UA / RU
Підтримати ZN.ua

Чверть століття з новою музикою

Ювілейний, 25-й міжнародний фестиваль сучасного мистецтва "Два дні й дві ночі нової музики" пройде в Одеській філармонії з 20 по 22 квітня в режимі нон-стоп.

Автор: Марія Гудима

Нинішнього року країнами-учасницями є Австралія, Австрія, Аргентина, Бельгія, Болгарія, Велика Британія, Угорщина, Німеччина, Ізраїль, Іспанія, Італія, Іран, Канада, Китай, Китай/Тайвань, Колумбія, Латвія, Ліван, Литва, Португалія, Росія, Румунія, США, Україна. Франція, Швейцарія, Швеція, Чилі, Еквадор, Естонія, Південна Корея, Японія.

У фестивальних програмах звучатиме музика арт-директора "2Д2Н", композитора Кармелли Цепколенко, композиторів Боріса Альворадо, Антона Ровнера, Сергія Пілютікова, Людмили Самодаєвої та інших авторів. Нагадаємо, що кожен закордонний учасник виконує твір українського композитора. Це правило діє неухильно вже чверть століття, розширюючи світові уявлення про нашу музичну культуру. Очікуються виступи австрійського бас-баритона Руперта Бергманна, ансамблю Senza Sforzando, ансамблю перкусії Фрайбурзького музичного університету та інших колективів і солістів. Багато творів написані для конкретних виконавців і будуть представлені в театралізованих формах. У розділі "Концерт-гранд-сцена" прозвучить блок міні-моно-опер у виконанні Руперта Бергманна - сценічна кантата Цвєти Дімітрової "Клич Мойсея", "Сьогодні ввечері - "Борис Годунов" Кармелли Цепколенко, і не тільки. Австрійський співак виконає також "Музичний зоопарк" - дванадцять міні-моно-опер для бас-баритона й ансамблю, написані Назаром Скрипником, Кірою Майдентберг-Тодоровою, Асматі Чібалашвілі, Андрієм Мерхелем, Анною Стояновою та іншими молодими композиторами.

Постійну підтримку фестивалю надають Міністерство культури України, Одеська облдержадміністрація, Одеська обласна рада, Одеська міська рада, Німецький культурний центр - Ґете-Інститут у Києві, Німецький культурний центр "Баварський дім Одеса", Посольство Держави Ізраїль в Україні, Благодійний фонд Андрія Азарова, Благодійний фонд "Ціацан".

Своєрідною прелюдією до фестивалю стала проведена торік у листопаді в Одесі міжнародна науково-творча конференція "Фестивальні стратегії нової музики: досвід, досягнення, перспективи". У своїх доповідях про унікальність одеського досвіду говорили учасники конференції - проректор Національної музичної академії України, заслужений діяч мистецтв України, секретар правління Національної Спілки композиторів Леся Олійник, доктор мистецтвознавства Олена Зінькевич, композитор Олександр Козаренко, а музикознавець Асмік Хачатрян розповіла про фестиваль як про грамотний приклад івент-маркетингу.

- Однією з особливостей перших тринадцяти фестивалів була облаштованість єдиного простору сцени і глядацької зали, усунення умовного поділу між виконавцями та публікою, - нагадала на конференції Леся Олійник. - Невимушене пересування в будь-якому напрямку цим замкненим простором, безперервний струмок калейдоскопічних змін музичних вражень у режимі нон-стоп - оптимальні умови для гранично стислого в часі інтерфейсу "композитор-виконавець-слухач-концертне середовище".

Останніми роками фестиваль проходить уже не в клубному приміщенні, а у філармонії: в нижньому фойє працює камерний майданчик, а у Великому залі з'явилася площа для розміщення оркестрів і хорів. Суть фестивалю від зміни місця не змінюється, а навколо "2Д2Н" виникла співдружність авторів і музикантів, сформувалися особливі жанри на кшталт "дуель-дуету" та "квазі-сонати". І традиційно свято завжди розпочинається й закінчується виступом перкусіоністів Фрайбурзької академії музики, яких привозить незмінний президент "2Д2Н" Бернгард Вульф. Щоразу виступи перкусіоністів із Фрайбурга, а також із Лугано розширюють уявлення слухачів про те, що може звучати в концерті: у тренді - навіть повітряні кульки!