UA / RU
Підтримати ZN.ua

Едвард Клюг: "У балеті більше немає чітких правил"

Один із найпопулярніших у світі хореографів, Едвард Клюг, готує в Україні прем'єру балету "Stabat Mater". Це ще один амбіційний проект Дениса Матвієнка на батьківщині. Напередодні прем'єри і всеукраїнського туру Едвард Клюг розповів DT.UA, яким бачить сучасний танець та хореографічну школу.

Автор: Анна Ставиченко

Один із найпопулярніших у світі хореографів, Едвард Клюг, готує в Україні прем'єру балету "Stabat Mater". Це ще один амбіційний проект Дениса Матвієнка на батьківщині. Напередодні прем'єри і всеукраїнського туру Едвард Клюг розповів DT.UA, яким бачить сучасний танець та хореографічну школу.

Едвард Клюг закінчив Національну балетну школу в Клуж-Напока (Румунія) в 1991-му. І зразу був прийнятий у Словенський національний театр у Маріборі як прем'єр: він виконував класичний сучасний репертуар. Як хореограф дебютував постановкою "Танго" в цьому ж театрі. Незабаром став худкерівником. Кожна хореографічна робота Клюга завжди викликає незмінний інтерес балетних критиків, просто щирих поціновувачів хореографії.

Новий проект Клюга "Stabat Mater" ("Стояла мати скорбна" - за назвою середньовічної секвенції), над яким працюють Денис Матвієнко з колегами, - балет без мішури, він хвилює глядача чистотою й надією.

Як каже сам хореограф, саме надія і стала для нього ключем до розуміння авторського тексту Джованні Перголезі, чия кантата 1736 р. лягла в основу балету.

- Чому саме "Stabat Mater"? - перепитує Едвард Клюг. - А я сам це запитував, коли отримав запрошення від балетної трупи мюнхенського Державного театру на площі Гертнерплатц поставити новий проект. Саме вони й запропонували Перголезі. Мене заінтригував підхід Перголезі до біблійного епізоду, що описує страждання Богоматері біля хреста. Його музика - така чиста, радісна. Я, правда, відчув при цьому таку собі іронію. І це стало своєрідним путівником у процесі роботи. І ось мій висновок: "Stabat Mater" зовсім необов'язково оповідає про біль в один із найдраматичніших моментів біблійної історії… Адже в Перголезі йдеться про наслідки болю. А його наслідок - надія!

І ось я взяв цю ідею - надії - за орієнтир. При цьому намагаючись не обмежувати своє сприйняття літературним текстом, що звучить у кантаті. Натомість я пішов шляхом відтворення біблійних епізодів через власне відчуття, йдучи за музичною логікою….

- Едварде, в українській версії "Stabat Mater" усі головні чоловічі партії виконуватиме Денис Матвієнко. Тоді як в оригінальному варіанті спектаклю партії були поділені між кількома чоловіками.

- Так, в українському балеті глядач іде за одним героєм увесь спектакль, проходячи всі етапи цієї позачасової історії. На герої сконцентроване основне посилання балету. Герой з'єднує в собі всі лінії.

- Багато учасників нинішніх балетних проектів приходять на кастинги без певної професійної освіти, без досвіду роботи на великій сцені… Як ви ставитеся до такої тенденції?

- Така ситуація стала нормою для світової балетної практики. Тепер уже необов'язково проводити довгі роки біля балетного станка для того, щоб потрапити на велику сцену.

У моїй трупі (Ballet Maribor. - А.С.) всі танцівники мають класичну освіту на різних рівнях. Особисто я раніше співпрацював із сучасними й альтернативними балетними трупами, не маючи великого досвіду в класичному балеті. Згодом ці навички стали мені у пригоді під час роботи з класичними танцівниками, завдяки цьому я міг відкривати нові виміри в хореографії. Будь-який танцювальний досвід може бути дарунком долі, головне - вміти правильно відібрати те, що ти візьмеш у свій артистичний багаж.

Значно змінюються і параметри відповідності поняттю "ідеальний артист балету". Мені періодично доводиться відбирати нових танцівників для Ballet Maribor. Зрозумійте, більше немає чітких правил. Усе залежить від кожного конкретного танцівника, як сильно він та його тіло можуть розсунути звичні уявлення про балет.

- Тобто треба розуміти так: класичний балет мусить зважати на нові правила гри?

- Сучасний танець уже давно став тільки частиною навчального процесу в більшості західних шкіл класичного балету. При цьому є безліч поглядів на те, що ж таке сучасний танець, що ми вкладаємо в це поняття в кожному окремому випадку. Хай там як, я вважаю, для юного танцівника сучасний балет відкриває нові обрії і дозволяє опанувати мистецтво танцю під різними кутами.

Сучасний глядач чекає від балету історії. Це легко пояснюваний феномен, глядачі просто хочуть відчувати радість під час перегляду. І в цьому сенсі класичний і неокласичний балети виступають синонімом краси…