Українська корпорація Укравто виставила на продаж свій варшавський автозавод. За даними польських ЗМІ, його покупцем може стати китайська Сhery, повідомляє у понеділок, 12 липня, газета «Дело».
Корпорація Укравто, що належить Таріелу Васадзе, веде переговори щодо продажу свого польського автомобільного заводу Fabryka Samochodow Osobowych (FSO). Про це повідомляє польська Dziennik Gazeta Prawna. За інформацією видання, найбільш вірогідний претендент на FSO - китайська автомобілебудівна компанія Chery.
Генеральний директор польського автозаводу Януш Возняк не заперечує факт переговорів. Разом з тим, він не назвав суб'єктів, які цікавляться польським активом Укравто. У самій корпорації УкрАвто інформацію про переговори щодо продажу FSO за станом на кінець минулого тижня не підтверджували.
За інфорамцією Dziennik Gazeta Prawna, польські експерти впевнені: замислитися стосовно продажу польського автозаводу корпорації УкрАвто змусила складна ситуація на підприємстві. "Щоб FSO встав нарешті на ноги, завод повинен виробляти близько 100 тис. авто на рік. Цього року планується випустити 55 тис. авто. Але навіть цей план буде важко реалізувати, тому що за 5 місяців 2010-го було вироблено 15,5 тис. авто", - пояснює Рафал Орловський, аналітик консалтингової фірми Automotive Suppliers.
За словами Олега Назаренка, голови Всеукраїнської асоціації автомобільних імпортерів і дилерів (ВААІД), теоретично цілком логічно припустити, що Chery могла цікавитися заводом FSO, хоча це ще не означає, що УкрАвто розпочала переговори з китайською компанією. "З огляду на амбіції Китаю в автомобілебудуванні, безумовно, автозавод у Польщі їм цікавий з точки зору виходу на ринок Євросоюзу, який зараз намагається відгородитися від китайських виробників автомобілів", - розповів Назаренко.
На думку польських ЗМІ, до пошуку нового інвестора для Fabryka Samochodow Osobowych (FSO) Таріела Васадзе могло підштовхнути і невдоволення роботою підприємства польських профспілок. За словами голови профспілкового комітету підприємства Франтіцека Петровського, профспілка ініціювала трудову суперечку із керівництвом заводу. "Якщо наші вимоги не приймуть, то ми розпочнемо страйк", - заявив він.
Згідно з інформацією представника працівників заводу, в кінці червня на зборах акціонерів підприємства профспілками було подано петицію із вимогами до українського власника виконувати взяті на себе інвестиційні зобов'язання: не знижувати обсяги випуску продукції і рівень соцвиплат. Текст петиції був відправлений заступнику голови правління Укравто Олега Папашева і прем'єр-міністру Польщі Дональду Туску.
У свою чергу в УкрАвто наступного дня після зборів акціонерів FSO спростували звинувачення профспілок. За словами Папашева, який був присутній на засіданні акціонерів, за дорученням уряду Польщі призначений ним офіційний аудитор, компанія Big Four, щорічно подає звіт стосовно виконання інвестором зобов'язань. "Відповідно до поданого звіту на початку 2010 року зобов'язання щодо обсягів виробництва автомобілів на період 2005-2009 років були перевиконані на 15,7%. Також були виконані зобов'язання щодо збереження обсягів зайнятості до 31 грудня 2009 року", - заявив топ-менеджер УкрАвто .
Папашев пояснив, що тільки у 2010 році правління FSO провело більше восьми зустрічей із представниками профспілок, на яких пояснювало складну ситуацію, в якій опинилася компанія, і можливі виходи з неї, але розуміння з боку профспілок не зустріло.
За словами джерела Dziennik Gazeta Prawna, можливість придбання FSO розглядала індійська Tata. Компанія планувала у майбутньому розпочати на польському заводі виробництво електромобіля Nano. Проте пізніше відмовилася від цієї ідеї на користь свого ж підрозділу у Британії. У результаті було вирішено, що саме британська філія індійської компанії - Tata Motors European Technical Centre Plc - буде випускати Nano на виробничих потужностях підприємства у Норвегії - Miljo Grenland Innovasjon. Норвежці вже освоїли одну модель Tata на електроприводі - Indica.
Після того, як від покупки FSO відмовилися індійці, за твердженнями польських ЗМІ, найбільш вірогідним претендентом на автозавод залишилася Chery. Для китайського автовиробника буде найлегше налагодити на заводі випуск власних моделей автомобілів. Як стверджують експерти, серед потенційних китайських моделей, які можуть збиратися на FSO, - Chery QQ. За своїми технічними характеристиками і зовнішнім вона дуже схожа на автомобіль, який польський завод випускає сьогодні, - Daewoo Matiz.
Нагадаємо, контроль над одним із найбільших автозаводів Польщі, варшавської Fabryka Samochodow Osobowych, «УкрАвто» отримала у 2005 році, сконцентрувавши у своїх руках 84,3% акцій підприємства. Раніше польський завод знаходився під контролем південнокорейської корпорації Daewoo. Після того як «УкрАвто» стала керувати FSO, компанія Васадзе налагодила на ньому спільно з американською General Motor випуск Chevrolet Aveo.
За матеріалами: Дело