У конфлікті Google і уряду Китаю переміг Пекін, але не виграв ніхто

Поділитися
Те, чого всі давно чекали, нарешті сталося: американський інтернет-пошуковик Google офіційно оголосив, що йде з китайського ринку...

Те, чого всі давно чекали, нарешті сталося: американський інтернет-пошуковик Google офіційно оголосив, що йде з китайського ринку. Заява прозвучала у США в понеділок увечері, коли в Китаї вже була третя година ночі.

Нічого схожого на жаль у Пекіна це не викликало, більше того — він відверто обурився. «Google порушив свої ж письмові обіцянки, дані під час входження на китайський ринок, і зробив велику помилку, припинивши цензурування свого китайського пошукового серверу Google.cn, звинувативши Китай у зловмисних хакерських атаках», — уже через дві години заявив китайський високопоставлений чиновник, який відповідає у прес-канцелярії держради КНР за питання Інтернету.

Нагадаємо: ситуація почала розвиватися понад два місяці тому, коли компанія Google звинуватила Пекін у причетності до витонченого кібер-злому свого серверу й стала вимагати для себе право на те, щоб не фільтрувати вмісту контента, як робила це останніх чотири роки. Відтоді уповноважені представники зустрічалися двічі — 29 січня і 25 лютого. Безрезультатно.

Скандал набув світового розголосу. При цьому влада Китаю підкреслює, що у випадку з Google суто комерційне питання було повністю політизоване. У коментарі прес-канцелярії сказано, що в Google перетворили всю історію на «фарс» і «демарш», відвернувши тим самим від себе китайських користувачів. Вимоги американців виникли не на рівному місці, а з подачі американського уряду, який знайшов новий спосіб «зачепити» КНР, переконані в Китаї. Державні ЗМІ КНР обвинуватили Google у тому, що він є інструментом зовнішньої політики американського уряду. І справді, до риторики долучилися високі американські чини, у тому числі держсекретар США Гілларі Клінтон.

«Один із найбільших світових пошукових серверів відійшов від принципів бізнесу й натомість показав усьому світові своє справжнє обличчя, що є повністю політизованим», — зазначило державне інформагентство Сіньхуа. Такий відхід, ідеться в статті, не може не примусити людей засумніватися, чи справді ця компанія веде самостійний бізнес, і замислитися: чого насправді хочуть ті, хто стоїть за нею? Автор звинувачує Google у тому, що він намагається вплинути на культуру та цінності Китаю і саме з цією метою увійшов на китайський ринок. Він нагадує, що цей інтернет-пошуковик був четвертим за величиною спонсором передвиборної кампанії нинішнього президента США Барака Обами, та й в іншому його зв’язки з владою США дуже глибокі.

Автор статті називає трагедією для інноваційного лідера Інтернету те, що американські політики хочуть його політизувати. «Як можуть люди вірити в незаангажованість результатів мережевого пошуку, коли компанія не є незалежною і їй бракує ділової етики?» — запитує Сіньхуа. Агентство також нагадує, що жодна країна світу не допустить поширення з допомогою Інтернету новин сепаратистського, расистського й терористичного змісту. «У кібер-просторі також існують суверенітет і кордони, які повинні захищатися законом», — каже автор редакційної статті. І додає: «Одне абсолютно ясно: Китай не буде ламати і підлаштовувати свої правила та закони, піддаючись на погрози хоч би там якої компанії».

Тут варто згадати, що свого часу влада Китаю вже мала претензії до Google, кілька разів звинувативши пошуковик у наданні доступу до посилань «непристойного» змісту, зокрема порнографічного. Після цього компанія «виправлялася» і вдосконалювала фільтри, які перекривають доступ до неблагонадійних сайтів. Причому не тільки до порнографічних, а й до ряду інших — таких як організація Міжнародна амністія, Тибетський уряд у вигнанні тощо. До речі, 17 березня стало відомо, що китайські користувачі змогли увійти на сайти, доступ до яких був завжди закритий. Це китайська влада також навряд чи вибачила.

Той факт, що Китай укотре звинуватять у порушенні свободи в Інтернеті та перешкоджанні вільному потоку інформації, Пекін, схоже, не дуже хвилює. Головне, впевнені тут, — виховати морально здорове покоління. А те, що це підкине дров у вогонь непростих китайсько-американських відносин, — то таке трапляється постійно.

Кажуть, «вільний» від цензури Google остаточно залишить Китай 10 квітня. Втім, відхід буде ніби неповним: уже тепер користувачів, які набирають старий запит — Google.cn, — просто переадресовують на гонконзький сервер Google.com.hk. тією ж китайською мовою. Гонконг — спеціальний адміністративний район КНР, хоч і з високою автономією. Поки що ця адреса відкривається, але не виключено, що вже найближчим часом її заблокують. Уряд КНР користується правом стежити за активністю своїх громадян у мережі та обмежувати доступ до різних ресурсів на власний розсуд.

Інтернет-компанія ж заявила, що має намір продовжувати в материковому Китаї діяльність із дослідження і розвитку, а також займатися іншими видами діяльності. Але, це, так би мовити, вже не те. Вихід Google із Китаю і втрата найбільшого і з найвищими темпами зростання ринку у світі (384 млн. інтернет-користувачів) — це серйозна поразка для Google. Принаймні так вважають у Пекіні. Та й Пітер Лю, який курирував колись фінансові питання компанії в Азіатському регіоні, визнає: після того, як пошуковик залишить КНР, він уже навряд чи зможе повернутися на китайський ринок інтернет-послуг. Вихід Google із Китаю, на думку аналітиків, примусить компанію зосередитися на просуванні в Японії і Кореї, де пошуковик ще не такий популярний, як у США або Європі. Проте не можна навіть порівнювати обсяги цих ринків.

У самому Китаї «святе місце» теж порожнім не буде. До цього інциденту багато користувачів Інтернету в Китаї вдавалися до послуг місцевого пошуковика Baidu, до речі — лідера в цьому сегменті ринку послуг. На тлі чуток про відхід Google акції Baidu з початку року подорожчали на 46%. Нові шанси для зростання в китайському інтернет-просторі з’явилися також у компанії Yahoo.

Залишаючи ринок, Google залишає за собою шлейф невирішених проблем. І питання навіть не в долі співробітників, яких начебто обіцяли добре прилаштувати. Так, до керівництва компанії вже звернулися з претензіями рекламодавці та Спілка китайських письменників, вимагаючи, з одного боку, відшкодувати збитки від нереалізованих багатомільйонних інвестицій, а з іншого — надати план нейтралізації наслідків використання творів китайських письменників із порушенням авторських прав. А це ще раз підтверджує, що тему виходу Google з китайського ринку остаточно не закрито, і до цієї компанії в КНР залишається ще дуже багато запитань.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі