Український авторинок уже в Європі... За обсягами продажів — на 12-му місці, за цінами — просто поза конкуренцією

Поділитися
Минулого року та на початку нинішнього вітчизняний авторинок демонструє вражаюче зростання. За його розміром наша країна вже займає 12-е місце в Європі...

Минулого року та на початку нинішнього вітчизняний авторинок демонструє вражаюче зростання. За його розміром наша країна вже займає 12-е місце в Європі. Якщо темпи зростання збережуться й у поточному році, країна ввійде в першу десятку найбільших ринків Старого Світу.

Подорожчання — стимул до покупки

За весь 2005 рік в Україні продано понад 265 тисяч нових легкових автомобілів (за даними Auto-Consulting). Це на 25% більше, ніж рік тому, і вдвічі більше, ніж три роки тому. Результат досить несподіваний, адже протягом року на ринку відбувалося багато подій, через які нові автомобілі істотно дорожчали. Так, уже в березні 2005 року депутати прийняли зміни до держбюджету, у яких пільги для автовиробників було скасовано, а ввізні мита на іномарки — підвищено. У результаті автомобілі, вироблені в країні чи такі, що складаються великовузловим методом, подорожчали на 7—20%. Деякі авто й узагалі перестали складатися в Україні (ГАЗ, УАЗ).

Водночас легковики, імпортовані до нашої країни, подорожчали в середньому лише на 5%. А високі мита й акцизи на ввезення не нових автомобілів зробили «беушний» імпорт фактично збитковим. У результаті ввезення в Україну з Європи 2—7-річної машини та її законне розмитнення нині обходиться дорожче, ніж покупка аналогічної на вітчизняному вторинному авторинку. Напівлегальні схеми (без сплати митних платежів), що процвітали ще півроку тому, через великий галас навколо програми «Контрабанда-Стоп!» призупинилися. Тепер більшість 2—7-річних автомобілів у нашій країні продається з числа куплених кілька років тому у вітчизняних автодилерів. Причому постійне зростання цін на нові автомобілі дозволяє продавати машину, куплену в салоні кілька років тому, практично за ті самі гроші, які вона коштувала новою.

На ринку ажіотаж і дефіцит

Перед травневим масовим подорожчанням нових автомашин (пов’язаним із скасуванням пільг для місцевого автопрому й підвищенням ставок імпортних мит) у країні виник величезний ажіотаж — у квітні українці масово скуповували автомобілі.

Утім, це був лише перший пік продажів у році. Адже після всіх законодавчих змін власники автозаводів не змогли змиритися з тим, що автомобілі, які складаються в нашій країні, почали коштувати практично стільки ж, скільки завезені до нашої країни. Вони ініціювали чергове підвищення ввізних мит на іномарки ще на 5—25% від митної вартості автомашини. А самі зайнялися захистом інвестиційних програм, що дають можливість безмитно ввозити комплектуючі для складання машин в Україні. (Треба зауважити, на російські автомобілі мита не поширюються, через що саме ВАЗи протягом року купували в півтора разу краще, ніж рік тому.) Підвищення мит на ввезені легковики набуло чинності 17 серпня. Напередодні цієї дати на ринку знову спостерігалася масова скупка легковиків. На деякі іномарки утворився дефіцит, що тривав ще кілька місяців. Восени українці купували автомобілі вже за новими, вищими порівняно з весняними, цінами. Причому так активно, що в ДАІ закінчилися бланки постійних техпаспортів для реєстрації автотранспорту. Такі бланки виписувалися в основному для автомобілів, куплених із допомогою банківського кредиту. Саме в цей час продажі в кредит ставали дедалі популярнішими. Банки почали надавати кредити на покупку легковиків терміном шість-сім років, розробили програми, завдяки яким покупець автомобіля міг протягом цього строку сплачувати постійну суму в кілька сотень доларів. Багато кредитних програм дозволяли спочатку взагалі не вносити початковий внесок (лише реєстраційні платежі плюс страховка). Перед Новим роком автодилери традиційно оголосили привабливі умови для покупців, і ті не змусили на себе чекати. У результаті в другому півріччі 2005-го українці купували близько 25 тисяч нових легковиків на місяць, забезпечивши в сумі за 12 місяців на чверть більше зростання ринку, ніж попереднього року.

Зростання триває

У перші місяці 2006 року, судячи з рапортів автоімпортерів, тенденція зростання продажів збереглася — деякі марки поліпшили свої показники порівняно з минулим роком на 30%, інші — у кілька разів. Виходячи з того, що в першій половині року законодавцям, швидше за все, буде не до автомобілів, а в багатьох людей завдяки виборчій гонці з’являться гроші та бажання купити автомобіль, поточний рік в автопродавців буде не менш вдалим. Тим паче що вони підготувалися й мають намір вивести на ринок низку нових марок, у тому числі недорогих китайських. Та й вітчизняні автовиробники збираються істотно збільшити обсяги випуску автомобілів, розширити їхню номенклатуру й частину з них поставити на експорт.

Наздогнали, тепер переженемо?

Якщо темпи зростання авторинку в Україні збережуться в 2006 році на тому самому рівні, що й у минулому, то обсяг ринку продажів може зрости до 300 тисяч машин. Із урахуванням сьогоднішньої стабілізації, а скоріше, навіть невеликого спаду автопродаж у більшості країн Європи, в України є всі шанси ввійти в першу десятку країн із найбільшим обсягом реалізації нових авто. Уже 2005 року Україна випередила Польщу, Швейцарію та Португалію. За обсягів ринку в 300 тисяч машин наша країна зможе випередити Грецію та Швецію, або навіть Австрію, зайнявши 9—10-е місце в Старому Світі. У такому разі наша країна впритул наблизиться до найкрупніших автомобільних країн Європи, які мають власну велику автопромисловість.

P.S. Зважаючи на все, нинішнього року ринок також зазнаватиме цінової лихоманки. У Верховній Раді вже зареєстровано законопроект №8664 від 27.12.2005 р. під авторством народного депутата Корчинського «Про внесення змін до Закону України «Про Митний тариф України» (стосовно митних ставок на транспортні засоби)». У даному документі пропонується збільшити ввізне мито на легкові автомобілі до 35%, а на вантажівки — до 30% від їхньої митної вартості. Водночас у парламенті обговорювалося питання про зниження мит до 10% у зв’язку з входженням нашої країни до Світової організації торгівлі. Знати б, чия візьме...

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі