Окрім того, що обсяг фінансування за Ukraine Facility менше, ніж у 2023 році, ще й знижується частка грантів (гроші, які не потрібно повертати). Про це прямо говорить кандидат економічних наук, старший науковий співробітник сектору міжнародних фінансових досліджень «Інститут економіки та прогнозування НАН України» Євгеній Редзюк у статті «Шість питань до програми Ukraine Facility» на сайті ZN.UA.
За його словами, це – несприятливий фактор, який негативно впливає на боргову та бюджетну стійкість України, особливо у середньо- та довгостроковому періоді. Все це в цілому не тільки пригнічуватиме ділову активність і функціональність виконання загального бюджету України, а й суттєво впливатиме на фінансування безпеково-військових спроможностей, украй актуальних інфраструктурних потреб, дієвої допомоги фондам регіонального розвитку в Україні та гуманітарних програм.
Особливо відчутним може бути зниження рівня фінансування найбільш постраждалих від війни регіонів. Виділення лише одного мільярда євро на підтримку місцевих і регіональних потреб відновлення України в умовах масштабної війни, зруйнованої інфраструктури, пригніченого місцевого бізнесу, з урахуванням багатомільйонної кількості біженців — це взагалі наднизька сума при її розподілі на 20 неокупованих областей і плюс до них, якщо додати частково окуповані чи повністю окуповані. У цьому контексті уряд України мав би розробити деталізовану програму потреб регіонів і надати її партнерам ЄС.
Раніше ми писали про те, що від готовності наших громад і регіонів до євроінтеграції та роботи з європейськими фондами залежить, чи зможемо ми повторити позитивний досвід Польщі. Ця країна отримала із 2021 до 2027 року понад 70 млрд євро. А Румунія, яка проявила себе менше у роботі з європейськими програмами та фондами, отримала 31 млрд євро на сім років.