Художник і режисер Ігор Подольчак: «Свій новий фільм знімаю лише за власні гроші»

Поділитися
На екрани країни несподівано виходить український фільм із несподівано не україномовною назвою Las Meninas...

На екрани країни несподівано виходить український фільм із несподівано не україномовною назвою Las Meninas. Але — що більш несподівано — українською мовою. Притому фільм був знятий ще 2007 року. І не на гроші Мінкульту. І без широкої реклами. Більше того — його режисер, львівський художник із київською пропискою Ігор Подольчак, уже знімає новий фільм – «Деліріум». А фільм Las Meninas вже встиг презентувати нашу країну більш ніж на двадцяти кінофестивалях (хоча нагород там і не здобув…).

— Ваш фільм виходить у прокат саме зараз із загадково не україномовною і не російськомовною назвою — Las Meninas. Чому без перекладу? Це — черговий перформанс від Подольчака?

— По-перше, назва — оригінальна, така, як і у Веласкеса, — іспанською. І вона, якщо зазирнемо в каталоги, не перекладається. А по-друге, ми (Ігор Подольчак і продюсер Ігор Дюрич. — Прим. автора) залишили назву без змін, оскільки у фільмі є алюзії до самої картини Веласкеса. Я не розумію одного: невже ви гадаєте, що якби картина, скажімо, називалася «Фрейліни» (так переклали фільм на деяких інтернет-сайтах. — Прим. автора), то це істотно змінило б прокатну долю фільму?

— Гадаю, що мало хто з пересічних глядачів зрозуміє як назву, так і ваші праведні наміри…

— Чесно кажучи, мене це мало цікавить.

— Гроші вас теж не цікавлять? Адже ви вклали у фільм купу грошей, і грошей переважно ваших власних…

— Гроші цікавлять, але цей фільм ми робили, розуміючи, що він — не глядацький і навряд чи принесе якісь прибутки. Дай Боже щоб на пошту заробили…

— То для чого тоді фільм робився? Для себе? Для майбутнього?

— В першу чергу — для себе, у другу — для майбутнього. Прокатна доля фільму тоді нас не дуже цікавила, тепер цікавить більше, але фільм все одно вже такий, який є. Ми розраховували і розраховуємо на фестивальне життя й світовий кінопрокат. І український ринок у ньому не особливо важить. А ось іспаномовний (а Las Meninas — іспанська назва) — дуже важливий: якщо не брати до уваги китайської й хінді, іспанська — друга за вживаністю мова у світі.

Кадр із фільму Las Meninas
— Ви кажете про фестивальне життя. Ваш фільм, у такому разі, непогано живе — він уже побував у програмі більше двох десятків фестивалів…

— …22-х, якщо не помиляюся…

— … і ніде нічого не отримав…

— Так. Але він був у десяти конкурсних програмах. А сама участь у конкурсі — це вже нагорода. Наприклад: на Роттердамському фестивалі представлено понад 600 фільмів, але в конкурсі — тільки 15. Нагороди ж на фестивалях — найчастіше політичний аспект. Тому я вважаю вже участь у фестивалях класу «А» — фестивалі в Карлових Варах і Москві — відзнакою. Грінуей теж не отримав на жодному фестивалі жодної нагороди (за 29 років участі у фестивалях фільми Грінуея отримали 12 призів, але жоден із них не є важливим. — Прим. автора). І таких режисерів багато. А є фільми, які отримували призи, проте не мали серйозного прокату. Є фільми, що, як і мій, живуть у фестивалях, у клубах, — це їхня специфіка.

— Вибір прокатної компанії — теж «специфічний» вибір. Ваш фільм прокатуватиме компанія TimeLine, і лише двома копіями, тобто на двох DVD. Досі TimeLine прокатувала лише один фільм — «Зелений театр у Земфірі», і звук на прем’єрі був такий, що присутня Рената Літвінова, обматюкавши організаторів, демонстративно вийшла із зали…

— Річ у тому, що про ВИБІР компанії не йдеться — до мене не стояли черги: я відповідаю на певні пропозиції. Це єдина компанія, яка пропонувала нам прокат. Ми й погодилися. До того ж у цієї компанії є один цікавий проект, у якому мені цікаво було б узяти участь: вони прокатуватимуть українське кіно, якого ще ніхто не катав. Але мене цей проект цікавить підходом: погодьтеся, компанія, котра хоче проказати український фільм українцям, — це цікаво. Бо досі такого ніхто не робив. Одне слово, це можливість потрапити в процес. І мене це цікавить із погляду режисера, який ще й сам зніматиме нове кіно.

— Знаю, ви саме зараз знімаєте нове кіно. Що це буде? Las Meninas-2?

