Надворі жовтень, а за «єдиним вікном» — ті самі кабінети. Нововведення в системі державної реєстрації підприємств лише додали головного болю підприємцям

Поділитися
Щоб уникнути пробуксовування Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців», для його введення в дію передбачений тривалий підготовчий період — один рік...

Щоб уникнути пробуксовування Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців», для його введення в дію передбачений тривалий підготовчий період — один рік. Та коли з 1 липня 2004 року новий механізм запустили, розчаруванню не було меж. Ажіотаж, черги, збої в роботі програми замучили реєстраторів і змусили понервувати підприємців. Спрацював відомий принцип: хотіли як краще, а вийшло як завжди.

Навіть столицю, де місцева влада завчасно виділила приміщення, закупила техніку й подбала про достатню кількість висококласних фахівців, проблеми не обминули. Щоправда, їх тут передбачали й навіть намагалися підстрахуватися. Ще минулої осені подали до Кабінету міністрів і Державного комітету України з питань регуляторної політики й підприємництва свої пропозиції щодо цілої низки технічних і організаційних питань. Проте там на них особливої уваги не звернули. Зокрема проігнорували досвід роботи міської автоматизованої системи реєстрації, що складалася з десяти районних і забезпечувала обмін інформацією з податковою адміністрацією та статуправлінням. Передбачалося налагодити такий самий зв’язок із Пенсійним та іншими соціальними фондами. Держава почала вибудовувати свою мережу, більш потужну. Однак експеримент чомусь провели в сільському районі на Одещині. Причому зв’язок із центральним сервером відпрацьовували за принципом: один реєстратор — одне автоматизоване робоче місце — один запит-звіт. Коли ж задіяли всі 700 служб і понад 1100 реєстраторів, доступ до центрального серверу був заблокований. Програма почала давати збої як через свою недосконалість, так і через відсутність досвіду роботи в реєстраторів. Практичних навичок роботи за нових умов у них не було, адже програму поставили за добу до її використання.

Та найгірше те, що єдиний державний реєстр, у якому відповідно до закону необхідно проводити всі дії, не існував у природі. Його потрібно було створювати. Тобто, щоб виконати якусь конкретну дію (видати свідоцтво єдиного зразка, внести зміни до реєстраційних документів, зробити виписку), спочатку слід було внести підприємство до реєстру. Інакше кажучи, виконати не одну, а дві дії. Отже, і приходити підприємцю до реєстратора слід не раз, а двічі, оскільки необхідні документи видають лише після того, як на відіслану на центральний сервер інформацію отримають відповідь спеціально уповноваженого органу. А на це потрібен час. Необхідний він і для того, щоб внести від руки дані до реєстраційної картки. І хоча спочатку передбачалося, що її скануватимуть, програма до сканера виявилася не адаптованою. Не враховує вона й кілька інших важливих нюансів, які на перший погляд можуть здатися несуттєвими. Наприклад, спочатку програма була розрахована так, що всю інформацію сприймала відразу. Тобто дані не можна було вносити частинами, тому що вони зникали. Та як бути, якщо в підприємства кілька десятків філій? Або ж, скажімо, акціонерне товариство із сотнею засновників. Як внести всю цю інформацію відразу, якщо роботи на пару днів?

Нині програму виправили, і відомості можна вносити частинами тривалий час. Проте вирішено далеко не всі проблеми. Приміром, дотепер не відомо, як здійснити припинення дії юридичної особи за рішенням суду, якщо цього підприємства немає в єдиному державному реєстрі. Або як бути у випадку зміни організаційно-правової форми підприємства (було відкрите акціонерне товариство — стало товариство з обмеженою відповідальністю). Механізм цей не прописаний у законі, отже, не передбачений і в програмі. Тому ніхто не знає, яка дія первинна: про ліквідацію діючого об’єкта чи реєстрацію новоутвореного. Якщо дотримуватися саме такої послідовності, то втрачається правонаступність, і присвоїти той самий код новій структурі неможливо. Якщо ж спочатку підприємство зареєстрували, то під цим кодом уже значиться інше.

Звісно ж, такі правові колізії заганяють у глухий кут реєстраторів і додають головного болю підприємцям. Проте не вони є основним недоліком нової системи. Найбільший її мінус — відсутність реєстрації за принципом «єдиного вікна». Підприємець як ходив різними інстанціями, так і ходитиме. Адже автоматизований обмін інформацією між державним реєстратором і податковими, статистичними органами не налагоджений. Немає його ні з Пенсійним, ні із соціальними фондами. І якщо до податкової підприємець ще доходить (із цією структурою жартувати не можна), то до фондів не поспішає. А це означає, що на облік не всі стають і внески не збираються відраховувати. Хто і як потім виловлюватиме цих нових неплатників, наразі невідомо. Як невідомо й те, коли вивчать Закон «Про державну реєстрацію юридичних осіб і фізичних осіб-підприємців» банкіри, митники та податківці, які прагнуть від компаній термінової заміни чинних реєстраційних свідчень на нові. Адже в законі чорним по білому написано, що ці документи підлягають обміну впродовж півтора року.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі