У травні минулого року на півдні Туреччини, всього за 60 кілометрів від сирійського кордону, танкер завдовжки з два футбольних поля заїхав до терміналу "Торос Джейхан", готовий забрати паливо. Завантажений 150 000 барелів газойлю — палива, яке майже не відрізняється від дизельного — корабель вирушив у триденну подорож до нафтопереробного заводу Motor Oil Hellas на півдні Греції.
Паливо нібито було турецьким. Афіни наполягають на тому, що вони не приймають вантажі з російським маркуванням, відповідно до заборони ЄС. Але нові дослідження і звіти показують, що це, швидше за все, була російська нафта, прихована новим маркуванням, повідомляє Politico.
Це частина ширшої тенденції, свідчать дані Центру досліджень енергетики та чистого повітря (CREA), Центру вивчення демократії (CSD), а також незалежні звіти Politico. Російська нафта, схоже, масово надходить до ЄС через Туреччину. І все це легально.
Ця схема стала можливою завдяки обхідному шляху в санкціях Брюсселя, який дозволяє ввозити в ЄС "змішане" паливо, якщо воно марковане як неросійське. Це прибуткова лазівка: дослідження показують, що вона принесла Москві до 3 мільярдів євро лише через три порти за 12 місяців після того, як ЄС заборонив російське паливо в лютому 2023 року.
"Туреччина перетворилася на стратегічний піт-стоп для російських паливних продуктів, що перенаправляються в ЄС, і приносить сотні мільйонів податкових надходжень до військової скарбниці Кремля", — каже старший аналітик з енергетики CSD Мартін Владимиров.
Цей обхідний шлях ілюструє креативні способи, якими Росія обходить санкції ЄС, щоб захистити свою торгівлю викопним паливом, яка становить майже половину бюджету Кремля і є життєво важливим каналом для його військової кампанії.
Частково проблема полягає у перевірках, які Брюссель використовує для забезпечення дотримання санкцій. Згідно з правилами ЄС, вантажі, що містять російське паливо, змішане з продуктами з інших країн, "можуть бути піддані санкціям залежно від частки російського компонента". Зазвичай ця частка визначається тим, чи зазнало паливо "суттєвої трансформації" — перетворення на абсолютно новий продукт — що, як свідчать дані, відбулося не в усіх турецьких портах.
Але на практиці, як зазначає аналітик Катона, перевіряється лише документ, в якому зазначається, звідки походить вантаж, так званий "сертифікат походження". Імпорт палива з російськими документами здебільшого є незаконним згідно із законодавством ЄС, але Туреччина просто переоформляє старі вантажі на нові.
Нагадаємо, що експорт із Туреччини до Росії різко впав за перші три місяці 2024 року. Торгівля Туреччини з Росією скорочується після тиску США.