Більше ніякої агресивної реклами «айкосів» та е-сигарет

ZN.UA Опитування читачів
Поділитися
Більше ніякої агресивної реклами «айкосів» та е-сигарет © depositphotos/Soifer

В Україні куріння електронних сигарет набуло масштабів епідемії. До того ж, якщо порівняти дослідження щодо поширеності електронних пристроїв для куріння серед дітей і дорослого населення, то виходить, що електронні сигарети — це переважно «дитячий» продукт.

Так, за даними дослідження, проведеного КМІС у квітні цього року, лише 3% дорослого населення є споживачами електронних сигарет. При цьому серед дітей віком від 13 до 15 років майже кожен п’ятий курить електронні сигарети. Примітно, що серед дорослого населення найбільша поширеність е-сигарет у віковій групі 18–29 років (10%), тобто якраз серед вчорашніх неповнолітніх.

Така ситуація склалася через відсутність своєчасного врегулювання електронних пристроїв для куріння, яке громадськість відстоювала з 2015 року. У той момент, як в Україні з 2012-го було повністю заборонено рекламу звичайних сигарет і поза законом стало куріння у визначених громадських місцях, тривалий час не існувало жодних заборон щодо електронних пристроїв для куріння. До 2021 року легальним було навіть продавати їх неповнолітнім. Виробники електронних пристроїв для куріння міцно захопили ринок за цей час, використовуючи агресивне просування, продуману рекламу та різноманітність у смаках е-сигарет.

З 11 липня 2023 року нарешті набирають чинності зміни до закону №2899-ІV, які зможуть стримати агресивний наступ тютюнових корпорацій на українських дітей і молодь.

Заборона реклами

З 11 липня 2023-го на території України вводиться заборона реклами пристроїв для нагрівання тютюну (так звані айкоси, гло та інші), електронних сигарет, картриджів і рідин до них.

Разом із рекламою забороняється стимулювання продажів е-сигарет, рідин до них і пристроїв для нагрівання тютюну: їхні виробники не зможуть бути спонсорами жодних заходів чи спільнот. Забороняється безоплатна роздача та обмін цих виробів, адже такі дії мають на меті покращити пізнаваність брендів. Не можна буде продавати електронні пристрої для куріння у наборах з іншими товарами. Реклама під час розважальних заходів, на транспорті, в Інтернеті тепер також поза законом.

Порушення вимог закону каратимуться штрафом 30 тис. грн за кожен факт реклами на окремому рекламному носії або за кожний окремий захід із метою стимулювати продажі. У разі повторного порушення протягом року штраф сягатиме 50 тис. грн. Контроль щодо дотримання заборони реклами покладено на Держпродспоживслужбу. Повідомити про порушення може кожен з допомогою електронної форми.

Варто зазначити, що після заборони реклами звичайних сигарет 2012 року, завдяки комплексним антитютюновим зусиллям, поширеність щоденного куріння серед дорослих за сім років знизилася на 20% (з 25% 2010-го до 20% 2017 року). А серед дітей поширеність теперішнього куріння знизилася аж на 40%.

Крок до євроінтеграції

Заборона рекламування тютюнових виробів також є важливим кроком на шляху приведення українського законодавства до європейських норм, починаючи з Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну, яку було ратифіковано Україною ще 2006 року, а також згідно з положеннями Угоди про асоціацію з ЄС. Остання містить зобов’язання України наблизити законодавство у сфері боротьби проти тютюну до європейського, що передусім означає імплементацію антитютюнової Директиви 2014/40/ЄС, а також опосередковано Директиви «аудіовізуальних медіапослуг» 2010/13/ЄС. У цих документах заборона реклами тютюнових і нікотинових виробів є важливою частиною боротьби з тютюновою епідемією та ефективним способом попередити та запобігти вживанню таких виробів дітьми.

Ароматизовані сигарети мають зникнути через рік

З 11 липня цього року припиниться виробництво та імпорт для продажу в Україні ароматизованих сигарет і рідин до е-сигарет. Слід відзначити, що для електронних сигарет це практично всі наповнювачі. Не можна додавати у будь-який із компонентів сигарет ароматизатори, як-от фільтр, папір, пакування, капсула та інше. Винятком є виробництво подібних товарів на експорт.

У опитуванні, проведеному КМІС у квітні цього року, 50% споживачів е-сигарет зазначили, що вживають їх через приємний смак або запах. Смертельна продукція не має асоціюватись із солодощами.

Ще рік продавці мають право розпродавати залишки, тому поступово, але не пізніше як через рік ароматизовані сигарети або рідини до е-сигарет зі смаками зникнуть із продажу. З 11 липня 2024 року в Україні буде повністю припинено роздрібний продаж тютюнових виробів зі смаковими добавками. Штраф за порушення закону становитиме 20 тис. грн, а у разі повторного порушення протягом року — 50 тис. грн.

Що далі?

Запроваджені норми давно на часі. Наступним кроком має стати повна заборона викладки сигарет у місцях торгівлі, а інформація про наявний асортимент друкуватиметься чорними літерами на білому аркуші. Переглянути пачку за необхідності споживач зможе, попросивши у продавця. Такі норми запроваджено у багатьох країнах світу, серед яких Австралія, Канада, Велика Британія, Ірландія, Норвегія, Сінгапур та інші.

Тютюнова індустрія маніпулює законодавством і використовує такий інструмент, як рекламна викладка тютюнових виробів у місцях торгівлі. Тютюнові вироби мають спеціальне оформлення. Розміщуються на рівні дитячих очей, наприклад, до одного метра, поряд із солодощами, іграшками. Дитина спочатку дивиться на них, а потім на пачку, якої їй чомусь не купують, але з часом інтерес тільки зростає. Діти, котрі бачать сигарети у вітринах магазинів, на 64% більш схильні почати курити.

Українці виступають за такі перспективні норми посилення антитютюнового законодавства. Згідно з опитуванням, проведеним КМІС у травні 2022 року, 81% українців підтримують заборону видимого розміщення пачок тютюнових виробів у магазинах.

Чому це завжди актуально

Щорічно від хвороб, спричинених курінням, в Україні помирає близько 130 тисяч осіб. У масштабах світу цифра сягає восьми мільйонів людей. Посилення антитютюнових норм має на меті зберегти людські життя. Крім того, варто пам’ятати, що транснаціональні тютюнові корпорації безпосередньо допомагають країні-агресорці продовжувати війну. За інформацією Київської школи економіки, три з чотирьох найбільших тютюнових корпорацій (Philip Morris, Japan Tobacco International та British American Tobacco) продовжують роботу в Росії. За 2022 рік разом тютюнові компанії-колаборанти сплатили до військового бюджету країни-агресорки 19,5 млрд дол. США. За ці кошти ворог може виробити близько 19 500 ракет «Калібр», якими обстрілює міста України, або скласти 6500 танків Т-72.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі