UA / RU
Підтримати ZN.ua

«БУРЖУЙ» І ЙОГО КОМАНДА

Ну ось і дочекалися, можуть сказати шанувальники, — а це величезна телеаудиторія в Україні та Росії — серіалу «День народження Буржуя» (спільне виробництво «Студії «1+1» та «НТВ-ПРОФІТ»)...

Автор: Ганна Соболевська
Кадр із фільму «Буржуй-2»

Ну ось і дочекалися, можуть сказати шанувальники, — а це величезна телеаудиторія в Україні та Росії — серіалу «День народження Буржуя» (спільне виробництво «Студії «1+1» та «НТВ-ПРОФІТ»). Від часу прем’єри минув неповний рік, який видався як ніколи «мильним». У тому сенсі, що на телеглядачів буквально ринув серіальний шквал, переважно російського виробництва. Але за всієї вдаваної рясноти, якщо уважніше придивитися, то виявиться, що різні бандити і розширене коло ментів продовжують правити бал на телеекрані. Іноді їхнє нескінченне протистояння розводиться вимученими і невибагливими любовними історіями. І тому на цьому тлі феномен «Буржуя» вже не сприймається як щось надзвичайне. По-перше, це справжнє кіно, а не відеокартинки, чим є багато серіалів. По-друге, попри закручений детективний сюжет, це все ж таки цілком життєва історія з упізнаваними реаліями та упізнаваними персонажами. Герої серіалу переважно — не тупі бандити і хвацькі супермени, а цілком звичайні люди, що сумніваються і помиляються, слабкі і відчайдушні... І в кожного — свій характер, темперамент і доля. Тому в «Буржуї» воістину немає прохідних, другорядних персонажів. А це означає, що команда серіалу спрацювала блискуче, від натхненників і двигунів ідеї — продюсерів — до кожного члена знімальної групи. Ну а, як то кажуть, за акторські роботи — Валерія Ніколаєва, Володимира Горянського (психіатр Костя), Віталія Линецького (програміст Пожарський), Анатолія Журавльова (Товстий), Дмитра Шевченка (сутенер Артурчик) — окреме спасибі. Як і за зруйнування стереотипів одновимірного образу «нового українця» — такої собі примітивної істоти з розчепіреними пальцями. Герой Ніколаєва — справді з нової генерації підприємців, людей розумних, освічених, які взяли на себе велику відповідальність, які не бояться ризику. І коли творцям інколи закидали, що Буржуй занадто м’який для людини, котра робить бізнес, режисер Анатолій Матешко цілком логічно зазначав, що знає і сентиментальніших людей, які у відповідальні моменти виявляють себе досить рішуче. Головне, що Володимир Коваленко — перший позитивний буржуй пострадянського кіно.

До речі, у другій частині серіалу, що починає демонструватися на каналі «1+1» із 10 квітня, вся «буржуйська» команда не лише збереглася, а й примножилася. Наприклад, до неї приєднався «ВАБанк», який торік у серпні виступив з ініціативою співробітництва.

Але це, так би мовити, лише видима, публічна частина айсберга. А команда складається із сили-силенної «закадрових» персонажів. «Нам пощастило, — розповідає Анатолій Матешко, — що над проектом із нами працювала чудова людина й унікальний професіонал Ганна Кагарлицька. На початку 90-х усі чомусь вирішили, що редактор у кіно — професія необов’язкова. Є драматург, який пише, режисер, який знімає, оператор, актори... І цього цілком достатньо. Відтак — найчастіше ми бачили дуже схожі сюжети, невиразні історії, незрозумілі фінали. Саме хороший редактор покликаний допомогти творчим людям організувати матеріал, особливо коли йдеться про такий величезний масив, як серіал. На «Буржуї-1» у нас виникало безліч запитань, як довести початковий сценарій, де заявлено тему, до остаточного результату, розвинути характери, сюжетні лінії. Це робила група людей. Наприклад, Олег Антонов дописав цілу серію нового матеріалу. Особливо ця колективна творча праця була відчутною під час зйомок «Буржуя-2». Скажімо, Дмитро Шевченко, прочитавши сценарій, відмовився зніматися. Він людина дуже творча, і його просто не влаштовували драматургічні рамки, в які автор намагався його втиснути. Але ж Артурчик, можна сказати, «народний» персонаж, і його втрата для серіалу була б відчутною. Ми з ним сиділи три тижні, обговорювали, нам треба було змінювати долю персонажа — і його вдалося переконати. В результаті цілі сцени, діалоги придумувалися і дописувалися прямо на знімальному майданчику. І Артур став глибшим персонажем, трагікомічним.

Це стосується не лише Шевченка. Всі актори вже відчули матеріал, і він потребував природного розвитку. Всі наші герої начебто ті ж самі, але інші, якісно інші. Це стосується й Буржуя. Ми дуже багато сперечалися і з Валерою, і з продюсерами — вони обачно підходили до того, щоб Буржуй набув зовсім іншого іміджу. Адже невідомо, як до цього поставиться публіка. Я був переконаний у тому, що він має змінюватися. Гадаю, якби він з’явився таким, яким був колись, то через 3—4 серії просто набриднув би глядачеві. Зовсім інший у нас Товстий (Анатолій Журавльов) — менше комічного, більше драматичного; змінився Пожарський (Віталій Линецький) — мені здається, що в першому серіалі його роль була трохи пласкою для цього актора».

Отже, Буржуй і його команда у зборі. Вона знову готова поринути в боротьбу із лиходієм Кудлою. І, повірте, негараздів та випробувань на їхню долю випаде чимало. Але в хепі-енді можна бути впевненими. Адже повинні ж десь і колись тріумфувати добро та справедливість. Бодай на екрані.