Зазвичай будь-яка потреба звернутися до лікаря/лікарки чи піти в медичний заклад викликає дискомфорт або навіть страх. Ми намагаємося максимально відкласти цей похід і звертаємося по медичну допомогу вже в критичних ситуаціях або ж задля того, щоб отримати довідку чи направлення. Часто робимо це через незнання нових правил і змін, нестачу коштів, недовіру чи просто застарілі звички.
З 2018 року медична реформа кардинально змінила систему охорони здоров’я України, зокрема первинну ланку медичної допомоги. Якість і обсяг медичних послуг поступово зростають, лікарі та лікарки всієї країни змінюють підхід до лікування та спілкування з пацієнтами, постійно вчаться і все більше звертаються до доказової медицини.
А ще на початку 2018 року стартувала Програма медичних гарантій. З цього моменту пацієнти й пацієнтки мають доступ до ширшої кількості безоплатних послуг, які вони можуть отримати від сімейних лікарів/лікарок. Зокрема, сімейні лікарі можуть лікувати й супроводжувати пацієнтів із:

  • туберкульозом,
  • гематологічними захворюваннями
  • онкогематологічними захворюваннями,
  • з ВІЛ-інфекцією,
  • а також вести вагітність в амбулаторних умовах.

Здоров’я — це особиста відповідальність кожної людини.
Якщо не ставити своє здоров’я на перше місце, цього не зробить ніхто. Тому важливо виховувати в собі нові звички: проходити планові обстеження, звертати увагу на погіршення стану й не відкладати візит до лікаря/лікарки аж до критичної ситуації. Медична реформа дає право вільно обирати сімейного лікаря, незалежно від прописки, місця проживання та доходів. Головне — обрати саме свою людину, з якою буде комфортно працювати над поліпшенням та підтримкою здоров’я.
За якими критеріями обирати сімейного лікаря та на що краще звернути увагу?
Технічно підписати декларацію з сімейним лікарем — дуже просто. А ось власне пошук свого лікаря чи лікарки потребує часу, адже це людина, котрій ви довірятимете своє здоров’я та життя. Розповідаємо, які зобов’язання має перед вами сімейний лікар і на що краще звертати увагу, аби вам було комфортно працювати разом. Ці рекомендації будуть корисні й тим із вас, хто вже підписав декларацію, але сумнівається чи не знає, чого очікувати. Отож при знайомстві з потенційним сімейним лікарем/лікаркою оцінюйте такі важливі аспекти:
Комплексний підхід у роботі та лікуванні
  • Взаємодіючи з вами, враховує всі аспекти вашого життя (звички, робота, стиль життя, психічний стан) для оцінки впливу на здоров’я. Адже і здоров’я, і будь-яка хвороба пов’язані з великою кількістю причин, що мають різний ефект та вплив.
  • Правильно лікує — не призначає імуномодулятори, гомеопатію, розлогий список ліків при легких захворюваннях та антибіотики «про всяк випадок». Адже таке лікування може нашкодити.
  • Постійно вчиться й удосконалює знання та навички.
  • Неупереджено ставиться до своїх пацієнтів, формує дружню й довірливу атмосферу, тож до нього чи до неї можна звернутися з чутливими питаннями і не боятись осуду.
  • Поважає пацієнтів, незалежно від віку, місця проживання, походження, гендеру, сексуальної орієнтації чи фінансової спроможності.


