Погода на замовлення, оператори прогнозують 25—30-відсоткове зростання продажів побутових і напівпромислових кондиціонерів

Поділитися
Українці давно перестали вважати кондиціонер розкішшю, доступною лише щасливчикам із кругленькою сумою у швейцарському банку...

Українці давно перестали вважати кондиціонер розкішшю, доступною лише щасливчикам із кругленькою сумою у швейцарському банку. Аудиторія споживачів кліматичної техніки значно розширилася — оснастити свою квартиру кондиціонером спроможні тепер не лише люди з високим рівнем прибутку, а й представники так званого середнього класу. Внаслідок цього, за даними аналітиків, Україна вже посідає сьоме місце в Європі за річними обсягами продажів кондиціонерів.

Ринок росте, продажі падають?..

Фахівці зазначають, що український ринок кондиціонерів загалом повторює шлях розвитку багатьох європейських ринків кліматичної техніки: спочатку — сплеск продажів віконних кондиціонерів; потім — заміщення «віконників» спліт-системами, які, у свою чергу, будуть витіснені мультизональними кондиціонерами. На думку маркетологів, нині в Україні завершується етап заміщення віконних кондиціонерів спліт-системами. Так, 2001 року частка ринку, зайнята кондиціонерами цього типу, оцінювалася фахівцями в 55—60% (у фізичному вираженні), а 2003 року — вже в 65—70%. Одночасно зі зростанням продажів спліт-систем спостерігалося певне зниження обсягів продажів віконних кондиціонерів: від 10—15% 2001 року до 5% — 2003-го.

За оцінками аналітиків, торік в Україні було продано близько 150 тис. різноманітних кондиціонерів, що на 10—15% перевищує обсяги реалізації 2002 року. Проте, незважаючи на приріст ринку, більшість компаній, котрі займаються реалізацією кліматичної техніки, зафіксували зниження обсягів продажів кондиціонерів приблизно на 15—20% (порівняно з 2002 роком). Такий «парадокс» зумовлений кількома причинами.

По-перше, 2003 року значно зросла кількість компаній, які працюють на цьому ринку, внаслідок чого поменшало потенційних покупців у кожного окремого торгівця кліматичною технікою. По-друге, торік на український ринок буквально ввірвалася відносно дешева китайська продукція і, звісно, «перетягла на себе» частину потенційних покупців кліматичної техніки у вже відомих в Україні брендів. І по-третє, погода, що визначає рівень попиту на недорогі побутові кондиціонери, минулого року була явно не на боці кліматичних компаній. Прохолодне літо і, як наслідок, невисокий попит на побутові кондиціонери призвели до того, що багато компаній завершили сезон зі значними залишками устаткування на складах.

Подорожчання скасовується

У Європі окреслилася тенденція подорожчання кліматичної техніки унаслідок загальносвітового зростання цін на метал і переходу виробників кліматичної техніки на нові фреони. Але Україну, на думку аналітиків, ця тенденція поки що омине: на вітчизняному ринку ціни на кондиціонери залишаться на рівні минулого року. Такий прогноз пояснюється невдалим сезоном 2003 року — у багатьох компаній із минулого року залишилася на складах значна кількість нереалізованої техніки, що й стане бар’єром для підвищення роздрібних цін на кондиціонери. Однак фахівці вважають, що найближчим часом варто очікувати зростання цін на видаткові матеріали й монтаж кліматичної техніки — приблизно на 5—15%, порівняно з цінами минулого року. Ця тенденція пов’язана переважно з підвищенням світових цін на мідь, що становить левову частку вартості силових і керуючих кабелів, а також мідної трубки, яка використовується при монтажі кондиціонерів.

«Купуйте українське»

Фахівці зазначають, що вітчизняна продукція посідає на українському ринку побутової кліматичної техніки аж ніяк не лідируючі позиції. Вони оцінюють частку ринку, зайняту вітчизняною продукцією, у 5—8% від загального обсягу продажів (у фізичному вираженні). Проте цілком вірогідно, що в нинішньому сезоні вітчизняна продукція зможе трохи потіснити «іноземців». Так, згідно з інформацією операторів ринку, найбільший (і єдиний) український виробник кліматичної техніки — компанія «Норд» планує нинішнього року реалізувати в Україні близько 30 тис. одиниць своїх кондиціонерів. До речі, про зростання активності вітчизняного виробника побічно свідчить і масштабна рекламна кампанія, розгорнута на підтримку кондиціонерів «Норд».

З імпортної продукції в Україні представлено практично всі відомі світові кондиціонерні бренди. Причому до нинішнього сезону на ринку кондиціонерів чітко сформувалися чотири цінових класи кліматичної техніки: високий, середній, бюджетний та економ-клас.

