Затихають останні кола на воді, спричинені зміною менеджменту АСК «Укррічфлот». Сьогодні вже не викликає сумнівів, що колишній президент компанії Павло Підлісний і колишній віце-президент Михайло Антипенко відсторонені від керівництва компанією абсолютно законно.
Це рішення було прийняте правлінням і спостережною радою АСК «Укррічфлот», чиї засідання відбулися 18 і 20 серпня відповідно. Екстрені засідання правління і спостережної ради були зумовлені тим, що 17 серпня представники Державної виконавчої служби в супроводі працівників міліції усунули Павла Підлісного і Михайла Антипенка від керівництва компанією «Укррічфлот». Підставою для цього стали розслідування, що їх провели стосовно цих осіб у зв’язку із здійсненими раніше операціями з акціями «Укррічфлоту».
Нагадаємо, що на початку серпня поточного року ДКЦПФР оголосила про порушення законодавства про цінні папери і господарські товариства при операціях з обміну акцій судноплавної компанії «Укррічфлот» (Київ) на акції інших компаній у 2003—2005 роках.
У липні акціонери «Укррічфлоту» направили звернення до Генеральної прокуратури України, в якому просили розслідувати факти передачі на баланс іноземних компаній суден, побудованих АСК «Укррічфлот» на позикові кошти ЄБРР. У зверненні зазначалося, що в діях керівництва АСК щодо передачі суден під іноземний прапор можуть бути ознаки втечі від оподаткування, а в гіршому разі — це ще одна схема виведення активів «Укррічфлоту» на приватні компанії.
Напередодні жовтневих зборів акціонери планують вивчити діяльність колишнього менеджменту, пов’язану з закупівлями товарів і наданням послуг для потреб компанії, так само, як і з наданням послуг оренди з боку «Укррічфлоту».
Цікаво, що, за даними ТОВ «Акціонер-Річфлот-реєстратор», який веде реєстр власників іменних цінних паперів АСК «Укррічфлот», на цей час Павло Підлісний є власником усього п’яти простих іменних акцій, а Михайло Антипенко — 18 акцій із майже 8 млн. акцій компанії. Весь масив цінних паперів, який приписували Підлісному й Антипенку, тепер їм не належить.
Як повідомило наприкінці серпня агентство «Українські новини», інвестиційна компанія «Велес Капітал» в інтересах групи інвесторів акумулювала понад 70% акцій АСК «Укррічфлот». Скуповування акцій розпочалося в 2006 році і тривало більше року. Акції «Укррічфлоту» скуповувалися в інтересах акціонерів Містобанку й акціонерів компанії «Енергетичний стандарт». Решта акцій розосереджені серед 70 тис. фізичних осіб.
На цей час якихось законних важелів впливу на компанію Підлісний і Антипенко не мають. Простіше кажучи, два наймані менеджери не погоджуються зі своїм звільненням. Спроби цих осіб повернутися на підприємство, якби вони були хоч трохи серйозними, потягнули б на класичне рейдерство.
Трудовий колектив скоріше задоволений зміною власників і менеджменту.
Чинником спокою стало і те, що виконувачем обов’язків президента компанії призначено Михайла Чубая — людину, котру в «Укррічфлоті» добре знають і якій довіряють. Він — старожил річкового пароплавства і «Укррічфлоту», працює в компанії з 1974 року. До призначення в.о. президента обіймав посаду комерційного директора компанії.
Уже в перший місяць роботи новому керівництву й акціонерам удалося виявити багато фінансових резервів. Зокрема, представники компанії вважають істотно завищеними закупівельні ціни за цілою низкою контрактів. В інших випадках заниженими є ціни на послуги, які «Укррічфлот» надавав іншим фірмам; переважно це договори оренди кораблів і портових територій. Сумнів викликає сам факт надання послуг за рядом договорів, підписаних Підлісним із фірмами-«одноденками».
Джерело в компанії припускає, що акціонери «Укррічфлоту» можуть звернутися до Генеральної прокуратури, якщо підозри фахівців компанії виявляться обгрунтованими.
Втім, основна мета акціонерів — не виявлення недоліків колишнього керівництва, а розвиток компанії. Розпочалася розробка планів середньострокового розвитку, відповідно до яких протягом трьох років інвестори мають намір значно збільшити частку «Укррічфлоту» на ринку і дохідність компанії.
Довідка
АСК «Укррічфлот» є найбільшим морським і річковим перевізником України. Їй належать Дніпропетровський, Запорізький, Миколаївський, Херсонський і Чернігівський річкові порти, Запорізький і Херсонський суднобудівно-судноремонтні заводи. У компанії — понад 200 суден, третина з яких здійснюють морські перевезення.
«Не шукайте сенсацій в «Укррічфлоті», — закликає його новий керівник Михайло Чубай
— В якому режимі зараз працює «Укррічфлот»? — поцікавилися ми у Михайла Павловича.
— «Укррічфлот», у тому числі й столичний офіс підприємства, працює в звичайному режимі, виконує планові показники. Тож кадрові зміни в керівництві не вплинули ні на безпеку руху суден, ні на закупівлю палива і необхідних для наших суден послуг. Ми виконуємо усі свої зобов’язання, у банківських операціях збоїв теж немає. Трудовий колектив, команди наших кораблів і наших партнерів можуть не хвилюватися: «Укррічфлот» був і залишається відповідальним підприємством. Судна, які перебувають в рейсах або готуються до них, забезпечені всім необхідними.
— Яке завдання є на сьогодні пріоритетним для компанії?
— Головне завдання — це збільшення частки на ринку перевезень. Сьогодні на «Укррічфлот» припадає близько 50% від загального обсягу перевезень, здійснюваних усім морським і річковим транспортом України. Вважаю, нам під силу цю частку збільшити. Насамперед за рахунок збільшення перевезень на Дунаї, а також за рахунок зростання обсягів морських перевезень середньої дальності. Ми можемо і повинні конкурувати з Українським Дунайським пароплавством і середземноморськими перевізниками. Тому перед «Укррічфлотом» на найближчі п’ять років стоїть завдання значно збільшити обсяги морських і дунайських перевезень, особливо на внутрібасейнових лініях.
Крім того, необхідно оживити круїзний бізнес. Принаймні передумови для цього є — в останні роки попит на ці послуги значно зріс.
Читачі, напевно, знають, що «Укррічфлот» — єдина українська компанія, яка поповнює флот новими суднами. У співробітництві з Європейським банком реконструкції і розвитку побудовано сім суховантажних суден на верфях Румунії і розпочато будівництво серії з десяти суден у Миколаєві. Саме в будівництві нового флоту полягає наша конкурентна перевага перед іншими перевізниками, адже головна проблема українських судноплавних компаній — це старіння флоту. В Україні середній вік суден уже перевищив 23 роки. Тоді як у країнах Центральної і Східної Європи цей показник становить 20 років, у розвинених країнах — 11, тих, що розвиваються, — 13 років.
Далі. Компанія має завершити спорудження елеватора і зернового комплексу в Херсонському порту. Ми покладаємо на цей комплекс великі надії. Сподіваюся, його запуск істотно збільшить доходи, а також рентабельність підприємства. Якщо все буде нормально, то незабаром ми почнемо будівництво такого самого елеватора в Дніпропетровському річковому порту та універсального вантажного комплексу з переробки зерна, феросплавів та інших вантажів у Запорізькому річковому порту.
— Зміна керівництва підприємства якось позначилася на трудовому колективі?
— Працівники компанії приходять на роботу і працюють. Тож, на мій погляд, жодних особливих проблем не виникло.
Уже в перший місяць після зміни керівництва вдалося виявити чимало прихованих фінансових резервів. Тому вже зараз є можливість підвищити на 10—15% заробітну плату більш як 8 тис. працівників компанії.
Хоча кадрова проблема, безумовно, загострюється, і зараз наша мета — призупинити відплив кадрів в офшорні судноплавні компанії. З одного боку, переманюючи наших співробітників, західні компанії визнають їхній професіоналізм. Це не може не тішити. Але водночас я розумію, що підприємство, з якого йдуть найкращі люди, не має майбутнього. Тому в найближчі кілька місяців ми подумаємо над тим, як мінімізувати плинність кадрів, і розробимо детальний план необхідних заходів.
— Днями представники «Укррічфлоту» дали прес-конференцію з приводу спроб колишніх керівників компанії розхитати ситуацію. Можливо, звільнення Підлісного не є остаточним рішенням?
— «Укррічфлот» — акціонерна компанія. Компанія без єдиної державної акції от уже з 1993 року. Її керівними органами є виключно правління і спостережна рада. Ці органи одноголосно ухвалили рішення про відсторонення президента і віце-президента компанії й одноголосно призначили на їхні місця нових менеджерів, які виконуватимуть посадові обов’язки до загальних зборів акціонерів, призначених на 12 жовтня. Збори акціонерів підтвердять повноваження нового керівництва. І навряд чи акціонери змінять свою позицію.
Хочу звернутися до державних і правоохоронних органів, зокрема до Генеральної прокуратури, а також до суддів із проханням: не треба шукати в «Укррічфлоті» сенсацій у зв’язку зі зміною керівництва. Не потрібно всерйоз сприймати заяви колишніх менеджерів. Жодних підстав оскаржити своє звільнення у них немає. Не сприймайте чиїсь бажання за дійсність.