— Фільм поки що має назву «Деліріум». Це психологічна драма про стани людини. Стани бувають різні, у тому числі й Delirium tremens (буквально — «трясущееся помрачение», біла гарячка, психічне захворювання, що розвивається на ґрунті тривалого зловживання алкоголем — wikipedia.org. — Прим. автора). Тобто «марення», «маячня».

— Сюжет є?

— Дуже вільний. Оскільки всі оперують сюжетом, про кіно важко говорити — кіно потрібно дивитися. Та й який сенс говорити про те, чого ще не існує? Говорити про ідеї? Але вони весь час змінюються. За місяць ідеї й концепції модифікуються, а ви мені потім, через півроку, скажете: «Ви мені казали інше!» До того ж це складний творчий процес.

— Давайте тоді про конкретне — про гроші. Де художникові брати гроші на свої художні пошуки?

— Можу сказати, що гроші на другий фільм — це гроші мої, мого продюсера та моїх друзів. Ми не беремо грошей у держави чи у приватних інвесторів, бо в моєму типі виробництва так легше — не зумовлює додаткових зобов’язань. Я — художник. Коли маю натхнення — малюю картину. А машинерію з документами, термінами й таке інше переношу важко.

— Є теорія, з якою погоджуються багато режисерів: має бути певний контроль, певний тиск, що породжував би й підтримував стимул до праці. Кажуть, саме тиск у радянські часи створював геніїв, а тепер тиску немає, і геніїв — теж…

— Я не прихильник такої теорії. Вважаю, що художник повинен бути вільним. І в цьому сенсі виникає тільки тиск фінансовий. Усе залежить від пропозицій. З протягнутою рукою мені не дуже хочеться ходити, та й не дуже вмію. Треба мати певний талант, щоб отримувати гроші з різних джерел. Я цим умінням не володію.

— Отже, ним володіє ваш колега, Ігор Дюрич, із яким ви працюєте в тандемі?

— Він у цьому сенсі теж не професіонал. Він вкладає власні кошти.

— ?.. Я гадав, що, як правило, продюсери вкладають у проект гроші інвесторів. Принаймні так за голлівудською системою.

— Ну, ми живемо не в Америці. У нас своя специфіка особистих, творчих і виробничих відносин. До того ж і в Голлівуді, наприклад, Коппола як продюсер вклав власні гроші у свій «Апокаліпсис сьогодні» — і прогорів. Тобто існує багато продюсерських систем, і продюсер у Сполучених Штатах виконує не тільки функції «фандрайзингу» (пошук потенційних джерел фінансування. — Прим. автора).

— У такому разі йдеться не про бізнес. Якщо Коппола вклав гроші і прогорів — який же це бізнес?

— Це бізнес, який закінчився його банкрутством. Ми ж не можемо казати, що банк Lehman Brothers не займався бізнесом, бо збанкрутував? Чи що бізнесом не займався General Motors? Вони займалися бізнесом, але збанкрутували. Таке буває.

— Зважаючи на ваші 24 персональні виставки, кураторські проекти і наявність у музеях ваших (куплених цими закладами) робіт — вам це не загрожує.

— Я сподіваюся.

— А на чому ваші сподівання ґрунтуються? На художній концепції провокаторства? Las Meninas був викликом — суспільству й собі?

— Навряд чи викликом середовищу. Я ж казав: мене не дуже цікавить глядач, не дуже цікавить суспільство. Це перш за все виклик собі. Задовольнивши власну цікавість, я спробував показати на фестивалях те, що зробив.

— Перший ваш фільм — велике кіно — це було відкриттям нового жанру. Чи другий фільм не є повторенням уже відкритого?

— Мені цікаво створювати річ, яка могла б називатися новою чи іншою кіномовою. Принаймні я намагаюся створити саме це. Новий фільм не може принципово відрізнятися від Las Meninas, хоча б тому, що я такий, який є. Буде трохи інакшим. Але в засобах вираження обох стрічок, безумовно, знайдете схожість. Оператором цього разу буде не Сергій Михальчук — він зайнятий, здається знімає десь у Казахстані, — а його асистент Микола Єфименко. Актори гратимуть, як і раніше, — і аматори, і професіонали: дві акторки, наприклад, із львівського театру ім. Курбаса. Кастинг ми робили, проте такий, який уже вийшов… Одне слово, марудна повсякденна праця, що вимагає максимального занурення.

