На засніженому кордоні Китаю з Росією дилерський центр, який продає вантажівки, подвоїв продажі за минулий рік завдяки російським клієнтам. Експорт з Китаю до свого сусіда настільки потужний, що цього літа китайські будівельники зводили на кордоні склади і 20-поверхові офісні вежі. Прикордонне місто Хейхе — це мікросвіт дедалі тісніших економічних відносин Китаю з РФ. Пекін отримує вигоду на тлі російського вторгнення в Україну, оскільки Москва переключилася із Заходу на Китай, купуючи все — від автомобілів до комп'ютерних чіпів, пише NYT.
Росія, своєю чергою, продає Китаю нафту і газ із великими знижками. Російські шоколад, ковбаси та інші споживчі товари тепер на полицях у китайських супермаркетах. За перші 11 місяців 2023 року товарообіг між двома країнами перевищив 200 мільярдів доларів - рівень, якого країни не очікували досягти до 2024 року.
Війна Росії проти України також отримала позитивне зображення у Китаї. Китайські державні ЗМІ поширюють стабільні порції російської пропаганди в Китаї та в усьому світі.
РФ настільки популярна в Китаї, що інфлюенсери соціальних мереж з'їжджаються до Харбіна — адміністративного центра найпівнічнішої провінції Китаю на сході, Хейлунцзян, щоб позувати в російському вбранні перед колишнім російським собором.
Лідер Китаю Сі Цзіньпін і президент Росії Владімір Путін неодноразово публічно демонстрували тісні зв'язки між країнами. На початку вересня Сі відвідав Харбін і оголосив Хейлунцзян "воротами на північ". Китайський експорт до Росії за перші 11 місяців цього року зріс на 69% порівняно з аналогічним періодом 2021 року, до повномасштабного вторгнення в Україну.
"Підтримка і розвиток китайсько-російських відносин - це стратегічний вибір, зроблений обома сторонами на основі фундаментальних інтересів двох народів", - сказав Сі під час зустрічі з російським прем'єр-міністром Міхаілом Мішустіним у Пекіні в середу, 20 грудня,
Китай задовольнив критичну потребу Росії в імпорті, на тлі відмови з боку європейських і американських компаній після того, як Путін розпочав повномасштабну війну в лютому 2022 року. Китай продовжує відігравати для РФ роль постачальника товарів-замінників, попри те, що ризикує тісними економічними зв'язками з багатьма європейськими країнами.
До повномасштабного вторгнення в Україну лідери Німеччини, Франції та інших європейських країн здебільшого намагалися не зважати на розбіжності з Китаєм у таких питаннях, як права людини, і робили акцент на торгівлі. Китайські чиновники, зі свого боку, наполягають на тому, що їх не слід змушувати обирати між Європою і Росією, і Пекін повинен мати можливість вільно вести бізнес з обома сторонами.
Найбільше виграли від зростання торгівлі з Росією китайські виробники транспортних засобів.
Нещодавно у місті Хейхе вишикувалися черги дизельних вантажних автомобілів з наклейками із зображенням ведмедя — символу Росії, на дверцятах, які чекали, коли їх пропустять через міст через річку Амур до РФ. Міст новий, як і вантажівки, на яких були значки Genlyon, бренду, що належить державній китайській компанії Shanghai Automotive Industry Corporation. Компанія, відома як SAIC, також виробляє такі автомобільні бренди, як MG, придбані у Британії.
Продажі допомогли Китаю цього року обігнати Японію як найбільшого світового експортера автомобілів. Німецькі виробники, такі як Mercedes-Benz і BMW, раніше були великими продавцями в Росії, але вони вийшли з ринку РФ на тлі санкцій, запроваджені проти Москви Європою, США та їхніми союзниками.
Продажі дорогих автомобілів у Росії різко впали, що призвело до зменшення загального обсягу автомобільного ринку країни, який зараз вдвічі менший за німецький. За словами директора Берлінського центру Карнегі з вивчення Росії та Євразії Алеєксандра Габуєва, представники нижчого середнього класу, а також бідні російські сім'ї, члени яких складають основну масу солдатів, що беруть участь у війні, почали активніше купувати дешевші китайські автомобілі.
