Національна музична академія України разом із Міністерством культури і мистецтв України та видавництвом «Музична Україна» нещодавно презентували громадськості Києва нове солідне видання — «Академія музичної еліти України» (історія та сучасність). Цей фоліант (обсягом понад 500 сторінок) присвячено 90-річчю Національної музичної академії України імені П.І. Чайковського. Він став першою спробою комплексно висвітлити, науково узагальнити внесок НМАУ в музичну культуру України.
Зі сторінок цієї новаторської праці, над якою трудилася велика група авторів (провідних фахівців НМАУ), постає історія унікального навчального закладу, який за 90 років став справжнім центром мистецької освіти України.
У розробці концепції книжки, побудованої на рідкісних архівних матеріалах, спогадах викладачів, окремих дослідженнях з історії НМАУ, взяли участь усі автори розділів роботи та редакційна колегія, в яку ввійшли авторитетні професори цього навчального закладу. Особлива будова роботи, яка складається з трьох частин, дала змогу якнайповніше відтворити та проаналізувати не тільки особливості організаційної структури цього унікального закладу, але й дати характеристику діяльності кількох поколінь видатних педагогів, які сформували композиторські, виконавські та наукові школи національного та світового значення.
Слід зазначити, що колектив упорядників (А.Лащенко, О.Малозьомов, Т.Гусарчук) провів величезну роботу з організації написання всіх підрозділів книжки та створення загальної концепції праці.
Як уже згадувалося, книжка складається з трьох частин. Перша — «Сторінки історії Київської консерваторії». До неї входять змістовний нарис О.Малозьомова й Т.Гусарчук «Шлях до відкриття». Етапи становлення (очима учасників подій) та раритетна публікація з архівів — спогади одного з фундаторів і ректорів Київської консерваторії К.Михайлова «Из истории киевской консерватории» (публікацію підготувала та написала вступне слово — професор М.Копиця).
Увесь історичний розділ насичений новими архівними матеріалами, документами, які вперше вводяться в культурологічний та науковий обіг. Слід зазначити, що автори повністю відійшли від жанру огляду й створили грунтовне історичне дослідження на величезній джерелознавчій базі. Історія Київської консерваторії, формування основоположних педагогічних засад цього своєрідного мистецького центру України постають перед читачами в яскравому підтвердженні архівними джерелами та в доказовій мові документів, матеріалів, фотографій, більшість з яких публікується вперше. Окремо хочу сказати про весь фотоілюстративний блок книжки. В ній понад чотири сотні фотоілюстрацій. Усю величезну роботу з відбору фотоматеріалів здійснив упорядник Ю.Гуренко (завідувач лабораторією історії української музичної культури). Щоправда, на жаль, якість кольорових фотоілюстрацій незадовільна.
Для всієї книжки в цілому характерний сьогоднішній погляд на історичний контекст, в якому відбувалося становлення й формування мистецько-освітнього процесу в Київській консерваторії.
Другий і третій розділи книги прекрасно доповнюють один одного. «Національна музична академія імені П.І. Чайковського» — це другий розділ, «Наукові і виконавські школи» — третій. Упорядникам і авторам книжки вдалося в цих матеріалах уникнути повторів та створити багатопланову картину.
Позитивною стороною роботи є виокремлення й створення творчих портретів педагогів, які складають золотий фонд мистецької еліти України. У книжці вдало показані особливості педагогічного процесу різних факультетів академії, а також проаналізовано педагогічну діяльність тих, хто засновував і формував наукові та виконавські школи.
У розділах «З історії кафедри української музики» (автори Т.Некрасова, О.Таранченко, М.Копиця), «Становлення та розвиток київської етномузикологічної школи» (О.Мурзіна), «Наукова школа дослідників історії зарубіжної музики» (автори М.Черкашина, Л.Гнатюк, О.Корчова), «До історії наукових шкіл кафедри історії музики етносів України та музичної критики» (автори О.Зінькевич, О.Дячкова), «Старовинна музика в культурі сьогодення» (автори Н.Герасимова-Персидська, Т.Гусарчук), «Становлення виконавської школи гри на народних інструментах» (автор М.Давидов) та інших — грунтовно проаналізовано діяльність різних кафедр музичної академії.
Усі назви вдалих розділів не можна перелічити в невеликій рецензії. Кожен розділ цієї книжки приваблює по-своєму. В них простежується індивідуальний погляд авторів на історію НМАУ як центр мистецької освіти в Україні. Слід зазначити, що в цій книжці деякі постаті педагогів висвітлюються вперше. Не секрет, що були часи, коли їхні імена зникли зі сторінок історії української музики. Тому таке, по-справжньому енциклопедичне видання дає змогу повернути з небуття незаслужено забуті імена людей, чия праця була вагомим внеском в українську музичну культуру.
Вихід у світ цього видання, безперечно, є подією в культурному житті України. І хоча книжка має презентативно-інформаційну специфіку, це — перший крок до багатотомного видання про Національну музичну академію України, в якому розділи переростуть в окремі книжки з науковим апаратом.
Викликає повагу грандіозна робота колективу НМАУ, видавництва «Музична Україна» (директор А.Андрійчук), редактора О.Галинської, які все зробили, щоб ця унікальна книжка побачила світ.