НАК "Нафтогаз України" розрахувала економічну собівартість природного газу, який добувається "Укргазвидобуванням" у 2015 р., - 5430 грн за тисячу кубометрів при курсі 17 грн/дол. Це зроблено для обґрунтування збільшення бюджетних субсидій на різницю цін чи для підвищення ціни на газ, що поставляється населенню та теплокомунальним підприємствам? Чи варто нам очікувати, що таку ціну найближчим часом затвердить для населення національний регулятор, або ж НКРЕКП зупиниться на офіційно заявленій собівартості видобутку газу за 220 доларів?
Під час скандального затвердження держбюджету-2015 у ніч на 29 грудня 2014 р. Верховна Рада проголосувала за прийняття (з урахуванням поправок, внесених з голосу прем'єром Арсенієм Яценюком у ході обговорення) основного фінансового закону країни. Фінансовий план країни на найближчий рік, якого в готовому вигляді ніхто з депутатів не бачив, уряд збирається скоригувати, можливо, навіть дуже кардинально, за результатами переговорів із місією МВФ, яка з 8 січня працює в Києві. Але за надання "Нафтогазу України" цього року 31,5 млрд грн на покриття різниці в цінах на газ депутати вже проголосували. Хоча від початку Кабмін просив майже втричі більше. Мабуть, виходячи з того, що торік бюджет профінансував з допомогою випуску ОВДП дефіцит "Нафтогазу" на суму 110 млрд грн.
Прем'єр переконував, що навіть неодноразове підвищення ціни на природний газ, який поставляє "Нафтогаз" для потреб населення та бюджетних організацій, а також для підприємств теплокомунальної енергетики (ТКЕ), не врятувало уряд і НАК від необхідності дотувати закупівлю дорогого імпортного газу. Хоча, як свідчать дані самого "Нафтогазу", у 2014 р. населення все-таки спожило природного газу менше, ніж у попередні роки. Значне подорожчання газу для населення все ж стимулювало народ заощаджувати енергоресурси.
У свою чергу, голова НБУ Валерія Гонтарева, звітуючи у Верховній Раді 16 січня, пояснила, що на час її призначення золотовалютні резерви України становили близько 16 млрд дол. Із цього обсягу 8,6 млрд дол. було виділено НАК "Нафтогаз України" та 1,3 млрд - на інтервенції для штучної підтримки курсу гривні.
При цьому, за словами Гонтаревої, у 2013 р. при президенті Вікторі Януковичі на підтримку курсу в 8 грн за долар було витрачено 22 млрд дол.
У зв'язку з цим голова НБУ наголосила, що фіксований курс нацвалюти є шляхом до фінансової прірви, тому Нацбанк при її каденції провів болючу реформу - перейшов до плаваючого валютного курсу. Вона також зазначила, що при її керівництві НБУ Україна не повернеться до фіксованого валютного курсу.
Водночас народний депутат від фракції "Самопоміч" Вікторія Войціцька каже, що НАК "Нафтогаз України" може перестати бути дотаційною за рахунок вирівнювання ціни на газ ("Слова и Дела"). Так вона прокоментувала обіцянку прем'єра Арсенія Яценюка вивести "Нафтогаз" на беззбитковість за три роки за рахунок підвищення тарифів на газ для населення.
"Це можна зробити набагато швидше... Дотація "Нафтогазу" за минулий рік становить понад 120 млрд грн, і це зумовлено тим, що в нас різниця в ціні для населення та промисловості, й ціні, за якою ми купуємо та імпортуємо газ, у нас у десятки разів більша. Якщо ми приведемо ціни до єдиного рівня, тоді в нас буде наповнення бюджету", - зазначила Войціцька.
Депутат також повідомила, що, за попередніми розрахунками, таке додаткове джерело фінансування може принести приблизно 40 млрд грн.
"У нас будуть справді дотації, тобто в нас буде адресна допомога тим, хто не зможе платити за ринковою ціною. Можливо, всі 40 млрд підуть одразу на те, щоб підтримати людей. А може, і менше. Тоді бюджет матиме додаткові надходження", - вважає нардеп.
"Тому "Нафтогаз" може бути недотаційним, він може справді вийти на нуль за рахунок того, щоб вирівняти ціни на газ", - додала Войціцька. За її словами, необхідно лише зробити елемантарний розрахунок: скільки потрібно грошей для того, щоб людей підтримати, і скільки буде отримано додатково до бюджету, щоб перекрити ці видатки.
У 2014 р. споживання газу населенням України скоротилося на 10% - до 15,1 млрд кубометрів
За підсумками 2014 р., споживання природного газу в Україні скоротилося на 7,8 млрд кубометрів - до 42,6 млрд, або на 16%, констатував 14 січня "Нафтогаз". У 2013 р. країна спожила 50,4 млрд кубометрів природного газу.
Найбільше скорочення споживання сталося в промисловості - 3,9 млрд кубометрів (з 20,1 до 15,7 млрд, -22%), значно знизилися також технологічні витрати газу на його виробництво та транспортування (з 4,3 до 3,7 млрд кубометрів, -14%). Населення торік використало 15,1 млрд кубометрів (роком раніше - 16,8 млрд, -10%). Підприємства ТКЕ за минулий рік скоротили використання газу на 0,8 млрд кубометрів (з 8,3 до 7,0 млрд, -16%).
Наведені вище обсяги використання газу включають дані по АР Крим за 2013 р. (1,7 млрд кубометрів) і два місяці 2014-го (0,5 млрд). Без урахування цих даних використання газу на решті території України скоротилося на 14%, у тому числі за категоріями споживачів: промисловість - на 15%, до 16,1 млрд, населення - на 7%, до 15,0 млрд, підприємства ТКЕ - на 8%, до 7,0 млрд кубометрів.
Торік споживання природного газу скоротилося як у всіх регіонах України, так і за всіма категоріями споживачів.
Видобуток газу в Україні також скоротився
У 2014 р. приватні добувачі газу наростили виробництво на 18%, виробництво державними компаніями скоротилося внаслідок анексії Криму та ціни реалізації.
За оперативним даними НАК "Нафтогаз України", у 2014 р. в Україні було видобуто 20,5 млрд кубометрів газу ( 2013 р. - 21,5 млрд). При цьому приватні виробники збільшили видобуток газу на 18%, до 3,3 млрд. Обсяг виробництва державною компанією "Укргазвидобування" залишився на рівні 2013 р. (15,1 млрд кубометрів). ПАТ "Укрнафта" 2014 р. скоротила обсяг видобутку на 10%, до 1,7 млрд кубометрів газу. Внаслідок анексії Криму в березні 2014 р. Україна одержала торік лише 0,3 млрд кубометрів газу від ДАТ "Чорноморнафтогаз" порівняно з 1,7 млрд, видобутим підприємством у 2013 р.
І от що примітно. В "Нафтогазі" зазначають, що основною причиною різниці між показниками приватних добувачів і державних компаній, які працюють на контрольованій Україною території, є встановлені ціни реалізації добутого газу.
Приватні виробники газу в Україні продають його за ціною 5900 грн (близько 350 дол.) за тисячу кубометрів до сплати ренти, що приблизно відповідає ціні імпортованого газу станом на четвертий квартал 2014 р.
Тоді як ПАТ "Укргазвидобування" одержує 349 грн (близько 20 дол.) за тисячу кубометрів газу до сплати ренти. За підрахунками "Нафтогазу", повна економічна собівартість для ПАТ "Укргавидобування" (100% його корпоративних прав належать "Нафтогазу"), яка дасть можливість залучити інвестиції для розробки нових родовищ і збільшити видобуток газу, становить близько 220 дол. без урахування рентних платежів.
Увесь газ, який добувається "Укргазвидобуванням", використовується для потреб українських домогосподарств. Цей газ покриває близько 70% потреб населення в газі та теплі. Решту газу для потреб населення та пільгових категорій споживачів "Нафтогаз" імпортує за ринковою ціною (див. докладніше DT.UA №48–49 від 20 грудня 2014 р., "Сага про газовий бізнес", DT.UA №50 від 27 грудня 2014 р., "Рентні платежі...").
Не тільки DT.UA перейнялося питанням, чому дефіцит "Нафтогазу" зростає такими загрозливими темпами, а й багато депутатів. Що відповіла НАК законодавцям, точно не знаю, але на запитання редакції DT.UA ми одержали описану в цій статті версію "Нафтогазу".
