СВІТЛО У КІНЦІ ТРУБИ? НОТАТКИ ЩОДО ВІЗИТУ АМЕРИКАНСЬКОГО ЧИНОВНИКА В УКРАЇНУ

Поділитися
«Україна провела значну і кропітку технологічну роботу з підготовки створення української ділян...

Голова «Укртранснафти» Олександр Тодійчук ще раз підкреслив, що міжнародний консорціум для транспортування нафти в рамках Євро-Азійського нафтотранспортного коридору (ЄАНТК) може бути створений у першому кварталі 2002 року. До нього можуть увійти великі американські компанії, що працюють на Каспії. Пропускна здатність першої черги української частини ЄАНТК становитиме 9—14,5 млн. тонн нафти на рік. Надалі передбачається можливість збільшення потужності ЄАНТК до 40 млн. тонн нафти на рік.

Крім того, як розповів пан Тодійчук, ВАТ «Укртранснафта» і російська нафтова компанія «ЛУКойл» у лютому мають намір створити спільну робочу групу для визначення прийнятної форми співробітництва у транспортуванні нафти, видобутої «ЛУКойлом» у Каспійському регіоні.

Голова правління «Укртранснафти» Олександр Тодійчук висловив надію, що «ЛУКойл» перегляне раніше запропонований ним реверсний варіант транспортування нафти — із Бродів в Одесу.

Голова «Укртранснафти» також повідомив, що найближчим часом планується підписати контракт із ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття» (Надвірна, Івано-Франківська обл.) з транспортування на завод каспійської нафти, а також угоду про будівництво трубопроводу Жуліно — Надвірна — відгалуження до заводу від магістрального трубопроводу «Дружба».

Водночас О.Тодійчук зазначив, що найбільших контрактів із транспортування нафти «Укртранснафта» очікує від західних компаній. Крім того, існують попередні домовленості про укладання контрактів із партнерами з центральноєвропейських країн. Голова правління впевнений: якщо ВАТ «Укртранснафта» зможе укласти контракти на транспортування не менше 6 млн. тонн нафти на рік, то перша черга нафтопроводу Одеса—Броди стане прибутковим і комерційно привабливим.

Першу контрактну нафту «Укртранснафта» очікує наприкінці літа. До цього нафтопровід передбачається наповнити технологічною нафтою, фінансування закупівлі якої на першому етапі компанія взяла на себе. Перший танкер із 30—35 тис. тонн технологічної нафти може прибути на термінал «Південний» (поблизу Одеси) наприкінці лютого.

Як уже відомо читачам «ДТ», будівництво нафтопроводу Одеса—Броди довжиною 674 км і діаметром 1020 мм, завершено 19 серпня 2001 року. Перша черга морського нафтоперевалочного комплексу «Південний», призначена для перевалки транспортованої цим нафтопроводом нафти, стала до ладу 19 грудня минулого року.

Однак тепер стоїть питання заповнення трубопроводу нафтою і початку його комерційної експлуатації. Для вирішення цих завдань передбачається створення міжнародного нафтотранспортного консорціуму. Оптимізму українській стороні додає той факт, що інтерес до проекту ЄАНТ зростає. Так, приміром, засідання тристоронньої українсько-американсько-польської робочої групи з питань ЄАНТ під головуванням першого віце-прем’єра Олега Дубини 25 січня проходило вже в чотиристоронньому форматі. До трьох учасників приєднався представник ЄБРР. Польська сторона проінформувала присутніх про те, що ще з кінця минулого року компанія Golden Gate розпочала детальне пропрацювання проходження траси нафтопроводу Броди—Плоцьк через польську територію.

До речі, в Україні якось залишилося непоміченим висловлювання президента Польщі Александра Квасьнєвського про пріоритетність Євро-Азійського нафтотранспортного коридору. В інтерв’ю радіокомпанії «Зет», коментуючи перебіг російсько-польських переговорів, президент Польщі сказав: «З Україною в нас є дуже важливий проект транспортування сирої нафти з Одеси через Броди у Гданськ. Це те, на чому необхідно сконцентруватися…»

Зріс інтерес до проекту ЄАНТ і з російського боку. Щоправда, як це часто трапляється, інтерес був дуже своєрідним. У російських інтернет-виданнях, які цитували газету «Время MN», вказувалося, що у взаєминах між Росією й Україною назріває напруженість. Вона пов’язана зі щойно збудованим трубопроводом Одеса—Броди.

Якщо Україні вдасться запустити другу чергу, яка збільшить потужність трубопроводу до 40 млн. тонн, то російську ділянку «Дружби» доведеться здавати в утиль, оскільки в такому разі легка і малосірчаниста каспійська нафта зробить неконкурентоздатною російську нафту марки urals.

Із посиланням на анонімного російського експерта, пропонується вихід із ситуації. Мовляв, ще 2001 року «ЛУКойл» запропонував Україні змінити напрямок роботи «труби» на Броди—Одеса, щоб вона качала сибірську нафту на експорт.

А родзинка зовсім не в цьому. Експерт рекомендує: оскільки, мовляв, Київ досі відмовчується, «ось би нашому президенту переконливо попросити «друга» Кучму погодитися на такий варіант, адже ми пішли на поступки у боргах України за російський газ». Очевидно, що це спроба задіяти «важку артилерію», оскільки застосування традиційного арсеналу пресингу і засобів лобіювання ефекту не дало. Таким чином, поява подібної публікації — пряме підтвердження того, що українська сторона у проекті ЄАНТ 2001 року нарешті почала рухатися в правильному напрямку.

До речі, у зв’язку з цим важливо нагадати ще деякі висловлювання Стівена Манна. Заокеанський гість сказав, що американська енергетична політика є не антиросійською, а антимонополістичною. «Ми — за багатоваріантність шляхів транспортування каспійської нафти». Манн підкреслив, що головний пріоритет американської політики — проект Баку—Тбілісі—Джейхан, але США підтримують і український проект Одеса—Броди, оскільки це розширює можливості України та інших центральноєвропейських країн у диверсифікації поставок нафти, що дає велику свободу урядам держав у прийнятті політичних рішень. Також цей проект знижує ризики інвесторів у Каспійський регіон.

Візит Стівена Манна — персони №1 у системі генерації рішень американської енергетичної стратегії на Каспії — безперечно, має знаковий характер. А чи захочуть в Україні продовжувати розширювати свої можливості з прийняття незалежних політичних рішень, чи дослухатимуться «рекомендацій» російського аноніма — покаже час. Причому найближчий.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі