UA / RU
Підтримати ZN.ua

Чарівник міського трафіка

Коли Ганс Мондерман хоче перейти вулицю, він не тільки не шукає світлофор, а навіть не вичікує просвітку в щільному автомобільному потоці...

Автор: Оксана Приходько

Коли Ганс Мондерман хоче перейти вулицю, він не тільки не шукає світлофор, а навіть не вичікує просвітку в щільному автомобільному потоці. Він просто ступає на проїзну частину, і водії гальмують, пропускаючи його. Втім, розв’язки, які він спроектував у Голландії, взагалі не передбачають поділу на пішохідну та автомобільну зони, наявності розділових ліній, а також спеціальних маршрутів розвороту для численних вантажівок, легковиків, мотоциклів і велосипедів. Проте саме така розв’язка, через яку проходить хаотичний, на перший погляд, потік транспортних засобів обсягом 20 тисяч одиниць на день, вважається зразком для наслідування, якого дотримуються уже в багатьох містах Іспанії, Данії, Австрії, Швеції та Великобританії. І для початку видаляють численні знаки обмеження швидкості, повороту, пішохідного переходу тощо. Мондерман стверджує: щойно дороги стануть по-справжньому небезпечними, водії перестануть дивитися на знаки й стануть більш уважними до пішоходів. Адже навіть водій-початківець усвідомлює, що дотримання всіх правил дорожнього руху не може гарантувати йому повної безпеки на дорозі. Та при цьому лише на правила й звикає покладатися.

У 1970-х роках Мондерман, як і багато інших інженерів-шляховиків, спеціалізувався на будівництві швидкісних шосе. Зростала їх кількість, а з нею й число аварій на дорогах і тому дедалі більше різноманітних обмежувальних знаків з’являлося на узбіччях. Так, у маленькому селі, через яке проклали одне з таких шосе із середнім навантаженням шість тисяч автомобілів на день, які рухалися з великою швидкістю, знаків із зображенням корови було встановлено майже стільки, скільки в селі налічувалося самих корів. Мондерман замість знаків, переходів і «островів безпеки» установлював на проїзній частині фонтани, розбивав клумби, закладав різкі повороти, мостив шлях цеглою. Природно, відразу ж після реконструкції швидкість автомобілів на цій ділянці скоротилася вдвічі й настільки ж різко скоротилася кількість аварій. Відтоді на жодній «перекроєній» відповідно до концепції Мондермана ділянці дороги не сталося дорожньо-транспортної пригоди з людськими жертвами.