Як це перевірити
Поставте лікарю під час знайомства низку запитань: чи призначає вітаміни «для профілактики» або гомеопатію для лікування; як ставиться до щеплень, зокрема від COVID-19; як ставиться до психотерапії. Зверніть увагу, як лікар веде розмову: дружньо й відкрито, ставить запитання про ваш стиль життя та звички — чи говорить сухо, незацікавлено і намагається швидше завершити.
Етичне ставлення до пацієнтів
  • Не робить оцінювальних суджень: ваш потенційний лікар/лікарка не вдається до судження «хороше/погане», «правильно/неправильно» — стосується це його пацієнтів, їхньої поведінки чи самої хвороби.
  • Надає чи готовий/готова надати всі необхідні медичні послуги людям, які належать до дискримінованих груп, зокрема людей із залежностями від психоактивних речовин, людей з діагностованими психічними станами чи розладами, ВІЛ, туберкульозом чи гепатитом. Неупереджене етичне ставлення — ознака того, що ваш лікар/лікарка поважає вас і може разом із вами працювати над поліпшенням вашого здоров’я.
  • Не приховує від вас жодної інформації про діагноз, причини виникнення та можливі ризики хвороби чи лікування. Навпаки, пояснює особливості й курс лікування, демонструє готовність внести корективи, якщо вас щось не влаштовує.
  • Гарантує анонімність, не розповідає про інших пацієнтів та пацієнток, їхні помилки чи невдалі історії.



Як це перевірити
Чи дає лікар/лікарка свою оцінку вашим діям, стилю життя? Чи відчуваєте ви осуд або дискомфорт під час розмови про свої звички, спосіб життя, свою ідентичність, попередні або наявні хвороби? Чи пояснює вам, чому ви маєте приймати призначені ліки або здати призначені аналізи? Чи має тести на ВІЛ? Чи рекомендує всім своїм пацієнтам і пацієнткам регулярно тестуватися на небезпечні інфекційні хвороби (ВІЛ, туберкульоз, гепатити та інші)? Чи має підписані декларації з людьми з такими інфекційними хворобами, лікує їх і супроводжує?

Індивідуальний підхід
  • Лікар/лікарка з повагою ставиться до переконань та цінностей своїх пацієнтів: незалежно від фізіологічних, релігійних, політичних, особистісних чи дієтичних особливостей. Наприклад, якщо ви не їсте м’яса, врахує це в діагностиці та лікуванні, надасть рекомендації, а не буде вмовляти змінити звичку.
  • Демонструє готовність допомогти вам прийняти рішення щодо діагностики або лікування, доброзичливо і дружньо веде розмову, коректно доносить інформацію щодо діагнозу.
  • Вміє створити безпечне та комфортне середовище і вибудовує довірливі відносини.



Як це перевірити
Чи готові ви ділитися з лікарем/лікаркою чутливими темами, наприклад про ваші шкідливі звички, страхами щодо лікування або наявних хвороб? Чи комфортно вам перебувати в кабінеті, чи відчуваєте себе у безпеці?