— Цифровий спосіб зйомки вам допомагає в роботі? Бо на торішній кінофестиваль «Молодість» ви не потрапили саме через те, що фільм існує тільки в цифровому варіанті, а фестиваль вимагає лише плівку. Казали, що Las Meninas може потрапити до конкурсу нинішнього року…

— Якщо вони змінять технічні умови. Бо для «Молодості» як для фестивалю, що орієнтується на молодь, вимога плівки — досить дивна. Все змінюється. Плівка — носій, що відмирає. І всі фестивалі давно перейшли на «цифру». У Венеції приймають і плівку, і DCP Degital Cinema Packig — сучасний формат кінопроекції. У світі відбувається масовий перехід на цей формат. Ірландія, до речі, повністю відмовилася від плівки. Все, що тепер знімається і в Голлівуді, з майданчика, — все знімається на «цифру». Бо це набагато зручніше, якісніше і дає не менше можливостей, ніж кіноплівка. Це доконаний факт, ось тільки щоб дійти й усвідомити його — знадобиться певний час, плюс повне технічне переоснащення кінотеатрів.

— Крім часу, потрібні гроші. Ми знову до них повернулися.

— Ще одна перевага «цифри» в тому, що вона недорога. Камера з лінійкою об’єктивів коштує 50 тисяч доларів. А вживана кінокамера — півмільйона. Технологія ж самого виробництва і постпродакшну ще разючіше відрізняється у ціні. Ось моя кіностудія (обводить рукою два спарених монітори і блоки). Професійна студія мені знадобиться тільки тоді, коли я переозвучуватиму акторів. І все. Тому новий фільм буде дешевший за попередній.

— Як вдалося його зробити дешевшим? У наші скрутні часи підказка про це — на вагу золота.

— Один режисер якось сказав: «Ви, звичайно, можете зняти фільм за 10 тисяч доларів. Але в такому разі вам потрібно переконати всіх працювати безкоштовно». Я працюю безкоштовно, моя дружина і ще кілька людей — так само. А я — і режисер, і сценарист. Відніміть ще продюсера, виконавчого продюсера...

— То чого ж ви хочете досягти? Las Meninas — уже був досягненням. «Деліріум» — це куди крок? Можливо, до Каннського кінофестивалю?

— Можна спробувати, але ми хочемо Венеційський фестиваль. Хочемо в конкурс і хочемо Золотого лева! (Сміється.) Наскільки я знаю сучасне кіно, це тренд такий: сучасне кіно рухається до сучасного мистецтва, а сучасне мистецтво рухається до сучасного кіно. І мені видається, що я — в тренді.

Las Meninas: симбіоз живопису, фотографії, кіно та музики

Створений на гроші приватних інвесторів, висловлюючись мовою бізнесу, а простіше кажучи — на гроші самого режисера і його друзів, фільм Las Meninas повною мірою виражає за формою і за духом свободу кіно. Не скутий ні ідейністю держзамовлення, ні вимогами продюсерів, режисер Подольчак дозволив собі... все: робити, що хоче, як він того хоче і скільки хоче. Тому фільм позбавлений лінійності в розвитку сюжету, як позбавлений він і чіткої сюжетності. Розповідь про літню пару (у виконанні дебютанта в художньому кіно теле- і радіоведучого журналіста Миколи Вересня та театральної акторки Любові Тимошевської), яка на початку нібито мріє про дітей, а потім нібито проживає життя батьків, настільки плутана й навмисно невиразна, що мимоволі перестаєш звертати на це увагу. Очевидно, що й було метою художника Подольчака: не дивитися, але відчувати, не слухати, а чути. Кіно це складне, рідкісно складне за втіленням і за сприйняттям. Але безумно гарне й оригінальне, і тим цікаве: побачити те, чого не показують, що не масово-попсове, що не стандартне.

У деяких інформаційних матеріалах стосовно фільму кілька разів промайнуло слово «скандальний». Приваблива перспектива — угледіти полуничку. Але яка в наш час полуничка у сценах, де Тимошевська негліже грає на віолончелі, де голий Дмитро Чернявський імпровізує на фортепіано, де двоє рудоволосих близнючків сидять перед дзеркалом і де багато візуалізованих фрейдистських моментів на кшталт син—мати і дочка—батько? Скандальність — ні. Сексуальність — так. Але безпрецедентна — збуджує не так плоть, як розум. Нестандартність фільму Ігоря Подольчака пояснюється художньою освітою і художніми ж завданнями режисера. Цей фільм — витвір мистецтва в дослівному, не панегіричному розумінні, симбіоз живопису, фотографії, кіно та музики, зобов’язаний своїм виникненням похвально витіюватому задуму Подольчака, надзвичайно винахідливому погляду дивовижного оператора Сергія Михальчука і сучасній музиці композитора Олександра Щетинського. Тому Las Meninas є, радше, кінематографічною інсталяцією в дусі пінчуківських виставок, аніж повноцінним кінофільмом у розумінні Ейзенштейна.

Las Meninas — ні на що не схоже кіно, це точно. Воно викликає подив і замилування — нарешті й у нас створили щось, здатне породити суперечки, а не плювки. Візуальний шторм, колірний потік, звуковий безкрай... Гадаю, Бунюель зняв би капелюх перед Подольчаком.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі