Спочатку буде стратегія. У Донецькій області і Львові стартував проект економічного розвитку та підвищення конкурентоспроможності регіонів

Поділитися
Життя ані на мить не завмирає на найнижчому, багато в чому обділеному владними та фінансовими повноваженнями рівні — регіональному...

Слово «реформи» у багатьох наших співгромадян давно викликає алергію. Хоч яку реформу візьми — земельну, житлово-комунальну, пенсійну чи ще якусь, — Україна, мабуть, попереду всієї планети за вивченням досвіду та гучними обіцянками. При цьому щозими більшість городян вирішують проблеми з теплом у будинках, а уряд — із поставками газу. Може, хтось сподівається, що за 14 місяців до президентських виборів наша центральна влада домовиться між собою і видасть на-гора щось слушне? Та невже?

Кожна розсудлива людина розуміє, що для здійснюваної з центру реформи, яка передбачає копітку, щоденну, системну роботу, нині не найліпший час. Тим часом, як кажуть медики, рух — це життя. І він в усьому своєму повсякденному розмаїтті ані на мить не завмирає на найнижчому, багато в чому обділеному владними та фінансовими повноваженнями рівні — регіональному. Тут не «заморочуються» з приводу президентського «трону», а тому краще чують людей і більше мотивовані на реформу та успіх. А ще тут ближчий і реальніший практичний результат.

Саме «на місця» звернули свій погляд представники Фонду «Ефективне Управління», які підготували й почали нинішньої осені реалізовувати проект з підвищення конкурентоспроможності двох регіонів. Одна модель реформування створюватиметься й обкатуватиметься на обласному рівні, на Донеччині, друга — на міському, у Львові. І хтозна, можливо, вже за кілька років апробовані підходи до реформування можна буде успішно впроваджувати і в інших куточках країни.

Цілі зрозумілі, завдання визначені

Чим відрізняється цей регіональний проект від безлічі інших, з більшим чи меншим успіхом реалізованих в Україні в різні роки? Головна, на наш погляд, відмінність — в особливому підході до постановки проблем.

— Фонд «Ефективне Уп­равління» фінансується приватним бізнесом. Засновником Фонду є Рінат Ахметов, котрий виділив на п’ять років роботи організації 50 млн. дол., — розповідає директор Фонду Наталя ІЗОСІМОВА. — На ці гроші Фонд залучає в Україну найкращих незалежних світових експертів і світову практику. Звертаю вашу увагу саме на слово «практика». «Ефективне Управління» — не академічний інститут, що займається дослідженнями заради досліджень. Завдання Фонду — правильно вибрати проект і знайти у світі виконавця, який упорається з поставленим зав­данням краще за інших.

Готуючись до запуску цього проекту, ми провели великий прозорий тендер, зустрілися майже з усіма світовими експертами з питань підвищення конкурентоспроможності регіонів, вивчили їхні пропозиції. Вибір припав на компанію Monitor Group. Менеджмент і Міжнародна консультативна рада Фонду дійшли висновку, що саме в цієї міжнародної компанії є оптимальна для України, і взагалі найкраща у світі, практика вирішення завдань регіонального розвитку.

Фонд фінансує роботу міжнародних експертів, яких запрошено до участі в проекті. З перших днів вони працюють не для клієнта, а разом із клієнтом. Ми розраховуємо, що представники регіонів разом із Monitor Group вироблять не тільки продуману, професійно підготовлену довгострокову стратегію розвитку, а й чіткий план дій, як цю стратегію реалізувати. Регіональна влада одержить практичні знання і навички, щоб потім самостійно просувати проект.

— Є ще один важливий момент, — продовжує пані Ізосімова. — Економічне зростання — це не абстракція. Це розвиток окремих галузей, а в межах цих галузей — конкретних компаній. Однак щоб стимулювати таке зростання, потрібні інвестиції. Зі свого боку, інвестор має розуміти, в які галузі інвестувати й чому.

Ми допоможемо регіонам роз­крити перед інвесторами свій потенціал. Компанія Monitor Group реалізувала такі проекти в багатьох країнах, тому, крім пакета таких матеріалів для інвесторів, допоможе залучити інвесторів до Львова та Донецької області.

Для нас важливо, щоб усі ключові учасники проекту від самого початку брали в ньому активну участь. Тому в кожному регіоні ми створили консультативну раду, до якої увійшли представники місцевої влади, бізнесу, ЗМІ, освітніх закладів. Перші засідання цих рад відбулися 12 лис­топада у Львові і 14-го — у Донець­ку. Вони є майданчиком для обговорення проміжних результатів проекту.

— Чому Фонд вибрав саме Львів і Донецьку область? — поцікавилися ми в Наталі Ізосімової.

