Адміністрація президента Джо Байдена підтримує план арешту понад 300 млрд доларів заморожених російських державних коштів, щоб допомогти Україні під час війни. Незважаючи на заклики на підтримку такого арешту, європейські лідери занепокоєні потенційними наслідками та юридичними проблемами. У Європи все ще є спосіб використати заморожені кошти Росії на користь України, не конфісковуючи їх. Вона може розпорядитися, щоб вони були реінвестовані в українські військові облігації. Така стратегія знизить ризик реакції ринку і шанси на успіх неминучих російських судових позовів, повідомляє видання Financial Times.
Європейська стриманість особливо розчаровує не тільки тому, що занепокоєння перебільшене, але й тому, що вона свідчить про постійні проблеми Заходу в об'єднаних діях. Хоча Велика Британія заявила про свою підтримку конфіскації, для того, щоб ця політика була ефективною, необхідна підтримка з боку Європи. Приблизно 180 млрд євро, дві третини заморожених коштів, знаходяться в Бельгії, оскільки там розташований кліринговий центр Euroclear.
Це не означає, що європейці не шукають конструктивних рішень. Бельгія принаймні пообіцяла перерахувати Києву близько 2,3 млрд євро податків, які вона заробила на заморожених російських активах. Схоже, вона дотримується свого слова. Лідери ЄС заявили, що очікують на угоду щодо податку на непередбачувані доходи від заморожених активів, що може збільшити надходження до 4,4 млрд євро до 2023 року.
Україна випустила військові облігації невдовзі після повномасштабного вторгнення Росії — переважно в національній валюті, гривні, а також доларові облігації за українським законодавством. Подальші інновації можуть зробити їх ідеальною інвестицією для заморожених російських активів.
Запропонований новий клас військових облігацій буде структурований як облігації на випадок катастроф, щоб забезпечити капітал для ліквідації наслідків стихійних лих, а також для розподілу ризику. Облігації внутрішньої державної позики на випадок війни в Україні можуть бути прив'язані до вартості майбутніх збитків, завданих країні російським вторгненням. Вони повинні бути структуровані таким чином, щоб знизити ризик судового оскарження з боку юристів, які діють від імені Кремля. Інвестування в українські військові облігації, які передбачають виплату компенсації за вже понесені збитки, було б сумнівним з юридичної точки зору.
Однак існують способи обмежити майбутні прибутки Росії та обернути їх на користь України. Відсотки за цими облігаціями мають виплачуватися не готівкою, а у вигляді додаткових воєнних облігацій, що зменшить ризик того, що Росія залишиться з вимогами про виплату відсотків готівкою наприкінці війни, і збереже фінансовий стимул для подальшої агресії. Ці додаткові облігації також мають бути деноміновані в гривні, щоб змусити Росію купувати українські товари або валюту на грошових ринках і, таким чином, розширити можливості українського експорту.
Ще один варіант, який варто розглянути — прив'язати виплати за облігаціями до показників ВВП України після війни. Враховуючи шкоду, вже завдану українській економіці, така прив'язка могла б врахувати наслідки попередніх дій Росії. Росія не повинна мати жодних шансів на успіх, поки вона не припинить свою агресію і не заплатить за завдані збитки.
Світовий банк оцінює вартість відновлення України у понад 411 млрд доларів. Таким чином, інвестування заморожених коштів Росії в українські облігації також стимулює Захід дотримуватися цього зобов'язання.