Після СОТ. Нонсенс: після зниження імпортних мит і відпускних цін попит на автомобілі різко впав

Поділитися
Попри те, що ситуація на авторинку не настільки драматична, як на фондовому чи ринку житлової нерухомості, продажі, однак сигналізують про істотне охолодження попиту...

Попри те, що ситуація на авторинку не настільки драматична, як на фондовому чи ринку житлової нерухомості, продажі, однак сигналізують про істотне охолодження попиту. Ще на початку року купували все. Відвідувачі автосалонів буквально записувалися в черги на придбання іномарок із чергової запланованої до ввезення партії. Тільки в січні 2008 року в Україні було реалізовано 34 тис. іномарок. Це вдвічі більше, ніж у січні 2007-го.
Ринок-2008 оцінювався в 700 тис. реєстрацій. Чим не мрія автодилера, втілена в реальність?

Здавалося, в такій ситуації ледь не єдиним завданням для імпортерів було домогтися від закордонних постачальників легковиків збільшення квот на імпорт в Україну. Але за січнем настав лютий, потім березень... У липні, порівняно з липнем 2007 року, приріст продажів іномарок скоротився до 37%. А в серпні продажі практично не відрізнялися від торішніх — якісь 1—2%... І це при тому, що у зв’язку зі вступом України до СОТ, завдяки чому було знижено імпортне мито з 25 до 10%, всі продавці в результаті скинули відпускні ціни.

Зрозуміло, що річ тут не в сезонному затишші. І насичення ринку теж ні до чого. Адже якщо в Європі на кожну тисячу населення припадає 500—600 авто, то в Україні — поки що лише 160. Навіть Київ не дотягує до європейської насиченості — близько 300 авто. Скорочення темпів зростання автопродажів фахівці пов’язують з ускладненням іпотечного кредитування. Доходить до того, що деякі банки взагалі згортають програми кредитування. Таким чином банківська сфера стримує розвиток автомобільного ринку.

Скорочення іпотечного фінансування призводить до того, що попит на авто перекочовує в категорію відкладеного. У тому, що він існує, оператори ринку нітрохи не сумніваються. Не може ж бути так, щоб іще вчора автомашини продавалися дуже добре, а сьогодні раптом зовсім перестали. Нагадаємо, що торік зафіксовано майже 50-відсоткове зростання ринку. За оцінками експертів, щонайменше ще два-три роки ринок має розвиватися динамічно до досягнення насиченості в 200—230 авто на кожну тисячу населення. На цей момент наситяться ринки міст-мільйонників. І почнеться плавне «заповнення» іншої території.

На жаль, схоже, що без кредитування навіть ненасичений ринок не готовий розвиватися. Люди відчули, наскільки це зручно — брати автомобілі в кредит під нормальні відсотки. І, природно, ринок реагує на зміни.

За вісім місяців продано 426 тис. авто. З травня більше, ніж на 22%, ринок уже не зростає. Про прогнози в 700 тис. реєстрацій уже ніхто не мріє. Добре, якщо буде досягнуто рівня у 600—630 тис. авто і ринок зросте за рік на 20%.

У такій ситуації осінь і початок зими обіцяють дуже жорсткоконкурентну кон’юнктуру на вітчизняному авторинку. Дилери боротимуться за кожного потенційного клієнта. Наїжачаться і так звані сірі дилери. Адже не секрет, що в багатьох із них склади переповнені автомобілями, а гроші заморожені. Жорстка конкуренція призведе до знижок, агресивних способів залучення клієнтів. Тим більше що автомобіль — товар специфічний, він автоматично дешевшає з настанням нового року.

Оливи у вогонь можуть підлити нардепи, які, по-перше, мають намір, подолавши вето президента, відновити 25-процентне ввізне мито, а по-друге, змінити метод нарахування акцизу (їм хочеться, щоб він залежав не від обсягу двигуна, а від ціни авто). Якщо їм це вдасться, то й 600 тисяч реєстрацій на рік можуть стати утопією…

Коментар експерта

Максим Рабинович, директор зі стратегічного та корпоративного планування концерну «НІКО»:

— Ситуація неоднозначна. Складно сказати, що відбуватиметься на автомобільному ринку в подальшому, адже це прямо залежить від ситуації в країні в цілому. Звісно, що серпень був не зовсім вдалим для ринку, порівняно з аналогічним періодом минулого року чи навіть із липнем цього року. Гадаю, показовою буде ситуація у вересні, але поки що оптимізму вона не вселяє. У Києві, зокрема в нашій мережі, досить непогані продажі. І нас це тішить. Що ж до всієї України, то сезонного сплеску купівельної активності наразі немає. Однією з причин такої ситуації, на нашу думку, є жорсткіші умови споживчого кредитування.

Тим часом ринок досі не насичений до рівня розвинених країн, тож це лише тимчасове зниження динаміки. Гадаю, ринок вийде на заплановані операторами обсяги продажів, оскільки всі без винятку гравці ринку привезли машин у такій кількості, що можна було б очікувати невеличкого автомобільного буму.

При цьому вирішення проблем банківської сфери від операторів автомобільного ринку не залежить. Тому ми, крім взаємодії з банками, уже відкрили власну кредитну компанію «НІКО Капітал». З наступного року вона почне активно займатися споживчим кредитуванням у нашій дилерській мережі. У Києві вона вже почала роботу, причому досить успішно.

Поділитися
Помітили помилку?

Будь ласка, виділіть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter або Надіслати помилку

Додати коментар
Всього коментарів: 0
Текст містить неприпустимі символи
Залишилось символів: 2000
Будь ласка, виберіть один або кілька пунктів (до 3 шт.), які на Вашу думку визначає цей коментар.
Будь ласка, виберіть один або більше пунктів
Нецензурна лексика, лайка Флуд Порушення дійсного законодвства України Образа учасників дискусії Реклама Розпалювання ворожнечі Ознаки троллінгу й провокації Інша причина Відміна Надіслати скаргу ОК
Залишайтесь в курсі останніх подій!
Підписуйтесь на наш канал у Telegram
Стежити у Телеграмі