— Це було зроблено на підставі грунтовного аналізу конкурентоспроможності регіонів України, що його Фонд «Ефективне управління» виконав разом із Всесвітнім економічним форумом (ВЕФ). Потім Monitor Group за своєю методикою ще раз оцінила економічний потенціал усіх областей нашої країни. У результаті вибрали Донецьку область і Львів.

Обидва ці регіони відповідають трьом основним критеріям. По-перше, такий проект має бути затребуваним у регіоні — й місцевою владою, і регіональним бізнесом, і регіональною елітою. Адже тут мало тільки хотіти, головне — могти. По-друге, ці регіони мають у своєму розпорядженні всі необхідні економічні ресурси та сформовану місцевою владою економічну й адміністративну базу. У них також є досвід і потенціал для здійснення таких проектів. Економіка цих регіонів має позитивний вплив на економічне зростання всієї країни.

Нарешті, їхнім позитивним досвідом реалізації проекту зможуть скористатися інші регіони, адже надалі ми розраховуємо застосувати обидві моделі економічного розвитку в інших областях та містах України. Тому ми й вибрали регіони з двома різними економічними моделями.

Наша мета — не тільки виробити стратегію та бізнес-план, а й допомогти регіонам реалізувати їх на практиці. Перший етап проекту розрахований на півроку. Саме за цей час буде закладено фундамент успішного економічного зростання в наступні п’ять—десять років.

Monitor: перші кроки в Україні

Гадаю, частині нашої читацької аудиторії багато що скаже ім’я Майкла Портера — гарвардського професора й гуру сучасної теорії конкурентоспроможності. Саме Майкл Портер і був одним із тих шести підприємців, котрі 1983 року створили компанію Monitor Group. Вона спеціалізується на проектах підвищення конкурентоспроможності економік, а також займається інвестуванням.

«Monitor Group допомагає організаціям зростати» — так формулює компанія свою місію. І, крім того, зростає сама: 30 офісів по всьому світові, 1,5 тис. консультантів-професіоналів.

За останні два десятиліття фахівці Monitor Group втілили в жит­тя 175 проектів у 58 країнах. І хоч би якими різними були галузі й країни, їм завжди вдається виявити золоту ланку, яка допоможе клієнтові знайти нові сили для економічного зростання.

Із жовтня 2008 року ця міжна­родна компанія взялася за реалізацію проекту в Донецькій області та Львові. Та оскільки нині він перебуває на початковому етапі — діагностики, у нашій розмові з партнерами Monitor Group Ендрю СВОРТОМ та Куртом ДАССЕЛОМ ми час від часу поверта­лися до попередніх проектів і до того, наскільки вони схожі — не схожі на нинішній український.

Панові Сворту, керівникові «львівсько-донецького» проекту від Monitor Group, запам’яталася робота в Південній Африці, де 2001 року компанія займалася підвищенням конкурентоспроможності туристичного сектора на замовлення національної туристичної асоціації. Однією з головних діючих осіб проекту був міністр туризму, зазначив дослідник, тим самим акцентуючи увагу на практично універсальному правилі: максимально задіяти в проекті бізнеси, місцеву владу, громадські організації.

Е.С. — До початку нашої роботи туристична галузь у Південній Африці взагалі не розвивалася, зате після її завершення почала демонструвати бурхливе зростання. Так, у 2001—2003 роках щороку кількість туристів збільшувалася на шість відсотків, тоді як у 1998—2000 роках — лише на 0,3% на рік.

Для порівняння: в Австралії в 1998—2000 роках кількість туристів щороку зростала на 5,2%, а в 2001—2003 роках цей показник знизився до -1,1%.

До розмови долучається пан Дассел. Він переважно займається регіональними проектами в Сполучених Штатах, зокрема, реалізовував проект на замовлення уряду штату Південна Кароліна.

К.Д. — Для цього проекту ми створили групу приблизно зі ста бізнес-лідерів та представників влади штату, яку очолили губернатор і керівник великої компанії. Ми визначили індустріальні кластери й компанії, які в них входять. Десять-п’ятнадцять керівників компаній із кожного кластера збиралися та обговорювали, як знизити витрати на ведення бізнесу і підвищити його конкурентоспроможність.

Читачу, вам цікаво, чим усе закінчилося? Шукаючи відповідь на запитання, як зробити бізнес конкурентоспроможнішим на тлі засилля китайської продукції, бізнесмени й чиновники з Південної Кароліни дійшли висновку, що ско­рочення витрат не завжди є ключем до успіху. В результаті влада штату спростила процедуру прийняття конче необхідних для бізнесу законодавчих рішень, що позитивно позначилося на його розвиткові. Згодом Торговельна палата штату навіть заявила, що рік реалізації проекту став най­більш плідним у сенсі ухвалення необхідного законодавства.

Ну а іншою чарівною паличкою стала... освіта.

К.Д. — Ми також дійшли висновку, що важливим чинником поліпшення ведення бізнесу є підвищення якості середньої освіти. У результаті в Південній Кароліні збільшили витрати на освіту й організували комітет для збирання коштів на освіту.

— Ставка на освіту як засіб під­вищення конкурентоспромож­ності спрацьовує тільки в США чи в інших країнах також?

К.Д. — Цей підхід прийнятний скрізь. Спочатку треба оцінити рівень підготовки населення, і вже виходячи з цього — інвестувати в освіту. Так, від самого початку Китай робив ставку на кількість робочих рук. Проте згодом китайці зрозуміли, що для стійкого економічного зростання потрібні інновації та кваліфіковані кадри.

— В Україні багато хто вважає, що головні проблеми є наслідком неефективної структури економіки, високої енергоємності та зношеності устаткування. Чи це не так?

Е.С. — Саме над цим питанням ми й працюємо. Проект розрахований на шість місяців, тож робити висновки зарано.

К.Д. — Ми сформулюємо своє бачення розвитку регіонів на 10—15—20 років. А також визначимо пріоритети й ризики.

— Чи були в Monitor Group неуспішні проекти?

Е.С. — Успіх залежить від уміння всіх учасників проекту працювати в команді. Головне — визначити і знайти рішення п’яти-шести ключових проблем. Я маю на увазі їх оптимальну кількість. В окремих регіонах набиралося під триста проблем, і люди губилися, не знаючи, з чого починати і як діяти далі. Треба вміти зосередитися на основних проблемах — тоді буде зрозуміло, над чим працювати.

Регіональна діагностика

На перший погляд, неважко виокремити пріоритетні ланки ланцюга і на Донеччині, і у Львові. У промисловому серці країни 51% у структурі виробництва припадає на металургію. Плюс вугільна та хімічна промисловість. У центрі української духовності і культури дуже сильними є наукова та освітня сфери, існують передумови для розвитку туризму.

Проте насправді все не так просто. Звично вважаючи Донець­ку область локомотивом вітчизняної промисловості, ми якось не беремо до уваги якість життя і конкурентоспроможність у широкому сенсі цього слова. А от експерти ВЕФ потрудилися над цифрами і дійшли висновку: 12490 грн. валового регіонального продукту на душу населення (2005 р.), що на 30% перевищує середньоукраїнський рівень, і вироблені на Донеччині 13% ВВП країни компенсуються низькими показниками в охороні здоров’я та освіті, а також невисокими рейтингами у сфері інновацій та розвитку бізнесу.

Тож із погляду конкурентоспроможності наш найбагатший регіон — лише міцний середняк (сьоме місце з 12 обстежених областей). Його оцінка за методикою ВЕФ — 4,07 бала — майже відповідає середньоукраїнській.

Четверте місце в рейтингу конкурентоспроможності 12 областей України з результатом 4,14 бала посідає Львівщина. Тож 6657 грн. (2005 р.) валового регіонального продукту, майже вдвічі менше за донецький показник, наштовхують на думку, що багатство й конкурентоспроможність — далеко не тотожні поняття.

На тлі безсумнівних позитивів (якість вищої освіти, рівень розвитку науки та бізнесу) основною перешкодою для підприємництва на Львівщині дослідники називають корупцію. А ще вказують на серйозні проблеми на ринку праці. Відплив «мізків» та відносно високий рівень безробіття — два боки однієї, далеко не найприємнішої для області медалі.

Навряд чи ці та інші оприлюднені в травні висновки стали одкровенням у регіонах. Адже для свого проекту Фонд «Ефек­тив­не Управління» вибирав не просто не ледачих, а просунутих, думаючих, тих, хто розуміє потребу у стратегічному плануванні і в міру своїх сил займається ним. Більше того, обидва обласні центри готуються приймати матчі Євро-2012, а Донецьк — ще й юнацьку європейську першість 2009 року. А це і європейський, без перебільшення, рівень вимог, і відповідальність.

І все-таки, чому цей проект такий важливий?

— Я мав розмову з кількома аналітиками міжнародних компаній, і вони підтверджують мою думку: це престижно, що Monitor Group співпрацює з Львівською міськрадою, несе зовсім нові для нас стандарти, нове розуміння проблем, — каже міський голова Львова Андрій САДОВИЙ. — Це як під час походу в гори: щоб легко рухатися вперед, треба знати, що в тебе є, і все гарно поскладати. Інакше й ітимеш довго, і спину наплічником намуляє…

Почалася цікава робота — і для Monitor Group, і для міської влади, економістів Львова. Під час системного аналізу ситуації виникає багато цікавих думок, і ми з нетерпінням чекаємо, коли можна буде почути перші висновки. Фахівці з Monitor Group бачили різні країни, різні міста, вони дуже системно працюють. Ми вже з перших зустрічей відчули, наскільки важливе і повчальне для нас це спілкування.

