Це словосполучення порівняно недавно ввійшло в ужиток українських споживачів телекомунікаційних послуг: телефонувати в інші країни за «смішними» цінами настирливо закликають нас численні рекламні матеріали в метро, на вулицях, на радіо та телебаченні. Те, що раніше могло викликати захоплення і подив, нині стає звичним і повсякденним. І в цій доступності надання послуги міжнародного й міжміського зв’язку з використанням відкритої Інтернет-мережі криється, на наш погляд, основний недолік IP-телефонії українського зразка — надання послуги з неконтрольованою і непрогнозованою якістю.
Обіцяємо не надто стомлювати читачів складними технічними термінами. Підкреслимо лише, що організація й побудова мережі передачі голосових і факсимільних повідомлень із використанням Мережі —досить трудомісткий і дорогий процес, який має різноманітні технологічні, наукові, юридичні аспекти.
Є дві взаємозалежні позиції, за якими можна судити про переваги IP-телефонії.
З погляду бізнесу, ця технологія дозволяє зменшити витрати на зв’язок. За рахунок чого це стає можливим?
Відомо, що при використанні IP-технологій передача голосу здійснюється каналами Інтернет, та не це є прямою причиною здешевлення зв’язку. Насправді вартість каналів Інтернет порівнянна з вартістю звичайних каналів зв’язку. Реальне здешевлення відбувається за рахунок двох аспектів. Перший — це можливість стиснення голосових даних.
Приміром, звичайна голосова смуга в каналах зв’язку займає 64 кілобіти в секунду. В IP-каналах при використанні сучасних алгоритмів компресії залежно від настройки голос займає 12 кілобіт в секунду й менше.
Друге — нижча вартість кінцевого устаткування. На шляху проходження пакетів інформації про голосовий сигнал не використовується дороге устаткування, що стало вже традиційним для міжнародної та міжміської телефонії (телефонні комутатори). У цій високоякісній технології використовуються відносно недорогі комутатори-маршрутизатори.
Ось чому, користуючись перевагами IP-телефонії, клієнт практично без втрат якості зв’язку скорочує свої витрати на міжнародні переговори.
Якщо говорити докладніше про особливості роботи компанії ФАРЛЕП, то послуги IP-телефонії стали доступними її абонентам із травня минулого року.
Тарифи на цю послугу для абонентів компанії нині становлять:
Останнім часом технології VoIP (Voice-over-IP) як одна зі сфер ринку телекомунікацій розвиваються найдинамічніше у світі. Природно, що дедалі більше корпоративних клієнтів в Україні також виявляють зацікавлення у вирішенні серйозних бізнес-завдань із використанням нових економічних та гнучких технологій, як-от: можливість побудови корпоративних мереж VPN, високошвидкісний доступ в Інтернет, здешевлення міжнародного та міжміського зв’язку, можливість недорогого голосового зв’язку між підрозділами підприємства за фіксованих витрат.
Ці завдання вирішуються, зокрема, таким чином: між Інтернет-провайдером і офісами клієнта, незалежно від їх територіального розміщення, організуються високошвидкісні лінії зв’язку і до 2 Мегабіт у секунду, якими можна організувати одночасно понад 100 голосових каналів.
З огляду на той факт, що зазначене одночасне завантаження каналу навіть для великих українських підприємств виявляється надмірним, потужність каналу, яка залишилася незадіяною, можуть використовувати для передавання даних (Інтернет-корпоративна мережа).
Для організації IP-мережі в офісах фірм ставиться спеціальне устаткування, яке називається VoIP Gateway, або шлюз (приміром, CISCO MC 3810, CISCO 1750, Vocaltek, Lucent), що підключається до офісної АТС і стає доступним для всіх користувачів в офісі.
Взагалі шлюз — це основна й невід’ємна частина архітектури IP-телефонії, яка безпосередньо з’єднує телефонну мережу з мережею IP. Саме завдяки йому забезпечуються відповідь на виклик абонента, з’єднання з іншим віддаленим шлюзом, з’єднання з абонентом, який викликається, стиснення, пакетування і відновлення голосу (чи факс-сигналу).
Технології ці нові, і їх об’єктивна вада, як і будь-якої нової сервісної пропозиції на ринку, — відсутність уніфікації устаткування та стандартизації технологій. Тільки останнім часом стали пропонуватися стабільні вирішення, і це тим більш важливо, що IP-технології не вичерпуються лише передаванням голосу на далекі відстані.
Орієнтуючись насамперед на досягнення якості зв’язку, ФАРЛЕП із часу свого заснування інвестує великі кошти в будівництво волоконно-оптичних ліній зв’язку, використовує напрацювання власної науково-виробничої бази, постійно удосконалює використовуване устаткування.
Оскільки пакетні мережі найгнучкіші і підготовлені до задоволення дедалі більшого попиту, включаючи передачу відео-даних, голосу,— перспектива їх широкого використання очевидна. В міру вдосконалення технологій передавання голосу в пакетних мережах (не обов’язково IP) можна прогнозувати значне збільшення трафіка, у тому числі й міжнародного. Окремо зазначимо, що уніфікація технологій неминуче веде до зниження собівартості IP-телефонії, особливо за умови інтеграції послуг зв’язку в одного оператора, яким і є ФАРЛЕП.
Специфіка українського ринку IP-телефонії в тому, що, як правило (і всі вже до цього звикли), пропонується передоплатний сервіс у вигляді карток доступу до послуги. При цьому справді використовується IP-технологія, але все-таки прямої відповідності немає. Для споживача IP — це ширше поняття, яке поєднує кілька видів з’єднання: не лише з іншим телефоном, а й з іншим комп’ютером чи взагалі типу «комп’ютер-комп’ютер».
Компанія ФАРЛЕП, на відміну від інших постачальників IP-телефонії, пропонує новий вид доступу у вигляді послуги «910», де міжнародний зв’язок нашим абонентам надається в кредит. При цьому збір статистики й ідентифікація з’єднання відбувається за номером телефону абонента, а оплата — за фактом користування послугою.
Водночас існує і передоплачений сервіс IP-мережі — картки для міжнародних і міжміських розмов. Емітовано картки доступу до IP-телефонії «Х.10», які можуть бути використані в 11 найбільших містах України, де є підрозділи ФАРЛЕП (Києві, Одесі, Львові, Донецьку, Дніпропетровську, Миколаєві), незалежно від типу АТС. У міру розвитку мережі, така можливість з’явиться й в інших регіонах.
Унікальною товарною пропозицією «Х.10» є пільговий напрямок за тарифом 0,2 у.о./хв., що визначається щомісяця (травень — США, червень — Польща, липень — Німеччина й т.п.).
Останнім часом гостро постало питання визначення статусу та місця послуг IP-телефонії серед інших їх видів у сфері телекомунікацій. Єдиного погляду поки що немає. Міжнародна телекомунікаційна спілка ідентифікує IP-телефонію як один зі способів передавання голосових сигналів поруч із традиційними.
У Євросоюзі цей статус на сьогодні не визначений. Частково IP-телефонія розглядається як далекий зв’язок (Long Distance Call), частково — як альтернативна послуга. У Росії послуги з застосуванням IP-технологій визнані телематичними, і їх ліцензування відбувається автономно від загальновідомих послуг зв’язку.
Що ж до України, то правила регулювання діяльності операторів IP-телефонії поки що на стадії обговорення. Немає певних законодавчих актів, які регламентують право надання таких послуг, відповідно немає й обмежень. Тому передбачити, визначити, що день прийдешній нам готує, поки що досить складно.
Проте сама необхідність ліцензування IP-послуги не викликає сумнівів. Насамперед, вирішення питань регулювання ринку важливе з погляду поліпшення якості надаваних послуг. Залежно від затверджених процедури та розміру ставки ліцензування, стане зрозуміло, яке майбутнє очікує IP-телефонію в Україні.
З другого боку, якщо ставка ліцензування перевищить усякі розумні межі, послуги дуже подорожчають і, не виключено, втратять цінову перевагу для клієнтів. При цьому багато невеличких компаній, які пов’язують свої надії з IP-телефонією, змушені будуть перепрофілюватися або перейти під чиєсь впливове крило. Таким чином, із упровадженням ліцензування IP-послуг слід очікувати певного перерозподілу ринку зв’язку. Залишається також актуальним і питання, як при ліцензуванні IP-послуг враховуватимуться вже наявні ліцензії на міжміський і міжнародний зв’язок.
Телекомунікаційна компанія ФАРЛЕП працює в Україні з січня 1994 року. Її підрозділи розміщені в 11 найбільших містах країни.
Тепер компанія обслуговує 120 тис. номерів. Надається повний комплекс телекомунікаційних послуг:
- установка цифрових телефонів із місцевою міжміською й міжнародною комутацією;
- підключення Інтернет-телефону;
- корпоративне рішення на базі технологій FRAME RELAY, VPN, TCP/IP;
- Інтернет;
- прямий доступ в Інтернет (без логіна та пароля) — послуга «990»;
- IP-телефонія — послуга «910»;
- дебетові картки доступу до глобальної мережі Інтернет і IP-телефонії.
ФАРЛЕП — єдиний в Україні оператор зв’язку, який розвиває власне виробництво цифрових АТС системи ф-1500. Всім абонентам таких АТС надається цифровий телефонний зв’язок із можливістю 14 додаткових видів обслуговування.