Однією з причин, за словами Габуєва, є виплати в разі загибелі або втрати працездатності, які російський уряд і страхові компанії надають сім'ям солдатів РФ - до 90 тисяч доларів у разі загибелі.
Росія не оприлюднила цифри загиблих і поранених військових у війні проти України, але Сполучені Штати оцінюють загальну кількість у 315 тисяч.
Росіяни купують майже виключно автомобілі з двигунами внутрішнього згоряння. У Китаї їх надлишок, оскільки споживачі в країні швидко переходять на електромобілі.
А сухопутний кордон означає, що Пекін може транспортувати автомобілі до Росії залізницею, що є важливим фактором, оскільки Китай не має власного флоту трансокеанських суден-перевізників для експорту автомобілів.
Результат? За даними GlobalData Automotive, китайські автовиробники захопили 55% російського ринку. У 2021 році їхня частка становила 8%.
"Ніколи раніше ми не бачили, щоб автовиробники з однієї країни так швидко отримали таку велику частку ринку - китайці опинилися у несподіваному виграші", - сказав автомобільний консультант Майкл Данн.
Сполучені Штати рішуче застерігали Китай від відправки озброєнь до Росії, і поки що не виявили доказів того, що Пекін передавав РФ зброю. Але деяке цивільне обладнання, яке Китай продає Росії, наприклад, безпілотники і вантажівки, також може мати військове застосування.
Крім того, зближення з Росією надало скромну, але своєчасну допомогу будівельній галузі Китаю. Економіка країни намагається вилікуватися від шрамів, залишених майже трьома роками суворих заходів з обмеження поширення коронавірусу.
Ринок нерухомості переживає кризу по всьому Китаю. Десятки мільйонів квартир порожні або недобудовані, а нові проекти застопорилися, що позбавляє будівельний сектор роботи, яка довгий час забезпечувала робочі місця.
"Багато будинків побудовано, але в них ніхто не живе", - каже продавець дверей у місті Хейхе Чжан Ян.
Але деякі жителі Китаю знаходять роботу на кордоні з Росією, де до цього року не вистачало стоянок для вантажівок, центрів митного оформлення, залізничних станцій, трубопроводів та іншої інфраструктури. Влітку в таких містах, як Хейхе, будівництво просувалося швидкими темпами, хоча і призупинилося під час похолодання взимку.
Трубопроводи потрібні для одного з найважливіших товарів, якими торгують дві країни: енергоносіїв.
Дешеві російські енергоносії допомагають китайським заводам конкурувати на світових ринках навіть тоді, коли їхні виробничі конкуренти в інших країнах, зокрема в Німеччині, зіштовхуються з різким зростанням цін на енергоносії протягом більшої частини останніх двох років.
Росія нарощує поставки газу через газопровід "Сила Сибіру" до Китаю і веде переговори про будівництво другого трубопроводу, що транспортуватиме газ із родовищ, з яких раніше отримували паливо країни Європи, до повномасштабної війни РФ проти України. Менш ніж за три тижні до повномасштабного вторгнення Росії в Україну, Пекін та Москва також домовилися про створення третього, меншого газопроводу, який транспортуватиме газ зі східної Росії до північно-східного Китаю — будівництво цього проекту йде швидкими темпами.
Новий трубопровід перетне землі, які Росія захопила у Китаю наприкінці 1850-х років. Ще в 1960-х роках Китай і Радянський Союз сперечалися щодо кордону, а їхні військові вступали в сутички. У селі поблизу Хейхе над річкою Амур досі височіє статуя китайського генерала. Сьогодні ж Росія і Китай будують мости та трубопроводи, які перетинають річку.
Те, що Китай розширює співпрацю з РФ на тлі війни Росії проти України, викликає тривогу у США та країнах Європи. Західні уряди закликали Пекін не підтримувати військові зусилля Москви та вплинути на РФ, щоб вона припинила війну. Однак подібні заклики мало що зробили для стримування зближення Пекіна та Москви.