У Національному театрі імені Івана Франка вийшов дивний спектакль «Легенда про Фауста» (за мотивами давнього твору Крістофера Марло). Режисер — Андрій Приходько. У ролях Фауста-Мефістофеля (єдиного у двох особах) — Богдан і Остап Ступки. В унісон двогодинному сценічному гуркоту — з громами-блискавками, з клубами диму (з футбольними командами ангелів і демонів) — чомусь хотілося демонстративно промовчати… Але знову якийсь Мефістофель тягне за язик. Тому й поговоримо не так про спектакль, як «навколо» нього.
У міфу очі великі. Зазирай у них скільки завгодно, і якщо є «вагон» режисерської фантазії, то неодмінно прибудеш на потрібну станцію. І трактуєш вибраний міф — як бачиться тобі самому...
…Режисер Приходько, чоловік середніх літ, зовні схожий на актора Джеймса Кавіезела з фільму «Страсті Христові», людина, як мені здається, творчо в’їдлива і літературно прискіплива. Чимось схожа на «чорнокнижника» — по-перше, своїм похмурим виглядом, по-друге, одержимим бісиком в очах (ніби сам не знає, чого шукає).
Фото: Василь АРТЮШЕНКО |
Ніколи цей скромний режисер не вирізнявся кон’юнктурними походеньками. Ніколи він не приголомшував проявами сценічної непристойності. Певно, «магічне коло» навколо цього «бурсака» окреслила вже сама вчительська рука його майстра — видатного режисера Петра Фоменка. У нього Приходько колись і навчався на курсі. І це «коло» поки начебто оберігає учня від потворної кон’юнктуризації, властивої нашим продажним мефістофельським часам... Часам — Молоха.
Фото: Василь АРТЮШЕНКО |
І, схоже, знайшов «як...» Про що розтрубив задовго до прем’єри — у газетах і на конференціях.
Ось так і заклеїв би їм усім після цього роти лейкопластиром! Громадяни, коли мовчати навчитеся? Коли театральну «таємницю» сподобитеся берегти до прем’єри? Гармата ще не стрельнула, а вже «збитих льотчиків» рахуєте. Вони й самі впадуть — без парашутів.
Тільки дійсно, задум його і справді приємний. Фауст і Мефістофель — не два різних світи, а філософське єдине, буттєва цільність. Прошита до того ж родинними узами (Мефістофель — Ступка-старший, ближче до фіналу перетворюється на Фауста, якого спочатку грав Ступка-молодший). Як не розкуштуєш Добра без Зла, так і Зло без Добра має невигідний вигляд. А вже кращих кандидатур для цих Фауста-Мефістофеля, ніж представники вінценосної Сім’ї, в українському мистецтві сьогодні й не знайти. Тому що в першому — висока людська мудрість і філософське лукавство. В другому — ще не зжите до сорока світле юнацьке баламутство і імпульсивне бажання обняти своїм багатопрофільним талантом поки не всі охоплені простори медіа чи сусідніх сцен («Московіада» в Молодому), ніби «продаючи душу...» — цьому часові (не назовсім, лише авансом).
…У ідеалі — як мені бачиться — завершений спектакль і мав би переплавити два різних світи в один. Технічно це складно. Ще складніше — енергетично. Оскільки перший світ (міф) — суто філософська притча про пізнання (у зв’язку з Фаустом), яке, на жаль, ні до чого доброго не приводить, бо «знання побільшують скорботу», і ще невідомо, у що викрутиться твій пошук. А другий світ (міф) — стихія карнавалу. Естетика містерії. Вотчина фарсів. Коли «змішалися і люди, і коні». Справжні коні теж на сцені. І декого вони все-таки переграють.
Завдання це для режисера навіть із зіркою в лобі — надскладне. Тут не завжди сам Някрьошюс розбереться... Завдання, розраховане до того ж на спеціальний (вибуховий) фінальний «дивертисмент» — якесь «камео», коли видатний артист відсотків на 80 виходить із образу Фауста, залишившись тет-а-тет із глядачем, «наодинці з усіма». І таке сальто-мортале (в ідеалі) вже зовсім перетрушує старовинні смисли міфу про Фауста, виставляючи і давніх героїв, і нас, нинішніх, персонажами одного — вселенського — скорботного «балагану»... Із заздалегідь розписаними ролями: тільки автор тут і не Марло, і вже точно не таємний радник Гете, а Самі Знаєте Хто...
Тому я знову про скорботу.
Для того, щоб знищити в сучасному українському театрі будь-який більш-менш цікавий філософський задум, потрібно не так і багато...
Потрібно, щоб «медійні» артисти ввірвалися на кілька репетицій надзвичайно складного матеріалу — після гарячкових зйомок у нескінченних мефістофельських «телешоу».
