Отже, схоже, п'ятниця 1 грудня виявилася не такою вже й «чорною» для громадських організацій і благодійних фондів, які ввозять через кордон гуманітарну допомогу. Вочевидь, окремі зауваження волонтерів до постанови Кабміну №953 («Деякі питання пропуску та обліку гуманітарної допомоги в умовах воєнного стану») було враховано у фінальній редакції документа. Організації, які ввозять гуманітарну допомогу, лякав безальтернативний перехід на електронне декларування гуманітарних вантажів, але Кабмін у фінальній редакції постанови зберіг паперове декларування безпосередньо на митниці до 1 квітня.
Тобто декларування можливе тепер через, цитую, «державний інформаційний веб-портал «Єдине вікно для міжнародної торгівлі» або через автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги... або в паперовій формі безпосередньо в пункті пропуску через державний кордон України». Крім того, Кабмін зобов’язує Митну службу України забезпечити «невідкладний пропуск» гуманітарки.
Та чи все так безхмарно? По коментар ми звернулися до виконавчого директора БО «Благодійний фонд «СВОЇ» Ірини Кошкіної. Вона — одна із 17 підписантів відкритого звернення до президента України, опублікованого 14 листопада. У ньому йдеться зокрема про те, що різкий перехід від паперового декларування до електронного може попросту зупинити потік гуманітарної допомоги з Європи. Розмова з Іриною тривала понад годину. На жаль, не все почуте вдалося втиснути в рамки цієї публікації. Отже...
— Пані Ірино, нагадайте, будь ласка, як працював механізм ввезення гуманітарної допомоги до повномасштабної російської агресії проти України.
— До 24 лютого 2022-го, щоб твій вантаж визнали гуманітарною допомогою, треба було надати план його розподілу. Тобто, якщо щось потрібно якійсь військовій частині, її командування пише листа на адресу благодійного фонду або громадської організації, і на підставі цього листа військову частину включають до плану розподілу.
Якщо набувачами мають бути фізичні особи, то, як правило, тоді у фонду, який є отримувачем гуманітарної допомоги, має бути проєкт допомоги малозабезпеченим, хворим тощо.
— Ввезення гуманітарки спростилося, що відчинило двері для шахраїв і великого бізнесу, — чому б не завезти п'ять-шість потягів різних товарів із нульовою ставкою митного збору та нульовим же ПДВ. Чи не так?
— У березні 2022 року вийшла постанова Кабміну №174 про спрощений порядок ввезення гуманітарної допомоги. Стало можливим завозити гуманітарку, зазначивши в декларації будь-яку юридичну особу без її відома. Тобто умовний волонтер Вася в декларації міг указати будь-який благодійний фонд, будь-яку військову частину, а ті — абсолютно нічого не знають. При цьому митниця, згідно з постановою Кабміну №174, не зобов'язана вимагати підтверджувальні документи. У цьому суть спрощення.
— А потім на найближчий базар?
— Більша частина гуманітарної допомоги доходила за призначенням: військовим і нужденним цивільним. Але частина гуманітарної допомоги справді опинялася на базарі, а іноді й у фірмових бутиках. Скільки? Це питання до правоохоронних органів. Є й гучні справи, наприклад, про розкрадання гуманітарної допомоги в Запоріжжі. Цією справою займалася навіть парламентська тимчасова слідча комісія. Вантажі, завезені як гуманітарна допомога, губилися. На мільйони й мільйони гривень. Ось тому благодійні та громадські організації ще навесні цього року почали порушувати питання про те, що потрібно унормувати порядок увезення.
— Тобто прийняття постанови КМУ №953 — це в тому числі і їхня ініціатива?
— Я не можу сказати, що постанова Кабінету міністрів — це ініціатива неурядових організацій. Але спрощенка, запроваджена постановою КМУ №174, точно потребувала змін. Бо в неурядових організацій немає часу писати запити на митницю, щоб довідатися, чи не заїхали на них «ліві» вантажі від псевдоволонтера, умовного «Васі».
— У чому суть автоматизованої системи, що запрацювала 1 грудня відповідно до постанови КМУ №953?
— У тому, що отримувач гуманітарного вантажу, юридична особа, має внести дані про вантаж в автоматизовану систему, і цьому вантажу присвоюється унікальний номер. А оскільки доступ до автоматизованої системи матиме тільки сама організація, «Вася» на її ім'я вже нічого не завезе. І це однозначно позитивний фактор, який почне працювати із впровадженням автоматизованої системи. Але хорошу ідею можуть погано реалізувати.
— А саме? Що в ній поганого?
— Зокрема, у початковій редакції постанови №953 доступ до цієї автоматизованої системи можливий лише за наявності кваліфікованого електронного підпису (КЕП) керівника організації. Умовно кажучи, якщо ЮНІСЕФ або Червоний хрест, так само як і інші великі громадські організації та благодійні фонди, завозять гуманітарні вантажі, то керівник цієї організації має перетворитися на оператора, оскільки навряд чи він зважиться передати свій КЕП співробітникам організації.
Представники неурядових організацій неодноразово вказували Мінсоцполітики на цю проблему. Там обіцяли у фінальній версії усунути її. Фінальну версію було оприлюднено 17 листопада. А вже 20-го прийнято Кабміном. Три дні — це мало, щоб вичитати все й виловити всі «блохи». Але головне — нам удалося домогтися відстрочки безальтернативного запровадження автоматизованої системи до 1 квітня. Цей час необхідний для того, щоб забезпечити плавний перехід, щоб усі навчилися працювати в системі. Та й на те, щоб виявити всі недоліки й нормативно їх урегулювати.
— Що ще в нас поганого?
— У постанові №953 є припис відображати в автоматизованій системі отримувачів. Що нам це дає? Це дає змогу будь-якій людині побачити склади волонтерських організацій на карті! Тобто ми як отримувачі показуємо свою дислокацію — указуємо ворогу ціль.
— І це буде у вільному доступі?
— Так, це у вільному доступі в автоматизованій системі. Так-так!
— Військові частини як набувачі гуманітарної допомоги теж зобов'язані показувати свою дислокацію?!
— У постанові №953 прописано, що якщо у вас отримувач, набувач вантажу, військова частина, ви можете не відображати її дислокації на карті. Але якщо в мене цивільний вантаж для цивільного населення?
Наприклад, якщо фонд завозить вантаж — фуру тактичної медицини — без попереднього плану розподілу, тобто не на замовлення конкретної військової частини, а для поповнення складських запасів... Так, широко відомий фонд «Лелека-Україна» завозить такмед, а потім, отримавши заявки, розподіляє його. Відповідно, «Лелека-Україна» не зможе поставити галочку «не відображати», тому що фактично в нього на конкретний момент немає запиту саме на цю гуманітарну допомогу. Таким чином, фонд буде змушений показати на карті в публічному доступі, де розташований їхній склад тактичної медицини.
— «Хороша» ціль для ворога...
— Дуже «хороша» ціль для ракетного або дронового обстрілу. І навіть якщо брати повністю цивільні вантажі — продукти харчування, наприклад, невже слід виставляти волонтерські складські хаби на публічну карту?
— Давайте уточнимо, хто може бути отримувачем гуманітарної допомоги.
— Згідно з чинним Законом «Про гуманітарну допомогу», прийнятим ще 1999-го з подальшими поправками та доповненнями, ним може бути лише юридична особа, внесена до реєстру отримувачів гуманітарної допомоги.
Система явно ще не налагоджена повністю. Вона заточена під те, щоб обмінюватися в електронному вигляді інформацією з базою даних митниці. Однак невідомо, як поводитиметься система після того, як вантаж перетнув кордон.
Ще проблема: донор відсилає щось, отримувач — юрособа — внесла до декларації той перелік товарів, який надав донор. Але, як це часто буває, відправник в останній момент без повідомлення щось доклав або, навпаки, не знайшов із того, що планував відправити, але в декларації це «щось» є. Тому в автоматизованій системі передбачено інвентаризаційні описи та звіти. Але як це реально працює, важко сказати...
На зустрічі в Мінсоцполітики 21 листопада було анонсовано створення робочої групи, і ми сподіваємося, що представники благодійних фондів і громадських організацій зможуть приєднатися до неї для напрацювання змін до постанови №953. Сподіваємося, що це буде не така робоча група, як місяць тому, де просто всі зібралися й поговорили, а легітимна робоча група — з персональним складом, затвердженим Мінсоцполітики, та з правом запитувати роз'яснення в усіх органів виконавчої влади та офіційно подавати ті чи інші рекомендації. Побачимо, коли вона сформується та якою буде її склад...
— Про хороше. Паралельне функціонування автоматизованої системи та декларативного принципу при ввезенні гуманітарки до України буде можливим до 1 квітня?
— Так. Але це однаково не рятує нас від низки проблем, переліку яких вистачить ще на одну публікацію. Сподіваємося, що постанова Кабміну №953 працюватиме в новій редакції та надалі удосконалюватиметься.
— При тісній взаємодії з громадськими організаціями та благодійними фондами. Сподіваємося!