Проте для здійснення цих прогнозів необхідно дотримуватися певних умов. По-перше, за словами Даніеля Річнера, співголови швейцарського Lombard Odier Immunology Fund, для досягнення комерційного успіху біотехнологічні компанії повинні перейти від пошуків знайомих літер у «книзі буття» до розуміння закладеного в ній змісту. До цього поки що дуже й дуже далеко. І найважливішою віхою на цьому шляху має стати впорядкування бізнес- планів. А вмінням їх складати похвалитися можуть лише окремі компанії. Адже грандіозні завдання з профілактики спадкових захворювань і вирощування донорських органів, які потребують величезних капіталовкладень, почнуть окупатися лише через роки, а інвесторам хочеться трохи радості для себе вже сьогодні.
Ось і виходить, що «передовиками капіталістичної праці» стають ті компанії, котрі вміють розмічати проміжними та легко досяжними віхами навіть цілі, реалізувати які важко. Приміром, компанія Affymetrix, що, паралельно з розшифруванням генома людини, займалася комерційним виробництвом мікрочіпів, здатних розпізнавати окремі послідовності генів у домашніх умовах. У результаті її акції, які нещодавно продавалися по 4 долари за штуку, зараз коштують уже 165.
Не менш обіцяючим є й вирішення проблеми транспортування лікарського препарату до точного місця свого призначення в межах людського організму. Вчені вважають, що це завдання вдасться розв’язати, а економісти запевняють, що воно, до того ж, ще й вельми прибуткове з комерційного погляду. Таким чином, сучасним ученим потрібно ще й опановувати прийоми маркетингу. Або ж знаходити для себе міцного менеджера, здатного узгоджувати суто наукові та комерційні інтереси. Адже навіть найполум’янішим ентузіастам потрібні значні кошти на технічне оснащення своїх лабораторій.
Оксана ПРИХОДЬКО за матеріалами зарубіжної преси