UA / RU
Підтримати ZN.ua

Культурні цінності: іноді вони повертаються

Проект "Спецгруз! Історії повернення українських культурних цінностей" дозволить побачити українські культурні цінності, які були втрачені – але повернулися на батьківщину.

Автор: Леся Ільєнко

У "Мистецькому Арсеналі" відкрився новий проєкт "СПЕЦВАНТАЖ! Історії повернення українських культурних цінностей", де представлено різні експонати, які вдалося повернути в Україну завдяки наполегливості окремих людей. Усі ці історії повернення й можна дослідити в рамках експозиції.

Узагалі цей проєкт відбувся завдяки картині Дніпропетровського художнього музею авторства Михайла Паніна "Таємний виїзд Івана Грозного перед опричниною", що запізнилася на відкриття. Ця робота ще й досі мандрує з-за океану до України. Її повернення стартувало з відчайдушного листа музейника до одного з американських аукціонів: "…Будь ласка, зупиніть продаж цієї картини!!!"

Можна сказати, що культурний активізм - тиха, непоказна праця і три знаки оклику в листуванні - це максимум емоцій, які можуть трапитися в цій праці. Повернення пам'яток - це складний і різновекторний процес, що нечасто потрапляє в поле зору громадськості.

Тому в стінах "МА" в рамках проєкту "СПЕЦВАНТАЖ" нині представлено роботи, які могли бути втрачені, але збереглись і повернулися додому в Україну: Корнеліс Пуленбург "Аркадський краєвид" (ХVII ст., музей Ханенків); Корнеліс Бельт "Морське узбережжя поблизу Егмонда-аан-Зее" (ХVII ст., музей Ханенків); Підтверджувальна грамота Петра І щодо поставлення на Київську митрополію Йоасафа Кроковського (1708 р., бібліотека Вернадського); Сергій Васильківський "Родинний будинок" (ХІХ ст., Харківський художній музей); колекція археологічних предметів (Херсонський обласний краєзнавчий музей); книжкова колекція митрополита Флавіана (ХІХ - початок ХХ ст., Національна історична бібліотека України); колекція писанок, Кін (ХІХ ст., Національний музей українського народного декоративного мистецтва); колекція фотопозитивів (1905–1944 рр., Центральний державний кінофотофоноархів України імені Г.Пшеничного).

- Ідея виставки належить "Мистецькому Арсеналу", зокрема його директорці Олесі Островській-Лютій, - розповідає керівниця відділу публічних комунікацій "МА" Тетяна Пушнова, - і виникла вона в розмовах з новим керівництвом Мінкульту щодо повернення в Україну картини Дніпропетровського художнього музею авторства Михайла Паніна "Таємний виїзд Івана Грозного перед опричниною". Картину цю ще у вересні передали Посольству України в США, але наразі вона так і не доїхала додому. Попри це, "Мистецький Арсенал" рішення про відкриття виставки скасовувати не став - наші куратори назбирали інші неймовірні історії повернення в Україну культурної спадщини. Ми сподіваємося, що до кінця виставки (19 січня 2020) "Грозний" таки доїде до Києва і цьому буде присвячено окремий захід. Що ж до експертів, які долучились до створення цієї незвичайної експозиції, то це: Фоменко Світлана - заступниця міністра культури, безпосередня учасниця процесу повернення колекції так званого скіфського золота та судового процесу із представниками кримських музеїв в Амстердамі (Нідерланди). Сергій КОТ - історик, краєзнавець, безпосередній учасник підготовки, подальших переговорів та організації процесу повернення колекції фресок Михайлівського Золотоверхого собору ХІІ ст. Повернення відбулося 2001-го і 2004 року. Це єдиний випадок повернення незаконно вилучених українських культурних цінностей з Російської Федерації. Олена Живкова - одна з небагатьох фахівчинь, які впродовж багатьох років невтомно сприяють актуалізації питань захисту та повернення культурних цінностей на державному рівні, а також вона безпосередня учасниця успішно реалізованого повернення втрачених колись творів з колекції музею імені Ханенків.