Гарне і хороше, на жаль, часто виявляється найбільш уразливим. Саме по туризму, галузі, безперечно, корисній і приємній, шалена криза завдала більш ніж відчутного удару. Для вітчизняної індустрії мандрів 2009-й став найтяжчим за всі роки незалежності — практично одностайно стверджують експерти. За іронією долі, серед тих, хто постраждав найбільше, опинився один із найдинамічніших сегментів — M.I.C.E.-туризм.
Втім, перспективність ділового туризму — поза сумнівом. Принаймні у цьому переконаний комерційний директор компанії «TEZ TOUR Україна» Аркадій Маслов.
— З початку 2010-го ринок M.I.C.E.-туризму, хай не так швидко, як хотілося б, але все ж поступово відновлюється, — стверджує пан Маслов. — Говорити про серйозне поліпшення поки що зарано: адже втрати минулого року були дуже істотними — близько 50%. Однак, за нашими прогнозами, вже на кінець 2010 року ми зможемо вийти на обсяги 2008-го. Адже, попри вплив кризи, українські бізнесмени дедалі більше усвідомлюють доцільність проведення виїзних корпоративних заходів. Воно й зрозуміло: кожен долар, вкладений в організацію інсентив-туру, окупається багатократно. Тому і в нашій країні M.I.C.E.-туризм уже розглядається як дуже дієвий інструмент мотивації персоналу та партнерів, створення позитивного образу компанії серед її клієнтів.
Як і в докризові часи, найбільш затребуваними в українських M.I.C.E.-туристів залишаються «безвізові» країни — Туреччина і Єгипет, оскільки часто склад учасників заходу змінюється аж до самого вильоту повітряного судна. Досить важливу роль відіграє територіальна близькість цих держав: усього дві-чотири години польоту — і співробітники опиняються в неформальній обстановці на березі моря. Організувати ж такий захід «удома» не тільки значно клопітніше, а й дорожче. (Про «конкурентоспроможність» вітчизняного сервісу і згадувати не хочеться.)
— Попри складну економічну ситуацію, останні кілька років і в усьому світі, і в Україні керівники компаній широко використовують різні види навчання, заохочення та стимулювання своїх працівників або партнерів, — констатує директор «TEZ TOUR Україна» Йосип Андрик. — Безумовно, останні два роки компанії стали більш ощадливо використовувати бюджети, однак вони не відмовляються від ділових поїздок за кордон. Ми вважаємо, що сьогодні необхідність у M.I.C.E. тільки зросла. В непрості кризові часи бізнесменам потрібні ділові зустрічі, щоб укладати угоди, потрібні конференції, конгреси, щоб обмінюватися досвідом і знаходити нові можливості.
Англомовна абревіатура М.І.С.Е. складається з перших літер слів Meetings (зустрічі), Incentives (заохочувальні поїздки), Conferences (конференції), Exhibitions (виставки) і Events (події). Терміном «M.I.C.E.-туризм» позначають організацію виїзних корпоративних заходів, під час яких ділові зустрічі поєднуються з банкетами та розвагами. Це можуть бути професійні свята чи бізнес-семінари, науково-практичні конференції чи збори дилерів, тренувальні збори спортивних команд чи різного роду тренінги.