UA / RU
Підтримати ZN.ua

ДЗЕРКАЛО «РОСІЙСЬКОГО БАЛЕТУ»

Балетна Москва — особлива тема. Наявність колективів найрізноманітніших напрямів та художнього рівня, численні прем’єри, гастролі, традиційний інтерес до мистецтва танцю — усе це створює «зону підвищеної уваги»...

Автор: Олег Скляренко

Балетна Москва — особлива тема. Наявність колективів найрізноманітніших напрямів та художнього рівня, численні прем’єри, гастролі, традиційний інтерес до мистецтва танцю — усе це створює «зону підвищеної уваги». Донедавна в російській столиці було 26 театральних балетних колективів. На жаль, пильна увага далеко не завжди передбачає серйозний аналіз творчості або пов’язаних із нею проблем. Величезну кількість видань більше приваблює «бульварний» аспект — особисте життя артистів, приправлене чутками й домислами.

Може, таких зіткнень, як у шоу-бізнесі, не буває, але пристрасті все одно розпалюються. Так завжди було, так є і, мабуть, буде. І хоча тасьми на пачках не обрізають і кнопки в пуанти суперницям не кладуть — хтось ревнує до чужої слави, хтось незаслужено відсунутий у тінь, а когось, навпаки, безперервно «розкручують». Образ завжди вистачає, та сцена «виявляє» всіх, як лакмусовий папірець. Ні династичне прізвище, ні титули, ні реклама не врятують бездарність.

У цій непростій обстановці «Російському балету» В’ячеслава Гордєєва вдається не лише триматися на плаву, тішити глядачів розкішними прем’єрами, а й залишатися серед найшанованіших колективів Москви.

«Творче кредо Московського державного театру «Російський балет» наявне в його назві, — каже В’ячеслав Гордєєв — народний артист СРСР, професор, художній керівник театру. — З найперших кроків (а колектив існує з 1981 р. і з 1984 р. ним керує В.Гордєєв. — Авт.) ми взяли курс на збереження шедеврів багатющої класичної спадщини російської хореографії. Поступово афіша театру, що складається з відомих па-де-де й мініатюр, збагачувалася спектаклями. Сьогодні в нас іде практично вся російська класика: «Лебедине озеро», «Жізель», «Лускунчик», «Спляча красуня», «Коппелія», «Дон Кіхот». У наших дивертисментах твори Фокіна, Горського, Петіпа.

«Російський балет» — сузір’я солістів. Це теж принцип формування трупи. Кожен артист здатний не лише поповнити ряди кордебалету, а й виконати сольну партію. Проте не варто думати, що «Російський балет» перетворився на хореографічний музей. З театром співпрацювали відомі хореографи В.Єлізаров, Борис Ейфман, Леонід Лавровський, Ігор Чернишов, Нелла Назирова і чимало інших.

У процесі створення концертних програм чи підготовки наших артистів до участі в міжнародних конкурсах я з захопленням працюю над постановкою номерів із виразними засобами модерну, неокласики, елементами джаз-танцю тощо. Тут і музика зовсім інша: пісні Таніти Тікарам, ансамблю «Манхеттен трансфер», аргентинський фольклор...»

Робочий графік театру дуже щільний. У листопаді минулого року, до 20-річного ювілею колективу, відбулася прем’єра «Попелюшки» С.Прокоф’єва. Це було, по суті, тріумфальне повернення балету, вперше поставленого у Москві 1945 року з великими примами Галиною Улановою та Ольгою Лепешинською в головній ролі. У Москві «Попелюшка» сьогодні претендує на ексклюзивність. Її немає в репертуарі жодного столичного театру. А музика С.Прокоф’єва, як оперна, так і балетна, дуже затребувана на Заході.

В’ячеслав Гордєєв зізнається, що прем’єра далася йому дуже нелегко.

«Хоча казка чарівна, благородна, гарна, — каже він, — не кожен балетмейстер ризикне взятися за цю музику. У балеті справді чимало складного й незрозумілого. Я спробував внести в спектакль більше логіки, зробити його динамічнішим. Мені здається, глядачеві завжди цікаво зустрітися з усіма героями ще раз, і не тільки коли вони вклоняються. Тому вперше ліричний фінал спектаклю пожвавлений веселою мазуркою».

Маестро вирішив зробити твір пропорційним, об’єднати класичний балет і гротесковий. Вальси, танці Попелюшки, подорожі Принца тяжіють до класичної основи. До подорожей Принца, крім умовного Сходу та Іспанії, додалися Туреччина, Єгипет і Росія.

На окрему розмову заслуговує оформлення постановки — чудові костюми та декорації Юрія Устинова. Одне слово, «Попелюшка» стала подією театрального сезону. Для трупи «Російського балету» це означає лише те, що запрошення на гастролі посиплються з іще більшою частотою та наполегливістю. У найближчих планах — крім гастролей — постановка «Сильфіди», балету В. Гордєєва «Останнє танго», вечори романтичної хореографії.

Театр «Російський балет» із задоволенням покаже свої спектаклі в Україні. Взагалі з Україною в трупи давні зв’язки. У спектаклях театру чимало виступав Вадим Писарєв спільно з дружиною Інною Дорофєєвою, брав участь він і в ювілейному вечорі В’ячеслава Гордєєва. Успішно пройшли в різні роки гастролі театру в Харкові, Одесі, Дніпропетровську.

У Національній опері цінителі мистецтва зможуть провести з «Російським балетом» чотири чудових вечори. 28 травня глядачі столиці України побачать балет «Дон Кіхот» і Гала-концерт солістів театру, 29 травня — «Попелюшку» , 30-го — «Сплячу красуню» і 31-го — «Лебедине озеро». Гастролі організовує продюсерське агентство «Етуаль» за підтримки Надзвичайного і Повноважного Посла РФ Віктора Черномирдіна.