UA / RU
Підтримати ZN.ua

Київ наближається до транспортного колапсу

Експерти запевняють, що зовсім скоро українцям доведеться звикати до іншої столиці, де нормально пересуватися можна буде тільки пішки - рух на автомобільних дорогах просто зупиниться.

Експерти запевняють, що зовсім скоро українцям доведеться звикати до іншої столиці, де нормально пересуватися можна буде тільки пішки - рух на автомобільних дорогах просто зупиниться.Відбудеться так званий транспортний колапс з двох причин: по-перше, місто вже тріщить по швах від величезної кількості автомобілів, а по-друге, відсутній комплексний підхід до вирішення проблеми дорожніх заторів. Директор Інституту проблем міста Олександр Сергієнко переконаний: щоб оживити міський трафік, треба будувати не тільки транспортні розв'язки і об'їзні шляхи, але й показувати переваги громадського транспорту. «У розвинених країнах чиновники вже давно зуміли знайти баланс між особистим транспортом і громадським. На Заході люди чудово розуміють, що на роботу краще діставатися на трамваї або автобусі, ніж на власному авто. Наш же громадянин воліє простояти в пробках півтори години, ніж спуститися в метро і за 15 хвилин доїхати до потрібного місця. І зрозуміти його можна: хіба наші автобуси і тролейбуси можна назвати комфортабельними і швидкими? Погодьтеся - навряд чи. А от у Гельсінкі, наприклад, громадський транспорт визнаний одним із кращих в Європі, оскільки люди дійсно задоволені рівнем обслуговування та комфорту. А все тому, що там не шкодують коштів і виділяють солідні суми з бюджету на розвиток транспорту. У нас же тільки скаржаться, мовляв, цей напрямок збитковий, треба піднімати ціни, бо з мінусів так і не вийдемо, - говорить Олександр Сергієнко. - Висновок: щоб знизити кількість машин у місті, треба пересадити людей на громадський транспорт. Влада повинна зробити так, щоб люди в цьому були зацікавлені. Але це коштує великих грошей, які транспортна галузь найближчим часом навряд чи отримає». Окрім того, за словами експерта, необхідно також вивчити пропускну спроможність вулиць, грамотно розподілити потоки транспорту і створити автоматизовану систему керування дорожнім рухом. «Я вас запевняю: навіть якщо чиновники захочуть цим зайнятися, все знову зайде у глухий кут через відсутність грошей. Та й реалізувати такі напрацювання за найкоротші терміни досить важко - треба років чотири, як мінімум. Загалом, можу точно сказати: Київ вже впритул наблизився до транспортного колапсу. Зараз кожну добу по столиці проїжджає понад один мільйон автомобілів! Ви не раз, напевно, помічали, що є дні, коли місто практично повністю стоїть в одній нескінченної пробці. Ось це і є перші ластівки колапсу, який, якщо нічого не робити, наступить через 3-4 роки», - резюмує Олександр Сергієнко. Песимістичного сценарію дотримується і завідувач кафедрою транспортних систем та безпеки дорожнього руху Національного транспортного університету професор Володимир Поліщук. Як він розповів, влада, навряд чи встигне зробити так, щоб найближчим часом місто не завмерло в одній величезній пробці - часу мало, та й грошей немає. «Основна проблема - щільність доріг і магістралей. У нас ця цифра становить 2,12 кілометра доріг на квадратний кілометр території. А для нормального руху транспорту показник повинен становити 14,5! Транспорту на вулицях столиці в надлишку, їздити просто ніде. Швидко розширити дорожню мережу Києва не вийде, тому глобального затору нам не уникнути, - говорить експерт. - Вже зараз за деякими підрахунками на тисячу жителів столиці припадає 350 автомобілів. Якщо кількість машин дійде до 380 на тисячу осіб, то почнеться хаос - місто стане в одному суцільному заторі». У той же час, за словами Володимира Поліщука, позбутися пробок просто неможливо. Тягучки - це нормальне явище для мегаполісів. «Питання в тому, чи зможе муніципальна влада контролювати ці затори. Як показує практика, з таким підходом до проблеми, як у нас, ситуація виходить з-під контролю. Комплексний підхід до вирішення цього завдання відсутній, не розробляються і адміністративні заходи. Наприклад, необхідно розширювати магістральні вулиці, облаштовувати паркувальні зони, зокрема підземні, як це роблять у тому ж Парижі. Там взагалі на магістральних дорогах заборонено паркування. Можна розподілити номери автомобілів на дві групи: одні будуть в'їжджати до центру міста по парним датам, інші - по непарним. Автоматизувати систему управління дорожнім рухом теж треба. Найцікавіше, що у нас в країні є серйозні фахівці, які можуть знайти рішення проблеми. Є і цінний зарубіжний досвід. Але наші чиновники чомусь не можуть і не хочуть вирішувати цю проблему», - говорить фахівець. Врятувати столицю від багатокілометрових тягучок зможуть п'ять мостів через Дніпро. Таку думку висловила професор Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури, секретар Гуманітарного ради при президенті України Лариса Скорик. При цьому мости мають бути спроектовані таким чином, щоб ними йшов і рейковий транспорт (метро, трамваї), і залізничний (поїзди та електрички), і автотранспорт. В Афінах боротися з пробками в місті дозволяє так звана система парних/непарних чисел. Машинам, номерні знаки яких закінчуються на парне число, дозволено їздити по місту тільки по парних числах місяця, і навпаки. Для того щоб користуватися машиною в Сінгапурі, доведеться купити квоту на неї. Користування особистим транспортом завдяки такій системі стає дорогим задоволенням, тому багато людей пересідають на громадський транспорт. У Лондоні введено плату за в'їзд до ділової частини столиці - Сіті. Звільняється від плати лише транспорт особливого призначення - таксі, міські автобуси, машини швидкої допомоги, пожежні та інші екстрені служби. У Нью-Йорку введено повну заборону на лівий поворот у центрі міста на годину пік. Тут же над старими дорогами на естакадах прокладають транзитні магістралі, за якими автомобілі можуть без перешкод залишити центр міста. До речі, у Токіо автомобільні розв'язки та естакади іноді піднімаються над містом на 5 рівнів.

За матеріалами Комсомольская правда