Наша культура «зручностей» не може продовжуватись нескінченно – FT

Поділитися
Наша культура «зручностей» не може продовжуватись нескінченно – FT © unsplash.com/flderks
«Зручність мала допомогти нам жити краще, але ми підняли її на такий рівень, що, схоже, мимоволі стали її рабами», – пише британська газета.

Влада Франції не раз розпалювала суперечки в суспільстві, запроваджуючи певні заборони, зокрема на носіння бурок, використання англіцизмів та «м'ясних» слів для опису рослинної їжі. Цього разу йдеться про святий постулат сучасного життя, проти якого французи наважилися почати війну: зручність, пише Financial Times.

Минулого тижня набув чинності новий закон, який забороняє громадянам користуватися внутрішніми авіарейсами, якщо поїздка займає менше 150 хвилин: так уряд намагається скоротити викиди парникових газів. Указ містить так багато винятків, що в результаті він може не вплинути на викиди, але сенс його зрозумілий: наша культура "зручностей" не може продовжуватися нескінченно.

Водночас, якщо врахувати, скільки клопоту завдає доставка себе та своїх речей на літак і назад, то думка про незручність поїзда видається дивною.

Зручність мала допомогти нам жити краще, але ми підняли її на такий рівень, що, схоже, мимоволі стали її рабами. І це робить наше життя гіршим.

Одна з проблем полягає в тому, що зручність - це постійно рухлива, зрештою недосяжна мета, і як таке прагнення зручності не приносить задоволення. Ми ніколи не зможемо досягти повної зручності, тому що завжди знайдуться способи зробити речі трохи легшими. Був час, коли ідея про те, що ви можете сісти в недорогий, зручний поїзд у Парижі, дістати пристрій, здатний миттєво зв'язуватися з рештою світу, і через 1 годину 55 хвилин прибути в Ліон, здавалася неймовірно зручною. Тепер це не так.

Сам інтернет був побудований на ідеї, що люди хочуть нескінченної зручності. Як сказав у 2013 році співзасновник і колишній генеральний директор Twitter Еван Вільямс, "зручність в Інтернеті досягається в основному двома речами: швидкістю і когнітивною легкістю... Якщо ви вивчите, що являють собою справді великі компанії в інтернеті, ви зрозумієте, що вони майстри робити все швидко і не змушувати людей думати".

Чим зручнішими стають речі, тим більше ми покладаємося на них, і тим більше ми ставимося до цієї колишньої розкоші як до якогось Богом даного права. Тому нам стає ще неприємніше, коли вони працюють не так ефективно, як ми очікуємо. Колись було розкішшю замовити Uber. У наші дні деяких дратує, якщо доводиться чекати на таксі понад п'ять хвилин.

Але головна проблема зручності полягає в тому, що її надлишок позбавляє життя радості. "Життя вимагає часу і зусиль. Іншими словами, коли ми позбавляємося часу і зусиль, ми позбавляємося задоволень життя", - пише дзен-буддійський чернець Шунмьо Масуно в японському бестселлері "Дзен: Мистецтво простого життя".

Вважається, що хороше життя складається з двох видів щастя: гедонізму, пов'язаного з чуттєвим задоволенням та комфортом, та евдемонії, пов'язаної зі змістом та метою. У той час як зручність може мати високі показники за першим видом, вона не дуже добре справляється з другим. Крім того, у неї погані показники щодо ще одного виміру емоційного благополуччя, яке Шіге Оіші, професор психології університету Чикаго, називає "психологічним багатством", що характеризується різноманітністю, досвідом, що змінює перспективи, і викликом.

"Прагнення до ефективності - зробити справу, не гаяти часу - призведе до того, що люди упустять радість випадковості і втратять психологічне багатство. Зручність не робить хорошу історію, а значить, не робить хорошу пам'ять", - каже Оіші.

"Саме незручні речі надають життю сенсу і багатства. Я можу замовити кордіал з бузини в Ocado, і його доставлять прямо до моїх дверей. Але в кінці цього тижня я піду на болота Хакні і збиратиму квіти бузини під сонячними променями, місяцями чекаючи, поки поки розпустяться бутони. Я замочу їх у воді з лимонами, зібраними з мого власного дерева, проціджу рідину, а потім закип'ячу її з цукром, щоб зробити свій власний кордіал.

Кінцевий продукт може бути менш вишуканим, ніж куплена в магазині версія. Але для мене важливі самі зусилля, почуття гордості та задоволення, яке вони викликають, а також можливість спілкування зі світом природи. Це не зручно. Але, як це часто буває, радість - у подорожі”, - резюмує автор статті FT.

Поділитися
Дивіться спецтему:
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі