Днями Європейська комісія оприлюднила проєкт Регламенту про створення окремого спеціального інструменту задля підтримки фінансування потреб відбудови України з індикативним фінансуванням до 50 млрд євро на період 2024–2027 років — Ukrainian Facility.
Передумови ухвалення рішення про створення Українського фонду
Пропозиція про створення Українського фонду надійшла саме перед початком міжнародної Конференції з питань відновлення України, яка проходить цьогоріч у Лондоні (Велика Британія) 21–22 червня.
Створення такого механізму відбувається у межах перегляду довгострокового бюджету ЄС — багаторічної фінансової програми (Multiannual Financial Framework, MFF) на 2021–2027 роки.
Потреба у зміні пріоритетів фінансування бюджету ЄС назріла давно та спричинена кількома факторами, такими як повномасштабне вторгнення Росії в Україну, міграція, боротьба з наслідками пандемії та інфляції, подолання економічної та енергетичної криз. З цією метою Єврокомісія вийшла з пропозицією внести зміни до поточного бюджету, однією з яких є створення Українського фонду.
Що таке Ukrainian Facility?
Фонд є спеціальним інструментом, керованим Єврокомісією, який покликаний забезпечити короткострокове та середньострокове фінансування потреб України на відновлення та реконструкцію впродовж 2024–2027 років. Створення такого інструменту забезпечує стабільне, передбачуване фінансування, що позитивно впливатиме на макрофінансову стабільність держави.
Крім цього, кошти, що надаватимуться в межах Ukrainian Facility, сприятимуть впровадженню ключових реформ задля швидкого вступу до ЄС, переходу до зеленої, цифрової та інклюзивної економіки.
Структура Ukrainian Facility
У рамках першого компонента уряд України повинен підготувати План відновлення, реконструкції та модернізації країни (Ukraine Plan) і деталізувати реформи та інвестиції, які він має намір здійснити в рамках процесу вступу до ЄС. Кошти за цією складовою Інструменту надаватимуться на основі виконання Плану. Акцент буде зроблено на реформі державного управління, належному врядуванні, верховенстві права, боротьбі з корупцією та раціональному управлінні фінансами.
Другий компонент підтримки призначений для залучення та мобілізації державних і приватних інвестицій з метою відновлення та реконструкції України на підтримку реалізації Плану. Він доповнить усі існуючі інструменти підтримки України, такі як змішане фінансування та гарантії, з можливістю розширення, коли це дозволятимуть умови. ЄС також зобов’язується створити спеціальну Гарантійну установу для України.
Останній із компонентів є технічною допомогою та іншими засобами підтримки, включно з мобілізацією досвіду щодо реформ, підтримкою муніципалітетів, громадянського суспільства та інших форм двосторонньої допомоги, які зазвичай доступні для країн у рамках Інструменту підготовки до вступу (IPA). Також надаватиметься підтримка для досягнення цілей Плану відновлення України. У рамках цього компонента можливе фінансування інших ініціатив, у тому числі на забезпечення дотримання міжнародного права щодо злочинів, скоєних Росією на території України.
Особливості фінансування Ukrainian Facility
Механізм частково замінить існуючу двосторонню підтримку, що нині надається Україні. Мова йде про пакет макрофінансової допомоги+ на 18 млрд євро (MFA+), а також про Інструмент сусідства, розвитку та міжнародного співробітництва NDICI. Щодо останнього програми, які вже прийнято в рамках NDICI, продовжать працювати, але після набрання чинності Регламентом про Ukrainian Facility нова двостороння допомога в рамках NDICI надаватися не буде. Інші інструменти фінансової допомоги будуть доступними Україні й надалі.
Новизна Ukrainian Facility порівняно з нині діючим пакетом макрофінансової допомоги+ полягає у тому, що фінансування спиратиметься на запропонований урядом України План з відновлення, який пов’язуватиме виділення коштів із здійсненням галузевих і структурних реформ, у такий спосіб забезпечуючи узгоджене середньострокове бачення очікуваних заходів відновлення, реконструкції та модернізації, тісно пов’язаних із перспективою вступу до ЄС.
План включатиме умови, пов’язані з:
- основними вимогами, які були присутні і в MFA+ (макрофінансова стабільність, бюджетний нагляд, управління державними фінансами тощо);
- галузевими та структурними реформами.
Виплати відбуватимуться згідно з фіксованим квартальним графіком на основі платіжних запитів, поданих Україною, і після перевірки Європейською комісією задовільного виконання відповідних умов.
Гранти на компоненти Ukrainian Facility акумулюватимуться з допомогою нового спеціального інструменту Ukraine Reserve. Резервний фонд має акумулювати щорічно щонайменше 2,5 млрд євро. У межах другого та третього компонента Ukrainian Facility гранти надаватимуться на основі поданих проєктів.
Позики будуть гарантовані коштом резервного капіталу, подібно до фінансування в рамках поточного пакета макрофінансової допомоги+. Позики надаються на дуже пільгових умовах з максимальним періодом погашення у 35 років і початком виплати основної суми боргу не раніше 2034 року. Крім цього, у період з 1 січня 2024 року по 31 грудня 2027 року витрати на сплату відсоткових ставок покриватиме ЄС.
Механізм також відкриває можливість використовувати внески інших донорів. Скеровування внесків іншими донорами має ґрунтуватися на роботі мультидонорської платформи координації допомоги G7.
Також можуть бути використані доходи, отримані від заморожених російських активів, як внесок у відновлення та реконструкцію України.
Прозорість і підзвітність використання коштів
Ukrainian Facility буде системою заходів для забезпечення прозорості, аудиту та контролю, компоненти якої міститимуться як в ЄС, так і в Україні.
По-перше, у рамках реформ, передбачених Планом відновлення України, мають бути суттєво вдосконалені системи аудиту та контролю української держави.
Україна також повинна створити систему моніторингу, і від нашої країни очікують, що вона щорічно звітуватиме перед Комісією про виконання частини Плану. Це включатиме звітування про систему внутрішнього контролю України та про будь-які суми, які були неналежним чином сплачені або використані не за призначенням і зрештою повернуті ЄС. Пропорційні вимоги до звітності будуть до одержувачів фінансування Союзу, які отримали кошти в рамках другого та третього компонентів Ukrainian Facility.
Україна додатково буде зобов’язана оприлюднювати дані про фізичних та юридичних осіб, які отримують фінансування, що перевищує еквівалент 500 тис. євро, для реалізації реформ та інвестицій, зазначених у Плані.
По-друге, Європейській комісії буде надане право перевірки проєктів щодо виконання Плану в будь-який момент проєктного циклу.
Комісія укладе рамкову угоду з Україною щодо впровадження Ukrainian Facility з обов’язковими домовленостями щодо управління, контролю, нагляду, моніторингу, оцінки, звітності та аудиту коштів, а також щодо заходів із запобігання та розслідування порушень, шахрайства, корупції та конфлікту інтересів.
По-третє, утворюється спеціальна незалежна аудиторська рада, яка допомагатиме Комісії, регулярно звітуючи про використання коштів, витрачених на досягнення цілей Фонду, і надаючи рекомендації Україні.
Що далі?
Проєкт пропозиції Європейської комісії щодо утворення Ukrainian Facility має бути розглянутий Європейським парламентом та Радою ЄС у пакеті з іншими пропозиціями щодо перегляду багаторічної фінансової програми.
Після ухвалення Україні буде запропоновано подати свій План відновлення із зазначенням реформ та інвестицій, які вона має намір здійснити.
Після оцінки Плану Європейська комісія запропонує Раді ЄС прийняти його і встановить умови, які має виконати Україна для отримання підтримки.
Європейському парламенту та Раді ЄС пропонується терміново розглянути цю пропозицію та ввести її в дію з початку 2024 року.
Підготовка Україною Плану та обговорення між Європейською комісією та Україною почнуться паралельно, аби План міг відповідати вимогам Регламенту та бути швидко затвердженим після набрання ним чинності.