Мер Вишневого Ілля Діков у найближчі рік-півтора планував переїхати у нову сучасну будівлю міської ради. Проте будівництво 4-поверхового приміщення мерії під приводом розміщення там ЦНАПу за 193 млн грн у м. Вишневому під Києвом скасовується. Цікаво, що ЦНАПи у Вишневому відкривали у 2016-му та 2017 роках.
Після обурення людей, петиції, звернень до Держаудитслужби та відповідного аудиту все закінчилося розірванням договору з підрядником.
На майже 200-мільйонній закупівлі виявили завищення цін, а саме будівництво нового приміщення для мерії, коли є гостра потреба у відбудові житла для людей, зараз не на часі.
Антикорупційний центр ІЗІ виявив завищення цін на 7 млн грн, з яких лише на арматурі — 4,9 млн і ще понад 2 млн грн — на дверях і блоках. Про завищення у 5 млн грн повідомляють і «Наші гроші».
Зокрема, майже вдвічі дорожче планували заплатити за арматурну сталь, ринкова ціна якої — 33 тис. грн/тонна, а кошторисна — понад 53 тис. грн. Двері для укриттів у кошторисі врахували по 336 тис. грн за штуку, тоді як на ринку вони коштують удвічі дешевше — близько 149 тис. грн. Газобетонні блоки планували закупити по 5,3 тис. грн, тоді як їхня справжня ціна — 3,2 тис. грн. Тільки на кабелі могли б переплатити 300 тис. грн (див. скрін 1 і скрін 2).
Закупівлі по-багатому
Не лише «подвійними» цінами відзначилися у Вишневому. У новій будівлі замість старого кінотеатру планували влаштувати «центр культурного життя»: мерію—ЦНАП—музей—буфет. Для буфету хотіли придбати професійну кавоварку за 167 тис. грн, грилі, мікрохвильовки й вафельниці майже по 20 тис. грн та інше обладнання.
Шість модульних кухонь, очевидно, передбачалися для кабінетів керівництва. Тільки комплект меблів для одного кабінету керівника коштував би понад 250 тис. грн.
Переможцем торгів стало ТОВ «Максима Буд», що запропонувало ціну лише на 4 тис. грн нижчу від очікуваної. 10 листопада КП «Головне управління комунального господарства» Вишневої міської ради уклало договір із підрядником. Раніше ж ТОВ «Максима Буд» вже виконувало менші підряди в міської ради на ремонт зливової каналізації.
Уже 23 листопада договір розірвали. Формальна причина — технічна помилка з боку проєктанта ТОВ «Проєктна компанія «Інжгруп» під час розрахунку очікуваної вартості предмета закупівлі.
Однак виявили «технічну» помилку лише тоді, коли на запит Держаудитслужби у рамках моніторингу закупівлі розпорядник коштів мав надати підтверджуючі документи із обґрунтуванням закупівлі.
«Листом вих. 01-2311/23 від 23 листопада 2023 року, керівником проєктної організації ТОВ «Проєктна компанія «Інжгруп» було повідомлено про допущену технічну помилку під час розрахування очікуваної вартості предмета закупівлі. На підставі чого, додатково вважаємо за необхідне повідомити щодо розірвання Договору підряду №1-АБ від 10.11.2023 року через виявлені неточності (невідповідності) під час проведення процедури закупівлі, результатом проведення якої стало укладення договору підряду №1-АБ від 10.11.2023 року. В результаті чого було досягнено між сторонами згоди щодо розірвання договору підряду №1-АБ від 10.11.2023 року. Відповідна інформація та документи будуть оприлюднені в електронній системі закупівель», — йдеться в поясненні замовника (див. скрін 3).
Фактично вину за завищення цін переклали на проєктанта, який на замовлення цього ж комунального підприємства розробив проєкт.
Як замовникам і підрядникам усе сходить з рук
Типовим результатом виявлення завищених цін у тендерах або закупівлях «не на часі» є лише розірвання договорів і можливе повернення коштів. Так було з барабанами, овочерізками, стадіонами, так сталося з мерією у Вишневому. Тільки «яйця по 17» через вплив на політичну репутацію закінчилися для міністра оборони Резнікова звільненням. Адже йшлося про фактичні проплати, а не про планові.
Попри те, що у подібних закупівлях виявляють суттєві націнки та явні корупційні сигнали, замовникам і підрядникам не світить відповідальність. Звісно, у разі своєчасного розірвання договорів із обґрунтуванням «технічних» помилок чи відсутності потреби в закупівлі.
Проте такі випадки завищень цін і необґрунтованих закупівель викликають роздратування в суспільстві, розчарування у військових і б'ють по іміджу країни.
Як зупиняти закупівлі, які «не на часі»?
У нашій ситуації, коли фактично всю відбудову і ремонти фінансують міжнародні партнери, важливішими є попередження та зупинка необґрунтованих закупівель.
Це означатиме, що в Україні є громадський контроль і діють антикорупційні органи.
Моніторинг тендерів на Prozorro та дослідження зв’язків у Youcontrol або інших платформах можуть стати корисними, особливо коли при виявленні порушень повідомляти відповідні органи.
Це можна зробити безпосередньо в закупівлі на Prozorro, натиснувши «Інформувати про порушення». Але більш дієвим способом є інформування про порушення у закупівлях напряму ДАСУ, залишивши звернення за звичайною гугл-формою.
Адже, попри те, що будівництво мерії у Вишневому призупинено, це не означає, що через певний час замовник знову не повернеться до цього тендеру. Тому громадський контроль за витратами у війну, а також пріоритетністю використання коштів відбудови має бути сильним.