Протягом останніх років в усьому світі і в Україні зокрема ринок освітніх послуг зазнає істотних змін. Цим можна пояснити зростання інтересу громадськості, представників ринку праці, вищої школи до незалежного оцінювання діяльності ВНЗ. Намітилася тенденція розглядати рейтинги університетів поряд з їхньою акредитацією та ліцензуванням. Тому, як зазначає Міжнародна експертна група з визначення рейтингів (ІREG), оцінювання якості діяльності університетів має здійснюватися на основі прозорих, універсальних, суспільно визнаних, узгоджених з міжнародним досвідом критеріїв і методик.
Третій рік поспіль кафедра ЮНЕСКО «Вища технічна освіта, прикладний системний аналіз та інформатика» проводить роботу з оцінювання рейтингів ВНЗ України в рамках проекту «Визначення рейтингів кращих 200 вищих навчальних закладів України» на основі підписаного меморандуму з Європейським центром з вищої освіти ЮНЕСКО-СЕПЕС. Торік на міжнародній конференції в Шанхаї (ІREG -3) було оприлюднено результати оцінювання рейтингів університетів України («Топ 200 Україна» за 2006 та 2007 рр.). Як наголосила Міжнародна група експертів, застосована методика відповідає Берлінським принципам, інструментарій ранжування узгоджується з міжнародними академічними рейтингами, використані критерії є статистично значимими та стандартизованими.
У методиці, запропонованій кафедрою ЮНЕСКО, діяльність ВНЗ визначається з допомогою інтегрованого індексу рейтингової оцінки - Із. Цей індекс складається з трьох комплексних критеріїв: Із = Інп + Ін + Імв, де Інп - індекс якості науково-педагогічного потенціалу, значення якого змінюються в діапазоні [0-50%]; Ін - індекс якості навчання, який змінюється в діапазоні [0-30%]; Імв - індекс міжнародного визнання, який змінюється в діапазоні [0-20%]. Усього для формування зазначених індексів використовувалися 16 індикаторів прямого вимірювання («Дзеркало тижня», №11, 2007р.).
Цього року вдосконалення методики відбувалося шляхом застосування додаткового експертного оцінювання якості науково-педагогічного потенціалу, якості навчання та стану інформаційних сайтів університетів. До групи експертів було залучено представників академічного співтовариства, фахівців високого рівня в галузі науки та освіти, міжнародних експертів. Важливим складником експертного оцінювання була наявність у ВНЗ сайта, повнота наданої на ньому інформації, складність навігації, а також такі кількісні показники, як відвідуваність сайта користувачами з України та інших країн.
При комплексній оцінці діяльності університетів якісні (експертні) та кількісні показники враховувалися в такому співвідношенні:
- експертне оцінювання якісних характеристик діяльності ВНЗ - 20%;
- пряме вимірювання та обчислення індикаторів - 80%.
Як і в минулі роки, всім вищим навчальним закладам III, IV рівнів акредитації було розіслано анкети, відповіді на які приймалися за особистим підписом ректора. Паралельно оброблялися дані, отримані з довідників та офіційних сайтів НАНУ, галузевих академій наук, бази даних інформаційно-виробничої системи «Освіта», довідкових матеріалів Міністерства освіти і науки.
Аналізуючи дані «Топ 200 Україна» за три останні роки, можна зробити висновок, що група лідерів серед ВНЗ принципово не змінюється. Зміна позицій навчальних закладів стосовно один одного найчастіше зумовлена обранням окремих учених університетів до НАНУ, захистами кандидатських і докторських дисертацій, отриманням викладачами ВНЗ державних премій, перемогами студентів на міжнародних і всеукраїнських олімпіадах, досягненнями університетів на міжнародній арені.
У цьогорічному рейтингу в першу п’ятірку лідерів увійшли Київський національний університет імені Т.Шевченка, Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут», Харківський національний університет імені В.Каразіна, Національний медичний університет імені О.Богомольця, Національний технічний університет «Харківський політехнічний інститут». Ці ВНЗ вирізняються потужним науково-педагогічним складом, більш ніж сторічними науковими школами, високою якістю підготовки кадрів, що беззастережно підтверджує
ринок праці, значною кількістю магістерських програм, активною міжнародною діяльністю тощо.
Протягом останніх трьох років організатори і виконавці проекту ЮНЕСКО «Топ 200 Україна» активно спілкувалися з вищими навчальними закладами України. У результаті було враховано низку пропозицій університетів щодо вдосконалення методики визначення рейтингів, проведення зустрічей, конференцій представників ринку праці, вищої школи, громадськості. Сподіваємося і на подальшу тісну співпрацю з усіма учасниками цього процесу.