Андрій Звягінцев — володар «золотого стада»: два «Лева» и три «Овна» |
На відміну від помпезних церемоній часів малокартиння, коли кожен фільм, що вийшов на екрани, часто незалежно від його художніх достоїнств, викликав навіть у критиків сльози розчулення, нинішня церемонія вручення премій кінокритики й кінопреси «Золотий Овен» пройшла швидко, чітко й по-діловому. Хоча упорядники за традицією не втрималися від запрошення естрадних зірок, у епіцентрі яких сяяв Філіпп Кіркоров в оточенні панянок у пір’ї.
Нинішнього року справді було з чого вибирати — досить пригадати лише вдалі дебюти, вже увінчані престижними фестивальними нагородами: «Старухи», «Повернення», «Коктебель» або короткометражку Олексія Германа-молодшого. Усі ці картини й були присутні в різноманітних номінаціях поряд із роботами кінометрів. Але в найбільшу кількість номінацій потрапив «Бумер». Вихід його на екрани був підкріплений надзвичайно могутньою PR-кампанією, яка затягла в кінозали величезну кількість глядачів, переважно молодь — адже фільм адресований їй. Думки професіоналів, знавців кіно, різко розділилися: в одних досвід Буслова та компанії у створенні молодіжного кіно викликав захват, інші, вважаючи «Золотого Овна» орієнтиром у тому, як треба знімати кіно, були шоковані появою цієї стрічки в такій кількості номінацій. Але переміг здоровий глузд, і «Овна» одержав лише Сергій Шнуров за музику до фільму.
Фільм Олександра Сокурова «Батько та син», про який «ДТ» писало неодноразово, відзначено тільки за роботу художника Наталі Кочергіної. У цьому відіграли свою роль два чинники — неймовірна кількість торішніх «золотих баранчиків», отриманих Сокуровим, і стійке бажання роздати «Овни» нинішнього року якомога більшій кількості кінематографістів, аби стимулювати їх до «взяття нових вершин».
Прокотившись другим планом по багатьох фестивальних екранах, досить слабкий фільм Мельникова «Бідний, бідний Павло» (в ньому, правда, є дві чудові акторські роботи — Олега Янковського й Віктора Сухорукова) отримав нагороду за кращу чоловічу роль — Павла, котрого блискуче зіграв Сухоруков. Кращою актрисою визнано Марію Звонарьову (фільм «Троє», недавно показаний на фестивалі нового російського кіно в Києві). За ролі другого плану володарями «баранчиків» стали Інна Чурікова («Благословіть жінок») і Володимир Кучеренко («Коктебель»).
А далі все як по писаному, за винятком сидоровських «Старух», які не одержали нічого. А шкода! Правда, ця стрічка, на відміну від інших, чомусь досі так і не вийшла в широкий прокат. Зате «Магнітні бурі» отримали відразу два призи — за режисуру (Вадим Абдрашитов) і сценарій (Олександр Міндадзе). А «Повернення» Андрія Звягінцева стало кращим фільмом, кращим дебютом і забрало собі «баранчика» за кращу операторську роботу (Михайло Крічман).
Уже стало традицією нагороджувати помітний зарубіжний фільм і акторів. І тут світова кіногромадськість одержала легкого щиголя по носі, по-моєму, заслужено. Кращою роботою визнано «Догвіль» Ларса фон Трієра, котрий радо прийняв «Золотого Овна» від Антона Доліна, що привіз приз у Данію. Режисер розчулено подякував з екрана присутнім у залі московського Дому кіно критикам і журналістам, екстравагантно нагадавши їм, що завжди вважав себе комуністом. Премію за кращі жіночу й чоловічу ролі віртуально отримали Ніколь Кідман («Догвіль») і Деніел Дей Льюїс («Банди Нью-Йорка»).