«Інсайт» (від англ. Insight) точне й глибоке миттєве інтуїтивне усвідомлення суті людини або явища… Незалежний фотопроект, презентований киянами Олександром Глядєловим, Феліксом Хачатуряном та Юлією Сердюковою, саме так і називається — «Інсайт. Українська чорно-біла фотографія XXI століття».
Незграбні, без прикрас споруди, занедбані двори, нефарбовані лавки… Проте звідки ці світлі обличчя, промовисті очі звичайних людей у буденному одязі, у невимушених позах? І ці теплі усмішки, світло, яке проглядає крізь чорно-біле зображення?.. Буденні речі на другому плані — тільки тло, яке не повинне відвертати від головного.
Сергій Гутієв. «Азія» |
Схоже, що саме таке завдання поставили перед собою учасники незалежного фотопроекту.
— Наш проект стартував два роки тому. Ми хотіли подивитися, що відбувається у жанрі класичної чорно-білої фотографії в Україні. Вона ніби й існувала, але водночас її майже не було помітно. Багато авторів не мали змоги представляти свої роботи гідним чином, — говорить Фелікс Хачатурян. — Єдиним критерієм добору була якість фотографії і здатність виконати ручний відбиток галерейного формату. У остаточному підсумку проект складається із трьох блоків. Перший блок — виставка, яка сьогодні вже пройшла у Києві, Харкові та Львові. Другий блок становить книга фоторобіт, і нарешті останній блок — сайт, де, окрім фотографій, розміщені інформаційні матеріали.
Важлива особливість чорно-білої фотографії у тому, що вона не адекватна буквальності сприйняття. Це дає глядачеві більш широкі можливості для усвідомлення себе, свого життя, переходу із площини буквального сприйняття реальності на більш глибокий суб’єктивний (символічний) рівень.
Класична фотографія сьогодні переважно вільна від будь-якого зовнішнього замовлення — це глибоко особистий вибір фотографа, котрий досліджує реальність, керуючись своїм внутрішнім імпульсом. Саме чорно-біла аналогова фотографія навіює філософський лад думок. Два полюси, контраст, засіб для художника передати зображення не через повноколірність палітри фото, а через весь спектр між світлом і його відсутністю. Таке фото, привернувши увагу, спонукає замислитись. Чорне і біле насторожує, змушує вибирати. Дозволяє зосередитися на головному — людських обличчях. А отже, ви нічого не хочете викреслювати із цього життя. Бо це означало б збіднити його.