Зокрема, у НАКу зазначають, що для ПАТ "Укрнафта" граничну ціну реалізації видобутого природного газу встановлено на рівні 530 грн (близько 30 дол.) за тисячу кубометрів до сплати ренти. До того ж компанія "Укрнафта" (50% + одна акція якої перебувають в управлінні "Нафтогазу", 42% - у групи "Приват") неодноразово заперечувала в суді закупівлю цього газу "Нафтогазом" протягом 2006–2011 рр. за ціною, установленою регулятором, стверджуючи, що ця ціна не покривала собівартості виробництва газу.
"Нафтогаз" не одержує газу, видобутого "Укрнафтою", для покриття потреб українських домогосподарств із 2012 р. НАК хоча й володіє 50% + одна акція "Укрнафти", але не здійснює операційного контролю над підприємством. Тільки 13 січня депутати спробували змінити ситуацію, внісши зміни до закону про акціонерні товариства, які дозволяють зібрати кворум власнику 50% акцій. І як 15 січня заявив прем'єр Яценюк, Кабмін розпорядився терміново скликати загальні збори акціонерів ПАТ "Укрнафта", під час яких, крім іншого, розглянути питання зміни менеджменту цієї компанії (про це ми докладніше поговоримо в наступному номері DT.UA).
Граничні ціни на природний газ для виробників і споживачів в Україні встановлює Національна комісія, яка здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП). І, як уже пообіцяв уряд, уже в першому кварталі на населення очікує чергове підвищення цін на газ.
Кабмін зберіг населенню пільги і дотації для оплати житлово-комунальних послуг, які дорожчають
Передбачаючи черговий удар по гаманцях громадян у результаті підвищення ціни на газ, уряд зберіг у 2015 р. пільги на оплату житлово-комунальних послуг, придбання палива, ліків, зубопротезування без урахування доходів для інвалідів війни, учасників бойових дій, у т.ч. учасників АТО, інвалідів або пенсіонерів з числа реабілітованих осіб, а також осіб, віднесених до 1–2-ї категорій осіб, постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи. Так запевняє міністр фінансів Наталія Яресько.
Кабмін передбачив надання населенню компенсації додаткових витрат на оплату газопостачання, центрального опалення і централізованого постачання гарячої води (комунальних послуг) в умовах підвищення цін і тарифів на ці послуги.
Така компенсація надається сім'ям, у яких середньомісячний сукупний дохід за попередні шість місяців не перевищує величини прожиткового мінімуму сім'ї.
На надання пільг і житлових субсидій населенню на оплату електроенергії, природного газу, послуг тепло-, водопостачання та водовідведення, квартирної плати, вивезення побутового сміття та рідких нечистот виділено 11,9 млрд грн; на надання пільг і житлових субсидій населенню на придбання твердого і рідкого пічного побутового палива та скрапленого газу - 0,8 млрд; на надання пільг з послуг зв'язку, інших передбачених законодавством послуг і компенсації за пільговий проїзд окремих категорій громадян - 1,9 млрд грн.
Очільниця Мінфіну уточнила, що в 2015 р. буде зменшено держпідтримку НАК "Нафтогаз України", а зекономлені кошти буде спрямовано на адресну допомогу населенню.
Та чи вистачить цих коштів, якщо національний регулятор підніме ціну на газ для населення до рівня, який уже економічно обґрунтувала НАК "Нафтогаз України"?
Тим більше що особливого здешевлення імпортного газу 2015-го не очікується, хоча він трохи й подешевшає. Так само, як і контрактний російський для "Нафтогазу" - у результаті падіння ціни на нафту, до якої прив'язана ціна на газ згідно з контрактом купівлі-продажу від 19 січня 2009 р. (див DT.UA №50 від 27 грудня 2014 р., Л.Уніговський, "Формула ціни газу: "Газпром" одержував вигоду з 2009 р., тепер - черга "Нафтогазу"). Уже в січні-березні 2015 р. вартість російського газу для України становитиме близько 240 дол. за тисячу кубометрів, тоді як минулого грудня вона сягала 372 дол. з урахуванням 100-доларової знижки відповідно до брюссельського "зимового пакета" домовленостей між "Нафтогазом" і "Газпромом" на період до 31 березня 2015 р. Реверсний газ, запевняють у "Нафтогазі", обходиться ще дешевше. Якщо умови поставок збережуться, то ціна на російський газ знижуватиметься для України щокварталу слідом за падінням нафти у 2014 р.
Однак "Газпром" уже всіляко намагається відстрочити і відмовитися від підписання "літнього пакета" за компромісною ціною. Міністр енергетики РФ Олександр Новак уже натякнув, що "Газпром" з 1 квітня продаватиме газ за діючим контрактом без жодних знижок. "Ми не бачимо доцільності в тому, щоб готувати якийсь новий документ з квітня, - сказав він журналістам 14 січня після зустрічі з віце-президентом Єврокомісії з енергосоюзу Марошем Шефчовичем. - У "зимовому пакеті" фактично відображено умови існуючого контракту між "Газпромом" і "Нафтогазом".
А без російського газу НАКу та Україні поки що не обійтися. Втім, це окрема тема.
Сьогодні ж "Нафтогаз" фактично готує ґрунт для переходу вітчизняного ринку на ринкову ціну на газ. Схоже, це може статися швидше, ніж можна було очікувати. Уже тому, що й міжнародні кредитори уряду та "Нафтогазу" вимагають підвищення цін для всіх категорій газоспоживачів до рівня ринкових.
"Нафтогаз" обґрунтував собівартість газу українського видобутку у 5430 грн за тисячу кубометрів
Під час суперечок про доцільність підвищення рентних платежів у другій половині минулого року й особливо в переддень прийняття держбюджету-2015 питання економічно обґрунтованої ціни на газ, що видобувається в Україні, стало особливо актуальним. Зрештою, і Міненерговугільпром офіційно поцікавився у "Нафтогазу": скільки ж коштує газ, який видобувається в Україні?
НАК "Нафтогаз України" 22 грудня 2014 р. провела розрахунки собівартості природного газу, що видобувається публічним акціонерним товариством "Укргазвидобування", і повідомила свій вердикт міністерству.
Згідно з розрахунками "Нафтогазу" та "Укргазвидобування", основного державного газовидобувного підприємства країни, економічно обґрунтована собівартість видобутого у 2015 р. газу становитиме 5430 грн за тисячу кубометрів (без ПДВ), або 319,4 дол. за курсом 17 грн/дол. (див. табл. 1). Про це йдеться в інформаційній записці "Нафтогазу", складеній у відповідь на запит Міністерства енергетики і вугільної промисловості, яку НАК надала на запит редакції DT.UA.
У НАКу показують, як зростання вартості операційних витрат "Укргазвидобування" впливає на вартість видобутку газу (табл. 2).
У документі зазначається, що розрахунок економічної собівартості природного газу власного видобутку "Укргазвидобування" (див. табл. 3) проводився виходячи з ринкової оцінки активів компанії.
Враховано також оцінку вартості запасів природного газу ПАТ "Укргазвидобування" (табл. 4).
Згідно з документом, при розрахунках економічної собівартості було враховано експлуатаційні витрати, які без амортизації та плати за користування надрами становлять 208 грн/тис. куб. м, і адміністративні витрати, які згідно з розрахунками "Нафтогазу", становлять 19,4 грн/тис. куб. м.
Також ураховувалися й інші операційні витрати, зокрема, проведення сейсмічних, науково-дослідних робіт, які становлять 21,9 грн/тис. куб. м.
Крім того, при розрахунках собівартості апарат НАК враховував амортизаційні витрати (див. табл. 6) основних засобів (302,9 грн/тис. куб. м) і амортизаційні витрати права на користування надрами (311 грн/тис. куб. м).
НАК враховувала і вартість капіталу компанії, яка, за її розрахунками, становить 2854,2 грн/тис. куб м.
За документом, вартість капіталу дорівнює доходу, який могло б одержати "Укргазвидобування" від вкладення капіталу в альтернативний актив зі схожим рівнем ризику.
У документі зазначено, що без урахування податку на прибуток і плати за користування надрами економічна собівартість видобутку тисячі кубометрів газу становить 3717,4 грн.
З урахуванням податку на прибуток (18% згідно з діючим законодавством) і податку за користування надрами (20% від вартості газу) ціна на газ, яка повністю покривала б економічну собівартість (з урахуванням податків), становить 5430 грн/тис. куб. м.
Наведено і приклад розрахунків ціни (табл.5).
При цьому експерти "Нафтогазу" зазначають, що вартість ресурсів розраховується як сума доходів, отриманих за весь розрахунковий період, за спеціальною формулою:
У наведеній формулі:
В - вартість ресурсів на дату оцінки;
Е - норма дисконту;
Д - річний дохід від реалізації товарної продукції цього року;
П1 - розмір податків і платежів у поточному (t-y) році, який входить в експлуатаційні витрати;
К1 - капітальні вкладення в промислове виробництво в t-y року, включаючи придбання геологічної інформації;
Т - термін використання родовища або ділянки надр для геологічного вивчення або видобутку корисних копалин до виведення родовища з експлуатації.
При цьому в НАКу зазначають, що саме така методика визначення вартості запасів і ресурсів корисних копалин родовищ або ділянок надр, переданих у користування, дає змогу визначити реальну економічно обґрунтовану собівартість видобутку газу.
Такі розрахунки НАКом проведено, як сказано вище, на запит Міненерговугільпрому. І як пояснили DT.UA у "Нафтогазі", вони поки що не є основою для відстоювання "Укргазвидобуванням" такої ціни перед національним регулятором. Зрозуміло, що в наведену формулу НАК включила інвестиції на геологорозвідку і видобуток, чого вже давно не робить "Укргазвидобування" через брак коштів. Теоретично начебто все правильно, але ж це не затверджена поки що методика для визначення ціни для споживача? Чи коли вже нею скористалися, треба розуміти, що її і будуть проштовхувати? Цікаво, що з цього приводу думає новопризначений в.о. НКРЕКП 24-річний екс-менеджер "Рошена"? Чи з таким керівником затвердження такої методики не буде проблемою? І ще одне запитання уже до НАКу. Чому саме таку оцінку капіталу взяли для розрахунку ціни? Адже оцінку НАКу та її структурних підрозділів проводили й інші компанії, і їх результати дуже різняться від використаного у формулі. Можливо, є сенс порахувати і з урахуванням цього фактора?
Треба розуміти, що НКРЕКП найближчим часом не затвердить для населення ціну на газ вітчизняного видобутку на рівні 5430 грн? Чи це все ж таки стане вже цього року керівництвом до дії?
Якщо до цього опосередковано НАК підштовхує нацрегулятора, то ніяких запланованих Кабміном резервів на дотації населенню не вистачить!
Страшно навіть подумати, як таку суму заплатять пенсіонери, яких в Україні, як відомо уряду, мало не половина населення… Сьогодні борги споживачів НАКу за використаний газ обчислюються десятками мільярдів. І споживачі ледь стягуються, щоб заплатити за діючими тарифами за газ, тепло та інші комунальні послуги. Але резервів у людей просто немає.
То що ж виграє уряд, підвищуючи ціну на газ до його собівартості та ринкової ціни, якщо люди поголовно потребуватимуть субсидій - на ту саму різницю цін, яку вимагає "Нафтогаз"? Якщо немає реальних реформ системи, якщо ціни взято зі стелі, то яке НКРЕКП має право підвищувати ці ціни для населення? Це не лише не логічно, а й злочинно стосовно громадян, особливо малозабезпечених, кількість яких в Україні збільшується з кожним днем уже в геометричній прогресії.
Піднявши ціну на газ для населення, нехай і не до 5340 грн за тисячу кубометрів, Кабмін, можливо, і одержить бажані мінімум 15 млрд дол. Але чи не доведеться їх віддати споживачам газу у вигляді дотацій і субсидій? Тоді в чому сенс кредитів? Навіщо влазити в довічні борги? Щоб прем'єр устиг взяти кредитів не менше, ніж це встиг зробити Янукович, який "поцупив", за словами того ж Яценюка, 40 млрд дол. залучених Україною кредитів за чотири роки свого правління? Ну не має ж наміру Яценюк просто перевершити екс-президента-втікача?