До продукції високого класу фахівці зараховують кондиціонери японських, європейських та ізраїльських виробників (Daikin, Mitsubishi Неavi, Panasonic, General та ін.). За оцінками аналітиків, продукція цієї цінової категорії займає близько 10% українського ринку кондиціонерів (у фізичному вираженні). До продукції середнього класу належить кліматична техніка італійських і американських брендів (York, Tadiran, Funai та ін.). Частка ринку, зайнята кондиціонерами цього класу, становить близько 15%.

Продукція бюджетного класу сформована переважно технікою корейських і деяких китайських виробників (Samsung, LG, Gree, Akira, Dekker, Midea, Haier та ін.). Частка ринку, зайнята продукцією цього класу, становить близько 55%. І, нарешті, продукція економ-класу — це техніка маловідомих китайських брендів.

На думку фахівців, у найближчому сезоні на українському ринку спостерігатиметься активна експансія недорогого китайського кліматичного устаткування. Аналітики також прогнозують, що в нинішньому сезоні основна конкурентна боротьба розгорнеться у сегментах бюджетного та економ-класу. Причому, цілком імовірно, «битва» вестиметься на два фронти: як між брендами одного класу, так і між продукцією бюджетного й економ-класу.

Імпорт: сфери впливу поділено

Торгівля кліматичним устаткуванням — бізнес, який, на перший погляд, видається досить вигідним і перспективним, тому багато компаній вирішують спробувати свої сили в цій галузі діяльності. Так, за спостереженнями експертів, щорічно в Україні з’являється близько 20 нових компаній, які займаються реалізацією і монтажем кондиціонерів.

Згідно з даними фахівців, сьогодні на українському ринку кондиціонерів працює понад одна тис. операторів — великих, середніх і невеликих фірм. Із них великих імпортерів — близько 30.

Компанії, що імпортують в Україну кондиціонери, досить чітко поділяються на такі категорії:

1) спеціалізовані компанії, котрі постачають, реалізовують і монтують виключно кліматичне устаткування;

2) торгові доми, що пропонують споживачам повний асортимент побутової техніки, у тому числі — й кондиціонери.

Поставками в Україну виключно кліматичної техніки нині займаються близько 20 великих імпортерів (як правило, це дистриб’ютори, торгові партнери та представники виробників кондиціонерів). Серед основних спеціалізованих постачальників кліматичної техніки в Україну можна відзначити компанії: «КиївКлімат», «Електромек», «Євротрейд», «Петроспек», «Ліконд», «Ліга-Нова», «Івік», «Ост Вест», «АЕК», «Світ кондиціонерів», «Степ», «Євродизайн», «АБВ-Техніка», «ГРЕСА», «Цепелін» та ін. Практично у всіх імпортерів уже сформована своя дилерська мережа, до якої часто входять і магазини роздрібної торгівлі побутовою технікою. Такі компанії забезпечують близько 30% загального обсягу імпорту.

Значну частину кондиціонерів ввозять в Україну торгові доми, які спеціалізуються на постачаннях різноманітної побутової техніки (від мікрохвильовок і до пральних машин). Вони забезпечують приблизно 60—70% усього імпорту. Найбільші серед них — «Фокстрот», «Нью-Вінд» та ін.

Цікаво, що на ринку спостерігається досить чіткий поділ сфер впливу між компаніями-імпортерами. Так, торгові доми віддають перевагу реалізації віконних і спліт-систем, а компанії-імпортери намагаються просувати складнішу техніку — мультизональні спліт-системи тощо.

Сезонність у «побутовому» сегменті

У різних сегментах вітчизняного ринку кондиціонерів сезонний чинник виявляється по-різному. Продавці складної кліматичної техніки високого класу практично не залежать від сезонних коливань попиту й активно продають устаткування протягом усього року. У сегменті ж недорогих побутових кондиціонерів сезонність продажів має яскраво виражений характер, а обсяги продажів безпосередньо залежать від погодних умов: спекотне літо — обсяги продажів кондиціонерів зростають, холодне — знижуються. За словами фахівців, основний сезон торгівлі побутовими кондиціонерами починається у травні і закінчується у серпні-вересні. Однак, за спостереженнями продавців кліматичної техніки, найактивніший попит на побутові кондиціонери настає тоді, коли середньодобова температура повітря долає позначку +300С. При цьому спостерігається цікава тенденція: корпоративні клієнти активніше купують кондиціонери при високому рівні денної температури повітря, а приватні споживачі — нічної.

Прогноз-2004

Нинішнього року обсяг продажів кондиціонерів в Україні сягне за позначку в 200 тис. штук (звичайно, за сприятливих погодних умов), а ємність ринку перевищить 100 млн. дол.

Фахівці вважають, що тенденції, які окреслилися на українському ринку кондиціонерів минулого року, спостерігатимуться й у цьому сезоні. Очікується посилення конкуренції між брендами недорогої цінової категорії, що може зумовити подальше зниження цін на продукцію бюджетного та економ-класів.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі