, подія відбулася, і справа не обмежилася тільки гарними розмовами. Бо що стосується камерної класичної музики, то тут ми перебуваємо у віці малої дитини...»

Уже на презентації можна було оцінити твори наших композиторів. Адже «Камерата» виконувала фрагменти творів, які увійшли до нових дисків. Чи то від хвилювання, чи то через важливість самої події, маестро Матюхін перед виходом на сцену навіть забув «знаряддя праці» — диригентську паличку. Першим номером на сцені Національної спілки композиторів прозвучала «Соната № 1» Мирослава Скорика для скрипки та фортепіано (Богдана Півненко й Ірина Стародуб). Пронизливі переливи скрипки та фортепіано вирізнялися динамікою, пристрастю, викликали ряд образних асоціацій. Пульсуюча жива звукова матриця огортала слухача. Або «Гірська легенда» Євгена Станковича для альта і струнних у виконанні лауреата міжнародних конкурсів Андрія Тучапця... Тут відчувалася гра інтонаційно-ритмічними авторськими символами і знаками, коли звуки забарвлені по-різному, і кожен музично-емоційний нюанс дуже відчутний. Солісткою в Камерній симфонії на вірші Тараса Шевченка для голосу й оркестру Олега Ківи виступила Антоніна Матвієнко-Снітко. Дочка прославленої співачки чимось нагадує манеру виконання мами, але відчувається самобутність і неповторність її сильного пронизливого вокалу.