Проект урядової постанови «Про реалізацію експериментальних проектів у сфері містобудівної діяльності», яка по своїй суті дублює ухвалений парламентом, але не підписаний президентом Володимиром Зеленським закон про «містобудівну реформу» (законопроєкт №5655), містить корупціогенні фактори та потребує суттєвого доопрацювання. Такого висновку дійшло Національне агентство із запобігання корупції після проведення антикорупційної експертизи проекту постанови.
Зокрема, в НАЗК вказали на низку ключових корупціогених факторів ініціативи Міністерства інфраструктури, а саме:
- невідповідність нормам Земельного кодексу України та Закону України «Про Державний земельний кадастр» щодо обов’язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей (змін до них), встановлених містобудівною документацією на місцевому рівні, що, своєю чергою, зумовить зловживання у сфері земельних відносин та будівництва.
Так, за даними Держгеокадастру України, наповненість Державного земельного кадастру становить на разі лише 74%, тобто майже чверть земель країни перебуває поза земельно-кадастровим обліком. Їх відсутність в реєстрі може вказувати на фактичне самовільне їхнє захоплення.
- створено умови для незаконного будівництва та набуття права за декларативним принципом на будівництво об’єктів, розташованих у межах територій пам’яток культурної спадщини, історико-культурних заповідників, історико-культурних заповідних територій, зон охорони, охоронюваних археологічних територій, історичних ареалів населених місць.
Зокрема прописані правила розроблення проектної документації на будівництво регулювання звужують перелік випадків для обов’язкового погодження проектної документації на будівництво, визначений чинним законодавством, та створює умови для незаконного будівництва.
- встановлено непрозорі засади діяльності експертних організацій.
В НАЗК зазначають, що це матиме наслідком встановлення непрозорого механізму створення та діяльності експертної комісії, а також ризику корупційних зловживань.
- зазначається, що ДІАМ наділено дискредитаційними повноваженнями у частині встановлення суб’єктивних підходів під час блокування доступу державного реєстратора до Реєстру будівельної діяльності та визначення строку такого блокування.
В НАЗК рекомендують чітко визначити суб’єкта для забезпечення заходів з реєстрації права організації на здійснення експертної діяльності, а також впровадити дієві механізми забезпечення прозорості його роботи.
- передбачено надання можливості для надання державним реєстратором публічних послуг у сфері будівництва в умовах, коли відсутні документи чи дані про такі документи в Реєстрі будівельної діяльності, або приймати упереджені рішення щодо відмови у реєстрації права на виконання підготовчих/будівельних робіт, видачі дозволу на виконання будівельних робіт.
- дозволено унормування неправомірної дії державного реєстратора щодо невиконання отриманого судового рішення.
- передбачено здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, серед іншого, уповноваженими особами з державного архітектурно-будівельного контролю як суб’єктом господарювання, що створить умови для корупційних зловживань у сфері будівництва.
- наявні ризики обходу конкурентних умов передачі земель державної чи комунальної власності в користування, порушення прав та законних інтересів власників і користувачів земельних ділянок на право користування і розпорядження належними їм земельними ділянками.
НАЗК рекомендує уряду внормувати юридичні колізії в проєкті постанови, зокрема усунути суперечності між різними положеннями одного й того самого нормативно-правового акта або між положеннями різних нормативно-правових актів однакової юридичної сили у вирішенні одного й того самого питання; усунути невідповідність положень запропонованого документу з нормативно-правовими актами, що мають вищу юридичну силу, або міжнародним зобов’язанням України та переглянути концепцію низки прописаних у документі норм, аби уникнути порушення прав та законних інтересів власників і користувачів земельних ділянок на право розпорядження належними їм земельними ділянками.
Нагадаємо, 12 грудня ZN.UA повідомило, що уряд запланував винести на обговорення та підготував до голосування постанову, яка по суті дублює норми скандального законопроєкту №5655, який розкритикували в тому числі Європарламент та Єврокомісія. Після розголосу постанову відклали.
Президент Володимир Зеленський, якого через кілька днів після інциденту попросили прокоментувати цю ситуацію, фактично публічно відмовився її змістовно коментувати, зазначивши, що «не треба жити балачками».
Детально про корупційні ризики закону №5655 у статті "Міна №5655. Який сценарій повоєнного відновлення лобісти закону заклали президентові на підпис?" писала редакторка відділу політики Інни Ведернікової.
Водночас у статті «Великі плани на велику відбудову: хто вписався за правила гри "для своїх"?» експерт із питань містобудування Георгій Могильний та журналістка і громадська діячка Ірина Федорів пояснювали, які ресурси та неприхований інтерес до перспектив відбудови України закладені у проєкті Мінрегіонполітики «Про реалізацію експериментальних проєктів у сфері містобудівної діяльності».