Лікування та поліпшення здоров’я — командна робота лікаря і пацієнта
Сімейний лікар/лікарка має розлогий список обов’язків, але він або вона не може вилікувати вашу хворобу, якщо ви не дотримуєтеся рекомендацій і призначень.
Якщо лікар не призначає певних аналізів чи ліків і пояснює, чому вони не потрібні, —
не вимагайте їх.
Лікар/лікарка може відмовитися їхати на прийом до вас додому, якщо в цьому немає нагальної потреби. Якщо ваш стан потребує екстреного медичного втручання — це причина звернутись по екстрену медичну допомогу («швидку»).
Ви маєте дотримуватися призначень від свого лікаря/лікарки, в іншому випадку він чи вона може відмовитися вас обслуговувати.
Не ігноруйте погіршення свого стану: чим раніше ви звернетеся по допомогу, тим швидше й ефективніше вам зможуть допомогти. Звичка проходити планові обстеження та здавати аналізи може допомогти не запустити захворювання.
Поважайте роботу і час свого лікаря/лікарки. Ви можете одразу домовитися про зручний спосіб комунікації: в якому випадку питання можна вирішити телефоном, через месенджер чи записавшись на прийом. Дізнайтеся робочі години, коли можна телефонувати чи писати, і обговоріть план дій у разі невідкладних ситуацій. Лікар/лікарка мають визначений робочий день. Як і ми з вами, вони мають право на відпочинок і не зобов’язані бути на зв’язку 24/7. Для екстрених випадків є інша служба — екстрена допомога 103 («швидка»).
На перший погляд, може здатися, що знайти лікаря/лікарку, які б відповідали всім вище описаним критеріям, — надскладне завдання. Та насправді це лише базовий перелік навичок і характеристик сучасних професійних сімейних лікарів/лікарок. Звісно, лікарі й пацієнти не можуть швидко перелаштуватися і змінити свої звички. Це поступовий процес, який потребує залучення як лікарської, так і пацієнтської спільнот. Саме тому пацієнти/пацієнтки мають знати, чого можна очікувати від лікаря та які медичні послуги можна отримати.
Тож як знайти свого?
Пропонуємо короткий список для перевірки, аби не заплутатися й нічого не забути під час пошуку свого лікаря/лікарки первинної допомоги:
1. Визначте ваші особисті критерії:
  • Чи зручно й швидко добиратися (з дому або з роботи)?
  • Чи вам комфортно, щоб вашим лікарем був чоловік або жінка?
  • Чи є якісь специфічні вподобання/потреби?
2. Де шукати:
  • Запитайте поради у знайомих, родичів чи сусідів, яким довіряєте.
  • Прогляньте відгуки в соцмережах.
Список медзакладів і лікарів у вашому місті можна знайти на сайті Національної служби здоров’я України(НСЗУ). Тут є інформація як про сімейних лікарів державних і приватних клінік, так і про лікарів-ФОПів. Крім того, інформацію про лікарів можна знайти на сайтах медичних інформаційних систем, з якими співпрацюють медзаклади.
Перелік лікарів також можна знайти на сайтах міських центрів первинної медико-санітарної допомоги.
3. Фаховість:
  • Перед особистою зустріччю зверніть увагу на обрану спеціалізацію — сімейний лікар або лікарка, терапевт чи педіатр.
  • Чудовим джерелом інформації будуть також резюме, закордонні стажування.
  • Розпитайте про пройдені курси чи тренінги (зокрема від міжнародних, благодійних та пацієнтських організацій і проєктів на кшталт ЮНІСЕФ, USAID, україно-швейцарського проєкту «Розвиток медичної освіти» та інших).
  • Розпитайте, чи проходить додаткове навчання з допомогою пацієнтських організацій. Серед найбільших — «100% життя», «Пацієнти України», «Альянс громадського здоров’я», TB people, організація людей з гепатитами ABC.
4. Контрольні запитання:

  • Як лікар/лікарка ставиться до щеплень.
  • Що призначить для «для профілактики» (не «вітаміни» чи біоактивні добавки?)
  • Як ставиться до гомеопатичних засобів.
  • Чи читає іноземні джерела фахової інформації.
  • Як лікуватиме ГРВІ.
5. Це не ваш лікар, якщо:
  • ви маєте сумніви щодо доказовості лікування (може призначити сумнівні препарати, не може пояснити діагноз і чому обрав таке лікування);
  • він/вона вірить у ефективність гомеопатії, пропагує міфи та забобони;
  • якщо ви відчуваєте або чуєте осуд стосовно звичок, способу життя, самовизначення, соціального статусу, історії хвороб — своїх або чиїхось інших; тобто якщо лікар/лікарка стигматизує чи дискримінує людей за певними ознаками.
6. Дружня комунікація, довіра та порозуміння:
  • вам комфортно спілкуватися з лікарем і перебувати в кабінеті;
  • ви довіряєте фаховості та рекомендаціям;
  • ви отримуєте відповіді на всі ваші запитання;
  • ви разом обираєте зручний формат комунікації та лікування.
7. Ви готові будувати тривалі та якісні відносини з вашим сімейним лікарем або лікаркою
Ви не обираєте сімейного лікаря раз і назавжди. Якщо з якихось причин вам не підходить саме цей лікар/лікарка, ви можете просто перепідписати декларацію. Ваша відповідальність — знайти саме свого/свою, з ким можна комфортно й на основі довіри дбати про власне здоров’я. Пам’ятайте, що ефективність профілактики та лікування залежить від вашої спільної з лікарем роботи.
У наступних матеріалах ми розповімо про професійний шлях, який проходять лікарі, чек-листи «як стати ідеальним лікарем» та «як бути відповідальним пацієнтом».
© 2021 «Дзеркало тижня. Україна». All rights reserved.
editor@zn.ua
Made on
Tilda