UA / RU
Підтримати ZN.ua

Михайло Гаврилко: повернення із забуття

Тоталітаризм намагався вкрасти в українського народу навіть пам’ять про цю неординарну, пасіонарну особистість

Автор: Людмила Кучеренко

Ті, хто навчався у школі ще за радянських часів, знали, що Сергія Лазо білогвардійці спалили в топці паровоза на Далекому Сході. Іменем цього «героя громадянської війни» було названо його рідне село, залізничну станцію Уссурійської залізниці, де він загинув, вулиці, площі, населені пункти, теплохід, перевал. Про нього написано книжки, знято фільм, створено оперу.

Чи знають українські школярі та студенти, історики, педагоги, мистецтвознавці, журналісти, чиновники місцевого й найвищого рівнів, хто такий Михайло Гаврилко? Мабуть, більшість уперше чує.

Та коли грянула Жовтнева революція й громадянська війна, не міг український патріот відсиджуватися у безпечній Австро-Угорщині. Тим більше що він достеменно знав, як встановлювалася радянська влада в Україні. Класична, як за підручником, окупація. Їх сюди ніхто не кликав, більшовицьких емісарів. Мобілізована з кримінальних неграмотних елементів, московська орда прийшла як загарбники: забирали продовольство, вбивали без суду і слідства тих, хто їм не корився, оголошуючи бандитами й головорізами українців, котрі, природно, стали захищати себе, свої сім’ї, дітей, майно, домівку, територію від окупантів. Більшовики освячували свою сваволю іменем Леніна, який і думки не припускав про можливість самостійності України, не мислив Росію без України, без її ресурсів - промислових, сировинних, продовольчих, людських.

Михайло Гаврилко залишає у Львові кохану дружину й донечку Надію, котрій виповнився лише рік, і їде в Україну. «Якщо ти любиш Україну так, як я її люблю, ти не плакатимеш, коли зі мною щось трапиться», - сказав він Олені на прощання, певно, передчуваючи, що не повернеться.

У 1919 році М.Гаврилко був чотарем УНР (від слова «чота» - військовий підрозділ), а на початку 1920-го приїздить до Полтави, де на похороні Панаса Мирного знайомиться з членом Центральної Ради Михайлом Токаревським. У нього й поселяється, влаштувавши робітню в готельному номері. Працює над макетом пам’ятника Шевченку, створює погруддя Кобзаря, що простояло у полтавському драмтеатрі аж до Другої світової війни.

Та нова хвиля червоного терору знову примушує Михайла Гаврилка змінити стек на шаблю. Він створює козацький загін, який бореться проти більшовиків у районі Диканьки та Божкового. У жовтні 1920 року Гаврилка видав агентам ЧК нібито його найкращий друг. Червоноармійці катували отамана, а потім спалили живцем у топці паровоза на станції Полтава (нині станція Полтава-Південна).

Олена чекала свого Михайла 47 років. Тривалий час вона взагалі не знала, що з ним сталося, просто зник безвісти. Жінка залишилася вірною йому на все життя, так більше й не вийшовши заміж. У 1944 році, після того, як радянські війська вигнали зі Львова гітлерівців, знаючи, що сім’я «ворога народу» може бути репресована, як це вже продемонструвала радянська влада за два роки після «возз’єднання» Західної і Східної України (1939-1941), коли знищила й відправила в табори ГУЛАГу сотні тисяч «західняків», - Олена Гаврилко, за сприяння митрополита Андрея Шептицького, мала виїхати до США. Втім, із Кракова родина вирушає до Львова, бо Оленина мама сказала: «А що як повернеться Михайло, а нас немає…» На щастя, репресії їх оминули. Але майже все життя родина, яка свого часу налічувала 17 медиків, жила у страхові.

Комуністичний режим знищив майже всю творчу спадщину Михайла Гаврилка. У 1956 році, через три роки після смерті Сталіна, за вказівкою з Москви (радянська влада не забула тих, хто боровся проти неї навіть у далекому 1920-му! - Авт.), всі його роботи зі Львівського художнього музею були винесені у двір, потрощені, а потім спалені. Тож ще більшу цінність становлять поодинокі роботи, котрі вціліли в родині, приватних колекціях, музеях Європи. Дві студентські роботи Михайла Гаврилка зберігаються і у фондах Миргородського краєзнавчого музею. Це рисунок олівцем - портрет міщанина Пищимухи - та єдина відома олійна робота М.Гаврилка, що збереглася, - портрет Софії Пищимухи.

Однак Михайло Гаврилко - скульптор, художник, повстанський отаман - таки повернувся до нас.

Пересічні люди не винні, що раніше не знали про Михайла Гаврилка. Адже тоталітаризм намагався вкрасти в українського народу навіть пам’ять про цю неординарну, пасіонарну особистість. Тепер про Гаврилка знають ті, хто прочитав надзвичайно цікаву монографію Романа Коваля, хто побував на презентаціях, читав публікації в газетах, почув і побачив передачі про нього на радіо й телебаченні, члени їхніх родин, знайомі та колеги. До речі, на презентації у Полтавській районній раді усім запам’ятався схвильований виступ директора Нижньомлинської ЗОШ Оксани Калинич. «Не знаю, як буде в інших школах, але в моїй школі всі учні знатимуть, хто такий Михайло Гаврилко, і виховуватимуться на його прикладі служіння Батьківщині», - сказала вона.

На обох презентаціях звучала кобза заслуженого артиста України Тараса Силенка.

Львівська обласна рада коштом обласного бюджету ще торік закупила 900 примірників книжки «Михайло Гаврилко. І стеком, і шаблею» для всіх шкіл Львівської області, хоча на Львівщині Гаврилко «не родився, не хрестився й не женився». Що знатимуть, хто такий Михайло Гаврилко, школярі на його рідній Полтавщині, а конкретніше - у Полтавському районі, сумніваюся. Бо, на жаль, влада Полтавського району за рік так і не спромоглася знайти 4 тис. гривень і закупити хоча б 43 примірники книжки для шкіл Полтавського району. Бо очільники Полтавського району, члени Партії регіонів, вочевидь не мають на те політичної волі. Вони обіймають добре оплачувані посади в незалежній Україні, за волю якої не лише боролися, а й віддали життя Михайло Гаврилко, голова Директорії УНР Симон Петлюра, командир 1-го кінного полку чорних запорожців армії УНР, уродженець Гадяча Петро Дяченко (книжку про нього теж видав Роман Коваль), тисячі відомих і ще не відомих синів та доньок українського народу, наших земляків, чий подвиг досі належно не пошанований владою. Вони мають українські прізвища, вони навіть говорять українською мовою, вони люблять українське сало й українську горілку, - але все інше, пов’язане з українською ідеєю, їм чуже. Схоже, їм не притаманне й таке поширене у світі почуття, як місцевий патріотизм.

Жодної нації не буває без національної пам’яті. Боротьба за незалежність України, за право бути українцем на своїй землі, говорити рідною мовою, плекати національну культуру, вшановувати наших героїв і на прикладах їхнього служіння Вітчизні виховувати нові покоління не завершилася. Тільки тепер вона точиться не на фронтах зі зброєю в руках, а в усіх сферах сьогодення. І кожен свідомий українець повинен долучитися до неї, щоб наші діти знову не стали манкуртами чи зденаціоналізованими рабами.

5 вересня ц. р. виповнюється 130 років від дня народження Михайла Гаврилка. Ще є час гідно вшанувати великого українського митця і борця за волю України.