З нового року ми почали розробку стратегії розвитку Львова з колегами з Вільнюса, бо, на наш погляд, із пострадянських столиць саме він має дуже хорошу динаміку. Та вже сьогодні, розпочавши роботу з Monitor Group, бачимо, які елементи треба підсилювати.

Перший результат роботи над проектом Фонду «Ефективне Управління» ми очікуємо наприкінці першого кварталу наступного року. Міська влада хоче отримати не просто поради, а чіткий план дій щодо підвищення конкурентоспроможності Львова.

Сподіваюся, ми зможемо чіткіше оцінити доходи, які може отримувати наше місто. Наприклад, наш партнер Краків прийняв торік 10 млн. туристів. Нехай кожен турист витратить у ньому навіть 100 євро — це буде мільярд. Я переконаний: після європейської футбольної першості, нехай не 2013-го, а 2014 року, ми теж зможемо прийняти 10 млн. туристів. Але до цього треба готуватися, знаючи, куди вкладати кошти, куди скеровувати інвесторів.

На співпрацю з Monitor Group пан Садовий дивиться з великим оптимізмом. І все ж вважає, що це тільки початок. Як віце-президент Асоціації міст України, він обіцяє всі найкращі львівські напрацювання передати колегам з інших міст.

Думка голови Донецької обласної ради Анатолія БЛИЗНЮКА загалом така ж, але з регіональною специфікою. Про що тільки ми з Анатолієм Михайловичем не переговорили — і про спад у металургії та пов’язане з ним зниження доходів сотень тисяч людей, і про нагальну потребу терміново робити нову гідроізоляцію на каналі, що забезпечує всю область водою Сіверського Дінця. І про незвично невисоке місце найрозвиненішого промислового регіону в рейтингу конкурентоспроможності.

— Monitor Group — це фахівці світового рівня, які в 58 країнах формували для держави та бізнесу політику розвитку. Їхній підхід надзвичайно важливий для мене, бо вони не зациклені на проблемах регіону, його специфіці. Вони як лікар, котрий точно робить два надрізи, усуває причину хвороби і того ж дня відпускає хворого додому. У нас так не можна. Бо інструкцією забороняється.

Наші больові точки загальновідомі — це вугільна та металургійна галузі. Так само, як і Фонд «Ефективне Управління», ми ініціювали пошук стратегії та готувалися разом із наукою, керівниками підприємств шукати вихід із складної економічної ситуації. Ми розуміли, що коли 51% у структурі регіону припадає на металургію, плюс вугілля, електроенергетика, — це важко. І пропозиції Фонду «Ефективне Управління», Monitor Group стосуватимуться саме цих галузей.

Своє завдання голова Донець­кої облради бачить в об’єднанні зусиль, створенні майданчика для спільної роботи. Хоч який кластер візьми — машинобудівний, металургійний чи сільськогосподарський, — на Донеччині є на що подивитися і з ким поспілкуватися. Завдання місцевих керівників — запропонувати дослідникам найширше поле можливостей. На вибір. Можна зустрітися з топ-менеджерами компанії, де вибудовано вертикально інтегровану схему з виробництва свинини, або побувати у фермера, який використовує новітні технології при вирощуванні овочів. І паралельно — обов’язково замірити «загальну температуру по лікарні», поспілкуватися з тими, хто все ще працює по-старому.

Американські дослідники ще висловлять свій погляд і випишуть для області свої рецепти. Та пан Близнюк переконаний, що силами підприємств однієї галузі, навіть якщо це буде навіть металургія-годувальниця, справу конкурентоспроможності з місця не зрушити:

— Я на мільйон відсотків упевнений, що не можна все зводити до одного перспективного кластера. У жовтні на міжнародному саміті в Донецьку я запитав представників Deloitte та Ernst&Young, який кластер найперспективніший? Мені відповіли — сільське господарство. Ме­талургію ніхто не назвав. Як колишній директор заводу, я міг би вам довго розказувати про металургію та економіку, але повірте, вони в нас побудовані не на тих принципах, що в усьому світі.

А Monitor назве речі своїми іменами. І це перевага, їхня і наша. Тому що ми побачимо реальну картину, а не побажання якихось дуже великих чиновників. У їхніх пропозиціях, я впевнений, буде окреслено мінімум три-чотири кластери, які дадуть змогу вирішувати завдання диверсифікації економіки та підвищення конкурентоспроможності регіону.

— То ви й самі все знаєте, Анатолію Михайловичу.

— Вони назвуть речі своїми іменами. І найголовніше в цій ситуації — щоб держава почула цю авторитетну думку і сказала, що в нас не все гаразд. У нас справді є проблеми. І ми разом із Фондом «Ефективне Управління» пропонуємо варіанти їх розв’язання.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі