«Сверхглубокое вНЕДРение»

Поділитися
Парламент України грунтовно поправив Закон «Про угоди про розподіл продукції».

В останню хвилину «знайшовся» 226-й депутатський голос, і таким чином вийшло, що парламентарії погодилися змінити в чинному Законі України «Про угоди про розподіл продукції» (УРП) усього лише одну фразу - прибрали посилання на «Перелік ділянок надр, які можуть надаватися в користування на умовах, визначених угодами про розподіл продукції». А то й правда, як обурювався автор законопроекту №8712 «регіонал» В.Келестин (член комітету ВР з питань правосуддя, член спецкомісії ВР з питань приватизації), з 2006 року понад 30 ділянок розвіданих надр «заморожено». Мовляв, ні собі ні людям. І все нібито тому, що заважає перелік і сама процедура включення до цього переліку. А тепер от вчинимо шляхетно: «спростимо» доступ до надр. Як саме - жодного слова.

Всього одна фраза, а як вона відгукнеться... Якщо й далі так піде, то надрами, схоже, зможуть «розкидатися направо і наліво».

Не зупинило депутатів і зважене попередження Головного науково-експертного управління ВР: «Такий підхід до оцінки Переліку ділянок надр виглядає дещо поверховим. …якщо вказані недоліки мають місце, першочергової уваги заслуговує вдосконалення правових механізмів надання у користування надр, ділянки яких включені до відповідного Переліку, спрямування цих механізмів на сприяння залученню інвестицій у відповідну сферу.

Невдалою, на нашу думку, є механічна заміна… формулювання про «включення певної ділянки надр до Переліку» на слова «проведення конкурсу на укладення угоди про розподіл продукції щодо окремої ділянки надр». Річ у тому, що критерії (відсутність держфінансування і технічних засобів для освоєння нових великих родовищ корисних копалин тощо), якими… слід керуватися при включенні певної ділянки до відповідного переліку, не можуть бути критеріями при проведенні конкурсу на укладення угоди про розподіл продукції щодо окремої ділянки надр (тобто при виборі конкретного надрокористувача). Що ж стосується критеріїв, які застосовують безпосередньо при проведенні відповідного конкурсу, вибору його переможця, то вони визначені у абзаці 2 частини 10 статті 7 Закону України «Про угоди про розподіл продукції» (технологічні рішення ведення робіт є найефективнішими; забезпечуються оптимальні заходи з охорони довкілля тощо)…

Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду у першому читанні проект доцільно направити на доопрацювання».

Але кого цікавить ТАКИЙ висновок експертів?

Як зазначив із цього приводу мій колега Андрій Старостін, «на перший погляд, цей законопроект просто обіцяє спростити процедуру одержання ліцензій на користування надрами, а насправді це тонкий шар позитиву, нанесений на гнилий тортик. Адже в Україні не так багато родовищ. На жаль, ми не Кувейт. І гнилий торт, у цьому разі, - це попередні рішення нинішньої влади, які цим законопроектом прикриваються від критики збоку інвесторів».

Та це тільки один бік медалі «За взяття надр України». І не дуже важливо, на чиїх грудях вона красуватиметься...

Хто заслужив таку «медаль» за те, що наприкінці 2010 року - без усілякого конкурсу - було віддано на відкуп три найбільші родовища українського шельфу Чорно­го моря (структури Безіменна, Одеська й Суботіне)? Начебто вони розроблятимуться не на умовах УРП, а в режимі договору про спільну діяльність (ДСД) між ДАТ «Чорноморнафтогаз» і російським «Лукойлом». Внесок ДАТ по зазначеному ДСД до початку осені 2011 року вже перевищив 800 млн. дол. На цю суму українська, далеко не найбагатша компанія купила на залучені кошти дві платформи, два буксири-якореукладчики та два вахтові катери. Що ж тоді внесе «Лукойл»? Готівкові кошти для викупу ліквідних активів українськими чиновниками, причетними до укладання цього ДСД?

Небезпека спроб «лібералізації УРП», до яких вдаються нині, - саме в таких нюансах. І інвестори тут... Словом, не про них мова.

Іноземні інвестори в цій ситуації поводяться вкрай обережно. У представництвах таких компаній, як Shell і ТNK-BP, воліють офіційно не коментувати законопроекту, прийнятого за основу Верховною Радою 4 жовтня. Однак зауважують, що якщо ЦЕ спростить украй забюрократизовану процедуру одержання ліцензій на надрокористування, то вони вітатимуть такий закон. Якщо зрозуміють новий механізм. Але саме про нього в «новому» законі - ані слова. Снову треба чекати підзаконних актів?

Заодно з переліком надр у законі про УРП «стерли» обов’язкову «публікацію в офіційних друкованих виданнях України та іноземних ЗМІ». Тепер про всі роздачі надр дізнаватимемося постфактум...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі