UA / RU
Підтримати ZN.ua

Конкурс Горовиця: клавіші дитинства

Нещодавно завершився Х конкурс маленьких піаністів у рамках музичного форуму ім. Горовиця. В номінації "Горовиць-Дебют" і в молодшій групі змагалися 83 учасники віком від 7 до 14 років із 12 країн.

Автор: Ольга Кізлова

Міжнародний конкурс піаністів пам'яті Володимира Горовиця - мабуть, найвідоміше міжнародне музичне змагання України. З 1995 р. він приковує до себе увагу аматорів та знавців фортепіанного мистецтва різних країн. Завойований авторитет і хороша організація допомогли конкурсу у 2002-му ввійти до Європейської спілки міжнародних молодіжних конкурсів (EMCY), а в 2004-му - у WFIMC (Всесвітню федерацію міжнародних музичних конкурсів).

Форум піаністів-початківців по-справжньому піклується про своїх лауреатів, організовуючи їхні виступи в престижних концертних залах планети. Його переможці виступали у Кеннеді-центрі Нью-Йорка, в залі Корто в Парижі, у чотирьох містах Японії, у Марокко, Хорватії, концертували в шопенівських місцях Польщі, грали в Росії, в Києві на сцені головного залу країни -
ім. М.Лисенка.

Нещодавно завершився Х конкурс маленьких піаністів у рамках музичного форуму ім. Горовиця. В номінації "Горовиць-Дебют" і в молодшій групі змагалися 83 учасники віком від 7 до 14 років із 12 країн (Австралія, Білорусь, Великобританія, Грузія, Канада, Китай, Молдова, Російська Федерація, Туреччина, Україна, Швейцарія та Японія).

У результаті тижневих змагань визначилися переможці в чотирьох номінаціях групи "Горовиць-Дебют": "А", "B", "С" та "D" і в молодшій групі. У день вручення нагород переможцям на сцену вийшли майже три десятки дітей, щоб отримати дипломи та подарунки. В молодшій групі до них докладалися й перші зароблені гонорари: грошові призи на суму від 500 до 3000 доларів. Заслужені теплі слова, дипломи та квіти отримали вчителі, які підготували фіналістів.

Серед лауреатів відзначу учасників заключного концерту. Маленькому українцеві Максиму Бурдальову (І премія номінації "А") властиві прекрасне відчуття форми та стилю, продемонстровані юним переможцем у Рондо Фр.Кулау на тему "Дон Жуана" В.Моцарта. Сонатина До мажор Д.Кабалевського в трактуванні китайського конкурсанта Ліана Ча Вея зачарувала глибоким підходом до серйозної музики та принесла йому спеціальний приз журі. Українка Марія Клименко з Іллічівська отримала ІІ премію в молодшій групі. На заключному концерті вона блискуче зіграла знаменитий "дорослий" етюд Моріца Мошковського "Іскорки". Контрастом прозвучали Два вальси Валентина Сильвестрова у виконанні Жені Моторенко (V премія в цій самій групі). Піаніст передав ніжний тонкий аромат, неквапливий плин музики українського майстра... Грайливо, опукло намалював Богдан Волошин картинку "Кіт і миша" американського композитора Аарона Копленда (І премія в номінації "В").

Володар ІІ премії в молодшій групі Тоні Сиці Юнь (Канада) по-дорослому, проникливо зіграв Ноктюрн ор.27, №2 Ф.Шопена. Два маленьких українських майстри - Ілля Фіалко
(І премія номінації "С") і Роман Федюрко (І премія номінації "А") - чудово впоралися з Етюдом Сергія Борткевича та Експромтом Людмили Шукайло, відповідно. Їхній товариш Лі Шуан Герн із Австралії (ІІ премія в номінаціях "А", "В" та "С") вразив технікою в рахманіновській транскрипції "Польоту джмеля" Римського-Корсакова. А москвич Олександр Малофєєв (ІV премія в молодшій групі) з великим успіхом зіграв складний парафраз М.Плетньова, який став хрестоматійним, на тему Andante maestoso з балету "Лускунчик" П.Чайковського.

У групі "Горовиць-Дебют" переможницею в номінаціях "А", "В" та "D" стала восьмирічна японка Окуі Шіо. Дома вона навчається в педагога Олени Ашкеназі. Маленьку японську гостю вирізняють свобода й розкутість, чудова техніка, вишуканий звук, абсолютне володіння стилем та формою складних творів. Як захоплено її приймала публіка! Дівчинка переконливо, бездоганно грала сольну програму і блискуче впоралася зі складним завданням спільного музикування під акомпанемент Академічного оркестру Національної філармонії п/к Ігоря Палкіна. І у фіналі японка чуттєво й інтонаційно точно виконала ІІ та ІІІ частини Концерту Ре мажор Й.Гайдна.

Виразно прозвучав 13-річний китайський піаніст Чень Сюєхун, переможець у молодшій групі. В Центральній музичній школі при Пекінській консерваторії його виховує професор Сіньнін Чжан. Абсолютно дорослу програму підліток виконував зріло й осмислено. Утім, з огляду юний вік, йому поки що не до кінця доступні глибини емоційності, властиві, наприклад, Першому концерту П.Чайковського. Але глибоко продумане, виважене класичне трактування російського романтика викликало незаперечну повагу, прозвучало абсолютно зріло й самодостатньо. Чого не скажеш про розгублений, елементарно-фальшивий акомпанемент оркестру, що нерідко не збігався з солістом.

Своїми враженнями поділився постійний - з часу створення двох наймолодших вікових груп конкурсу ім. Горовиця - голова журі, професор Валерій Козлов.

- Валерію Олеговичу, яка динаміка розвитку конкурсу, що відбувся уже вдесяте?

- Головне - підвищення виконавського рівня учасників. Вони грають дедалі рівніше, немає колишнього контрасту між дуже слабкими та дуже сильними конкурсантами. І в молодшій групі дедалі частіше з'являються учасники, нерідко діти 11-12 років, котрі грають складні твори: "Петрушку", обробку Плетньова фрагментів "Лускунчика" Чайковського, Перший концерт Чайковського. По-друге - розширюється географія, нинішнього року в конкурсі взяли участь представники не тільки традиційних країн-учасниць - Білорусі та Росії. Грали маленькі музиканти з Японії, Китаю, Канади, Австралії.

- Загроза музичній освіті України у вигляді рекомендованого листа Мінфіну про підвищення плати за навчання в ДМШ, перехід на самоокупність, що виникла недавно, - це сьогодні животрепетне питання для нашого суспільства. Як оцінюєте ситуацію?

- Як катастрофу. Адже якщо відбудеться "переоцінка цінностей" у цій сфері, - знищать створюване століттями. Торкатися цього категорично не можна! Завдяки цьому живе наша музична виконавська культура. Ми маємо унікальну систему, якої немає більше ніде у світі. І якщо почати руйнувати "знизу", зі шкіл, розвалиться вся споруда.