Потрібно, щоб режисер тими ж всепрощаючими очима Кавіезела-Христа дивився на таке неподобство — й погоджувався (!) на прем’єрні терміни, незважаючи на те, що це й не спектакль зовсім (як заведено визначати готовність сценічного твору), а лише напівфабрикат, якийсь капусник «за мотивами».
Потрібно, щоб активна масовка — яку вчи не вчи, а однак «двійки» — затоптала підошвами й перекричала енергійними голосами щойно означені смисли в непростому сюжеті.
Потрібно, щоб ближче до фіналу ти з гумором визначив для себе можливий «жанр» видовища — як «фотошпалери», тому що інколи гарно, а інколи — марно.
Потрібно, щоб очевидна відсутність режисерської волі дала можливість їм усім «грати як хотіти», а не «як треба» — для філософського задуму.
Потрібно, щоб фінальний імпровізований монолог Фауста-Ступки взагалі загнав тебе в емоційний шок і виникло екстрене людське бажання зателефонувати дружині великого артиста: «Ларисо Семенівно, робіть що хочете, але трагічні тиради про смерть, про відхід — треба забороняти! В театрі з такими речами (поруч із Мефістофелем особливо) — не жартують... Ви мене розумієте?..»
І, нарешті, потрібно, щоб «усі» зробили вигляд, буцімто «все» — добре, навіть чудово.
Цікавості ради впірнув у вир Інтернету: дай, думаю, поцікавлюся, як улюблені колеги відгукуються про цей філософський екзерсис. І відразу ж потрапив під душ тотального єлею… Солодкого мармеладу. Враження, ніби ми — сучасники Вісконті, Бергмана, Стреллера. І на крилах Мельпомени «летимо від перемоги до перемоги»... Тотальний піар колись таки знищить мистецтво у нашій країні.
Хронічна нездатність доводити сценічний твір до потрібної художньої кондиції — ось вона, одна з сумних тенденцій, яка супроводжує не тільки цю конкретну прем’єру цього театру, а й багато інших у різних колективах. Куди спішимо? Кого наздоганяємо? Чому наскоком?
Це ж як хліб, вийнятий із печі завчасно. «Тісто гливке!» — сказала б колись із цього приводу моя тітка. Лев Додін, наприклад, п’ять років репетирує «Життя і долю» — і міг би довше, тому що інколи сам матеріал диктує необхідність терміну роботи. «Фауст» — також не анекдот, тут не можна з розгону. До того ж за державні кошти у національному театрі працюєте — і поспішати нікуди.
Цей спектакль гарний — але розхристаний. Усе краще, що в ньому є — а хороше там є (кілька видатних мізансцен і окремі епізоди Ступки-старшого), — і те розмите-розмазане хаотичним рухом режисерського й акторського свавілля.
Бажаєте цей твір на престижних фестивалях презентувати — як пошук, як експеримент, як філософське одкровення? Правильно хочете, туди й дорога. Тільки усвідомте: якісний проект (спектакль) — це чіткий годинниковий механізм. Це партитура, прорахована до секунди. До міліметра сценічної площі. Хіба це новина для когось? Мені, наприклад, було б незручно рекомендувати такий спектакль комусь у Москві, скажімо, Роману Должанському (продюсеру й критику), оскільки запитає про час дії... А в нас видовище може тривати скільки завгодно — і як кому заманеться.
Але для цього й існує режисерська «лінійка» — вираховувати, вимірювати. Викинути наносне, непотрібне. І вичленити головне — власне, філософський остов історії. Заради цього всі «фаусти» й народжуються. Не заради ж кордебалету — з акторкою Ненужною на ходулях в ролі метелика...
Є сценічні закони, театральна симетрія. Є принципи хронометражу, темпоритму.
Є те, чого в нас немає — на жаль.
Існують, нарешті, і загальноприйняті канони театральної дисципліни. Коли спільна відповідальність служить на кінцевий — не виключено, що й видатний — результат.
Можливо, вже знову настав час повертати худради, щоб колективний розум відокремлював у прем’єрах сенс від нісенітниці?
І все-таки — парадокс: цей сумбурний театр — живий... І дуже жвавий, гомінкий і магнетичний. За що і Ступку-батька, і Ступку-сина — люблю, ціную... Але не вибачаю.
Бо Театру — у тому «форматі», до якого причетні і Ступка-отець, і Фауст, і Гете, і сам Марло — саме такому театру й чужа метушня... Цьому театру потрібні інші «жертвопринесення» — аскеза, час, думка, душа, оголений нерв.
Ось тільки Молох нашого мефістофельського хронотопу повсюди з’їдає і сили, і сенси… І саме він — частина тієї сили, що вічно хоче зла… і вічно скоює дурниці.
А В ЦЕЙ ЖЕ ЧАС... На ІІІ Міжнародному кінофестивалі в Римі робота Богдана Ступки у фільмі Кшиштофа Зануссі «Серце на долоні» визнана однією з найяскравіших художніх подій цього форуму... З чим і вітаємо щиро.